vesirokko raskaana??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hieman hädissään..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hieman hädissään..

Vieras
Onko täällä ketään, joka olisi raskaana ollessaan sairastanut vesirokon?? Kuinka todennäköistä on oikeasti, että sikiö vahingoittuu ja saa esimerkiksi kehitysvamman? Olen 25v ja minulle on pistetty yksi rokote noin kuukausi sitten.. Kuitenkin nyt on mahdollisuus että olen raskaana, ts. ehkäisy ei ehkä toiminutkaan. Vauva olisi enemmän kuin toivottu, mutta mitä jos...entä jos rokote vahingoittaa mahdollista sikiötä...

vaikka läheiseen neuvolaan/terveyskeskukseen ja kysy mitämieltä ovat asiasta! oletko tehnyt testin? sillä saat kätevästi varmuuden mahdolliselle raskaudelle:) tuttavallani oli vesirokko raskausaikana ja lapsi muuten ihan ilonen normaali pojankloppi mutta toinen korva kuuro!ja tommonen pikkujuttu ei menoa haittaa!omalla pojallani on myös toinen korva kuuro (microtia) eli kaikkea voi tulla myös ilman vesirokkoa:)
onnea tulevaan sinulle! plussa tuulia

Mun mielestä rokotepaperissa lukee, että rokotuksen jälkeen täytyy pitää 3kk väli ennenkuin hankkiutuu raskaaksi, ihmettelen ettet ole paperia lukenut tarkemmin!!
http://spc.nam.fi/humpil/v/47342.pdf

Jos tuo rokko tulee odotusaikana, vastalääkitys on aloitettava viikon päästä oireiden alkamisesta. Itse jouduin käymään vasta-ainetestissä, vaikka olenkin tuon aikoinaan sairastanut. Pojalle tuli rokko ja itselleni ilmaantui pari näppylää, jotka sitten olivat jotain muuta. Ei se heti tarkoita, että jotain vakavaa tapahtuu sikiölle, vaikka rokko iskisikin, koska lääkitys on olemassa. Mitä tuohon rokotteen aiheuttamaan vaurioon tulee, niin siitä en osaa kyllä sanoa mitään..

Kannattaa nyt ensin varmistaa, että oletko oikeasti raskaana ja sitten vasta rueta panikoimaan.. Asioista kannattaa ottaa selvää, en usko että noita ohjeita ihan ilman syytä annetaan. Rokotteesta voi olla sikiölle haittaa, koska on neuvona välttää raskautta 3kk rokotuksen jälkeen.

Yhteistyössä