vesirokko aikuisella

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aikuisella se voi olla voimakkaampi ja enemmän jälkitauteja.
Jos oma lapsesi sen saa, niin on aika vaikeaa eristää teitä erilleen, ettet sinä sitä saisi, koska tarttuu jo ennen rakkuloita.

Yleensä aikuisella paljon rajumpi kuin lapsilla, raskaana olevalle se on vaarallinen tai siis mahassa olevalle vauvalle jos ei ole itse sairastanut! Ja jos epäilee saaneensa rokon on syytä hakea estolääkitys siihen!

Suurin osa aikuisistakin on kuitenkin taudin sairastanut, vaikka ei ole ns. tietoinen asiasta.

Mutta jos ei kuitenkaan ole sairastanut, niin ilman muuta kannattaa käydä hakemassa vesirokko-rokote!

Meillä oli viime vuonna tiedossa, että päikässä oli ollut vesirokkoinen lapsi, joten tiedettiin varautua. Koska mun miehellä ei ollut ollut vesirokkoa, oltiin aika varmoja, että hän saa sen. Ja saihan se. Hyvä puoli tässä etukäteistiedossa oli, että heti kun tuli ekat näpyt, mies meni lääkäriin ja sai vahvat lääkkeet ja tauti meni suhteellisen mukavasti ohi. Muuten oltaisiin oltu vaikeuksissa kahden vesirokkoisen lapsen ja yhden aikuisen kanssa.

Kannattaa hakea rokotus, jos ei ole vesirokkoa lapsena sairastanut. Meillä mies sairasti sen muutama vuosi sitten samaan aikaan lasten kanssa, ja oli kyllä melko raju. Mulla ei ollut käynyt mielessäkään, etteikö mies olisi sairastanut vesirokkoa aiemmin, joten en edes alkuun uskonut, kun mies valitteli, että kutittaa. :ashamed:

Yhteistyössä