Vesipatterin irrotus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja remppaaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

remppaaja

Vieras
Tämmönen remppakysymys kun täällä on aina tietäjiä asiaan kuin asiaan :)
Että onko hankala irrottaa tuollainen maalaamisen/tapetoinnin tieltä? Vinkit irrotukseen!

Alkuperäinen kirjoittaja Nanna90:
Kysyin mieheltä ja se sanoi että ei ole hankala iroittaa.
Sanoi että ottaa veet pois ja irroittaa patteri. :)

Miten ne vesiputket suljetaan ja varmistetaan että sulut pitää? Ilmeisesti valutetaan tyhjäksi ja katsotaan ettei vettä tule, eli silloin on turvallista irrottaa patteri kokonaan... vai...

Alkuperäinen kirjoittaja hurtta:
heips. me ei irrotettu vaan maalattiin pitkäl ohuel telalla väliin vaan... tapetoinnista en sit tiefä miten onnistuu..

Joo, näin mekin eka suunniteltiin, mutta ei tule onnistumaan kun ei saada edes vanhaa tapettia patterin takaa irti :/ ja lisäksi oli suunnitelmissa samalla maalata patteriki uusiksi... Ja seinän betonia pitäisi pakkeloida myös tuosta patterin kohdalta.. eli menisi liian hankalaksi, patterin irroitus on varmaan helpompi ratkaisu :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
eikö sitä saa itse suljettua sitä tuloputkea?

Monikerroksisessa talossa on sellkeä painekin siellä tulopuolella j)a sama paineo on kauttaaltaan kok verkossa - myös siis siellä toisella ("meno"-)puolellakin.

Ei kannata alkaa itse leikkimään kerrostalossa. Riskit ja vastuutkin ovat liian suuret. Kerrostalon verkossa riittää sitä vettäkin, eli jos mokaat niin sitä vettä tulee paljon ja paineella!

Putkimies paikalle vain!

Ainakaan vanhoissa taloissa ei ole vesipattereissa valmiiksi sulkua. Sen näkee kyllä, jos on. Uusissa varmaan on, ei ole kokemusta, joten en osaa sanoa. Vanhoissa röttelöissä kun aina asunut. Kysykää huoltomiehiltä tai isännöitsijältä.

Olette kyllä harvinaisia, jos patterin irroitatte. Suurin osa muuten huolellisista remontoijista pakkeloi ja maalaa ilman patterin irrotusta. Tietysti, jos on hankalan mallinen patteri, niin ehkä sitten. Vaikka joku jugendtalon patteri.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ainakaan vanhoissa taloissa ei ole vesipattereissa valmiiksi sulkua. Sen näkee kyllä, jos on. Uusissa varmaan on, ei ole kokemusta, joten en osaa sanoa. Vanhoissa röttelöissä kun aina asunut. Kysykää huoltomiehiltä tai isännöitsijältä.

Onhan siellä alhaalla yleensä säätö, jolla voi sulkeakin kokonaan, mutta tulopuolella on vain se termostaatti tai tavallinen säätöventtiili, enkä menisi ihan vain sen pisätyskykyyn luottamaan - ainakaa kerostalossa. Omakotitalossa on aivan eri asia, kun voi kätevästi laskea verkoston painetta ilman että täytyy tyhjentää laisinkaan.

Onko nyt minulla mennyt ajatukset väärin... Kun minä järkeilin, että menoputkesta ei voi vesi minnekään "valua". Ellei joku muu irrota patteriaan yhtäaikaa :D Mutta että tuloputken voisi sulkea sillä säätöventtilillä....

Onko nyt minulla mennyt ajatukset väärin... Kun minä järkeilin, että menoputkesta ei voi vesi minnekään "valua". ..

Taitaa olla nyt selkeä ajatuskömmähdys! KOKO verkostossa on sama paine - kuten jo sanoin: Niin tulo- kuin menoputkissa. Oli vuoto missä tahansa, niin vettä tulee yhtälailla!

Ja kun puhuin ettei patterissa sulkua niin tarkoitan tuloputkea. Termostaattiin tai säätöventtiiliin ei voi luottaa. Ja kun kuvittelee kaksi tavallista pulliaista räpeltämässä patterin kanssa niin ei hyvä. Ei taloyhtiökään taitaisi tykätä.

Alkuperäinen kirjoittaja :

Onhan siellä alhaalla yleensä säätö, jolla voi sulkeakin kokonaan, mutta tulopuolella on vain se termostaatti tai tavallinen säätöventtiili, enkä menisi ihan vain sen pisätyskykyyn luottamaan - ainakaa kerostalossa. Omakotitalossa on aivan eri asia, kun voi kätevästi laskea verkoston painetta ilman että täytyy tyhjentää laisinkaan.

Ok. Mitenkäs jos niihin laittaa ne varmistusnupit, siis ne kierrettävät korkkihommelit? Ääh, voi kun menee vaikeeks, pitää vissiin alkaa miettiä kuinka sen pakkelin laittaa tuonne patterin taakse irrottamatta sitä....

Ok. Mitenkäs jos niihin laittaa ne varmistusnupit, siis ne kierrettävät korkkihommelit? Ääh, voi kun menee vaikeeks, pitää vissiin alkaa miettiä kuinka sen pakkelin laittaa tuonne patterin taakse irrottamatta sitä....

Taidat tarkoittaa tulppia. Kyllä asia on ny niin, että viisainta on tilata putkimies tekemään patterin irroitustyö. Putkimies sitten tulppaa tulo- ja menoputket asianmukaisesti, ja sitten kun remontti on tehty tulee uudestaan ja kiinnittää jällleen patterin kiinni. Nämä molemmat vaiheet vielä niin, että vaadittava tiiveys on taattu.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Kyllä asia on ny niin, että viisainta on tilata putkimies tekemään patterin irroitustyö....

Ja nimenomaan viisainta on se, että itse ette nyt suin surminkaan edes kuvittele itse irrottavnne sitä patteria. Voi tulla turhan kalliiksi.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä