vesi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rr
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meidän tytteli sai vettä jo parin viikon ikäisenä kun sekotin cuplaton tipat aina pieneen määrään vettä ja lusikalla suuhun. enemmän vettä tuttipullosta annoin sitten helteillä ihan janojuomaksi ja silloin oli siis noin 3 kk. ja keittämisen jätin 4 kk kun alkoi saada kiinteitä.

Ei nykyisin tarvi keittää juomavettä välttämättä ollenkaan. Itse annoin aina kiinteiden yhteydessä aluksi eli 4 kk ikäisestä lähtien. Meillä talvivauva eli jos olisi ollut kesävauva niin olisin antanut jo heti vastasyntyneestä lähtien.

Täysimetyksellä en antanut vettä ollenkaan. Noin 6kk:n iästä juotu nokkamusita vettä ruuan yhteydessä, pullosta ei koskaan. Jos olisi maha kovemmalla jatkuvasti ja söisi muuten hyvin maitoa, niin antaisin enemmänkin vettä. Mutta meillä kakka tulee hyvin ja maitoa uppoaa niin vähän, etten vedellä maitoa syrjäytä . Tyttö on jo 7,5 kk.

Esim. Pääkaupunkiseudulla kun hanasta tulee puhdasta vettä, ei sitä tartte keittää. Ainakin meidän Jorvissa hoidetulle vastasyntyneelle käytettiin hanavettä nenämahaletkun puhdistukseen. Porakaivovesi yms. kait suositellaan keitettäväksi kunnes kiinteät aloitellaan. Ja kiinteiden kanssa sitä vettä kannattaisi ruveta antamaan...

Olen antanut alusta saakka (keitettyä) vettä aina hörpyt jokaisen maitoaterian jälkeen. Suu puhdistuu eikä tulee sammasta ja vesi auttaa myös ummetukseen.
Sitten kun aloitetaan kiinteet oon antanu vettä suoraan hanasta.

Neuvolan ym. oppaissa kyllä kehotetaan keittämään vesi, koska varsinkin kuumassa hanavedessä voi olla jotain pieneliöitä. Sen vuoksi esim. lattialle pudonnut tai muuten vain maitoinen tuttikin olisi hyvä huuhdella aina kylmällä vedellä. Ja lisäksi vettä kannattaa vähän aikaa laskea hanasta, ettei käytä sitä kauan putkissa seisonutta vettä. Nämä ovat siis neuvolan oppaassa olleita ohjeita..

No ei kai kukaan kuumaa vettä muutenkaan joisi / käyttäisi mihinkään ruuan tekoon yms..?!?! Ei siis ole suositeltavaa.
Kylmä vesi taas on ihan hyvää (ainakin pk-seudulla) juoda ihan keittämättä vauvoillakin.
Näin meille sanottiin jorvissa...
Itse kyllä keitin kiinteiden alotukseen asti.

Heh, luulisi sitten että täällä keskisessä suomessa voi myös juoda raanavettä jos kerta Helsingissä voi...Helsingin vesi kun on sitä samaa jossa me uidaan (Päijänteen vettä..) ;)

Yhteistyössä