Vertaistukea? Kilpirauhasen vajaatoiminta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hajoaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hajoaa

Vieras
olen ihan elämänhaluni kadottanut, väsyttää, niveliä särkee, nielemisvaikeuksia, mielialat maassa jne.
painoa tuli 4kuussa 25kg, ei lähde millään, hullun lailla yritän liikkua ja syödä järkevästi ei vaan tapahdu mitään.
Annos 75mg thyroxia vrk.

Onko mitään toivoa? Noi foorumin sivutkin on ajettu vissiin alas, eikä siellä enää kukaan vastaile jos kysyy jne. Tk-lääkäri ei tunnu tietävän mitään jne.

En jaksa, elämässä pitäisi olla hyvä ikä päällä, lapset jo vähän isompia, aikaa itselle ja elämänhalu on tasan 0.

Joo, älä murehdi. Kauanko olet syönyt lääkkeitä ja millaisilla annoksilla? Mitkä olivat arvot viime kokeissa?

Mulla itsellä on ollut vajaatoiminta vasta 3 vuotta, lääkitys saatiin kohdilleen joulukuussa 2008 ja oireet katos tammikuun lopulla. Laihtuminen on alkanut, elämä taas hymyilee. Lääkityksen kohdilleen saaminen ja kilpparin elpyminen vie noin 6-12 kuukautta.

Minulla sama annos thyroxinia kuin sinulla ja painon kanssa minäkin olen kamppaillut ja sitkeessä on kilot....Ei tahdo lähteä millään.Mieliala minulla on pysynyt hyvänä ja nivelsärytkin helpottuneet.Ennen thyroxinin alkua illat oli kamalia, kun jalkoja särki ja kärsin levottomista jaloista.Iho oli kipeä ja kosketusarka(sain kyllä samoihin aikoihin fibromyalgia diagnoosin)eli mikä vaiva sitten oli mitäkin.Itse olen sitä mieltä, että kilpparista johtuvia oli.Kun saatiin thyroxin oikealle annokselle, niin oloni koheni huomattavasti.Edelleen huomaan, että kovassa rasituksessa lihakset väsyvät kovin ja palautuminen hidasta, mutta siitäkin huolimatta yritän liikkua ja ulkoilla...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ensin 0,5mg nyt nostettiin 0,75mg näin menty jo 4-5viikkoa ei muutosta. Arvot 2.9 ja 12

12 on vähän liian matala 2.9 taas ihan hyvä. Yleensä 2-3 kuukautta menee et näkee onko annostus hyvä. Mä itse syön nyt 0,75 mg, aluksi söin 1mg, sitten vain 0,5 mg mut se oli liian vähän.

Toivoa on! Maltti on valttia, eli jos kroppa on olut kauan vajaalla, niin toipuminen vie aikaa. Mulla todettiin vajaatoiminta pari kk sitten. En edes yritä laihduttaa, ennenkuin lääkitys on kohdallaan. Lääkitys on alaknut purra, aamut ei oo enää niin kamalia, vaikka välillä on tahmeita päiviä välissä.

http://www.kilpirauhanen.com/index.php

Tuolla saattaisi olla virkeämpää keskustelua, käypä kurkkaamassa!
Ja kyllä se siitä alkaa helpottaa kun lääkityksen saa kuntoon, älä vielä heitä kirvestä kaivoon! Mulla on ollut vajaatoimintaa jo kymmenen vuotta, ja arvot pysyi mallillaan kunnes tulin raskaaksi, sitten olikin taas vajaatoimintaa reilun vuoden, lääkitys saatiin taas kohdalleen ja nyt oon taas raskaana... :D No, tällä kertaa tiedän itse miten kuvio menee, joten lääkityksen säätö menee varmaan helpommin.
Tsemppiä!

ja mukava kuulla, että osalla on vaivat helpottanut! Mulle joku sanoi, että tuo 2.9 on liian korkea, että 1-2 olisi optimi. No toivotaan että tällä uudella annoksella vointi kohenee. Nyt ei vielä ole näköpiirissä.. Ehkä hiukset vähän voimistuneet? tai sitten vaan kuvittelen.

Ja joo sinulle joka kyseli menkoista, mulla pahimmillaan 80vrk väli.

Alkuperäinen kirjoittaja sanna:
Mitkä on kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet?
Onko teillä ollu esim kuukautishäiriöitä,väsymystä jne?

Minulla oli väsymystä, lihassärkyä, levottomat jalat, kipeä iho, hiukset olivat karheat ja kuivat, jatkuva palelu(kroppa tuntui kuin syväjäädytetyltä, eikä tahtonut lämmetä millään), painon nousu.... Tässä nyt jotain oireita

Niin ja lisään et, mulla ei kans aluksi meinannut kilot lähteä. Ei sitten millään, nyt vasta kun toi oikea annos on ollut päällänsä 4-5 kuukautta niin kilot on tippunu. Tammikuussa lähti 4 kg ja nyt helmikuussa 1 kg. Painoa mulle tuli 20 kg silloin kun vajis alkoi. Mulla on myös fibro mikä on usein kilpparin sivusairaus. Mut fibrokipuja ei oo ollut hetkeen. Ainoastaan kilpparin aiheuttamaa ummetusta on viel ja usein :$ Mulla oli kaikki klassiset oireet kun sairastuin, niin vajiksesta kuin liikatoiminnasta tsh oli aluksi 15.10 ja t-4-v 11. Nykyisin arvot on tsh 1.76 ja t4-v 16.10. Lisäksi mun struuma on ruvennut kutistumaan joten nielemisvaikeudet on loppunu.

Kestää tosiaan jonkun aikaa että lääkitys alkaa purra. Miten on muuten ruokavaliosi laita, juotko paljon kahvia, teetä tms? Joiden ruokien tai juomien kanssa tyroksiini imeytyy huonommin, kannattaa huomioida tämäkin. Ja sitten B-vitamiinia kannattaisi ehkä kokeilla, itse olen saanut siitä myös apua. Mulla siis vajaatoiminta 10 vuotta, tällä hetkellä arvot niin hyvät että en syö ollenkaan tyroksiinia (toinen raskaus teki ilmeisesti tämän). Mutta seurailen omaa oloa, kyllä sen aika nopsaan tuntee jos / kun on tarvetta vajista taas paikkailla.

Niin ja mulla oli kyllä tosi paljon kuukautiskierrossa häikkää ton kilpparin takia. Keltarauhashormoneita söin monta kieppiä, ja molemmat raskaudetkin saatu lääkinnällä alkuun. Mutta nyt tilanne taas parempi.

Alkuperäinen kirjoittaja sanna:
Mitkä on kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet?
Onko teillä ollu esim kuukautishäiriöitä,väsymystä jne?

Mulla tolkuton väsymys mutta heräilin öisin enkä saanut nukuttua kun ehkä 3-5 tuntia yössä. Pulssi kohosi tosi nopsaan niin että pienen kävelylenkin jälkeen oli kun olisin rehkinyt maratoonin verran. Iho kuiva ja tukkaa lähti tuhottomasti, ihme etten ole kalju. Ja tosiaan kuukautiskierrot iloisesti sekaisin ja välit pitkät. Ei ole kiva tila todellakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ja listaatte ruoka-aineita joita on syytä välttää ja niitä erityisesti jotka auttaa.
Kiitos teille ihanat!

Soija taitaa olla yksi.

haittaa vai hyötyä? Siis mä en tiedä noista mitään..
En myöskään pitääkö syödä jotain vitskuja jne.

Olen sekasyöjä.

Tuossa on englanniksi

"Helpful Foods

Foods that are helpful for the thyroid function are: carrots, spinach, apricots, asparagus, olive oil, avocado, sunflower seeds, whole grain cereals, bananas, oily fish, so choose meals that include these foods.
Unhelpful Foods

Foods to eat LESS of as they may interfere with iodine uptake are: cabbage, kale, broccoli, kohirabi, mustard, lima beans, linseed, sweet potato, peanuts, soy products, so keep these to a minimum. You don't need to cut them out completely.
Avoid Stimulants

Avoid caffeine drinks like coffee, cola; avoid stimulants like smoking and alcohol as these all effect the thyroid function."

Mä oon ite huomannut et tosiaan coca cola on mulle ihan myrkkyä.

Yhteistyössä