Vertaillaanpas vähän: Koronaflunssa vs. oikea influenssa

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Jaa sellainen "linkki". Minäpä valitsen tässä tapauksessa jättää sen huomiotta. En usko, että perusterve nuori työikäinen olisi kuollut koronaan. Tilastollinen fakta on edelleen se, että Suomessa koronaan kuolleiden mediaani-ikä on 83 vuotta ja yli 95 prosentilla kuolleista on ollut yksi tai useampi pitkäaikaissairaus. Nuo kaksi faktaa kun vetää yhteen, on äärimmäisen epätodennäköistä, että nuori perusterve ihminen olisi kuollut koronaan. Niin epätodennäköistä, että en usko sinun todistustasi kaverin omaisen huhutusta kuolemasta.
Siks toisekseen mulla ei ole minkään valtakunnan syytä levitellä huhuja saati valheita.

Ystäväni omainen haudattiin juuri.
 
vierailija
Kyse on tosiasioista. Täällä väitettiin, että on pötyä väittää ettei Suomessa ole kuollut perusterveitä työikäisiä. Se ei ole potaskaa, vaan se on fakta. Jos korona on niin vaarallinen, miksi sitä pitää liioitella ja valehdella kuolemista? Eikö tosiasiat riitä oman kannan tueksi?
Näytäpä sinä vaihteeksi linkki, jonka mukaan työikäsiä perusterveitä ei ole kuollut.
 
vierailija
Joo toista vielä pari kertaa, niin toki me kaikki uskomme väitteesi.
Kuten sanottu, mulla ei ole mitään väliä sillä, mitä sä uskot ja mitä et.

Totuus on, että tämä on tapahtunut

Ikävä sanoa, mutta melkein toivoisin, että joutuisit joskus kohtaamaan jotakin vastaavaa. Mutta älä huoli, koska et koronaan usko, niin ei mitään kamalaa voi tapahtua ;)
 
vierailija
Näytäpä sinä vaihteeksi linkki, jonka mukaan työikäsiä perusterveitä ei ole kuollut.
Ai käännetty todistustaakka? Tuolta löytyy kaikki tarvittava tieto loogisen päättelyn tueksi. Kuolleista yli 95 prosenttia on ollut muita kuin perusterveitä ja kuolleiden mediaani-ikä on 83 vuotta. Lisäksi ilmapiirin ollessa mitä on, voimme olla varmoja että perusterveen työikäisen kuolemaa olisi rummutettu kaikissa medioissa. Näin ei ole käynyt. Sen sijaan meillä on palstalaisen todistus kummin kaiman kuolemasta ja linkki Italiaan. Siitä voi päätellä paljon.

 
vierailija
Joo, ei kuolemaa saa vähätellä kenenkään kohdalla, kyse on aina jonkun läheisestä. Itse tiedän yhden kuolleen nuoren miehen. Tai no +30 alle 40.
Minä kirjoitin tämän. Tästä sen verran, että korona aiheuttaa tai saattaa aiheuttaa vajaatoimintaa keuhkoissa ja tällä on toki yhteys sydämen toimintaan. Tämä tapaus on henkilö ilman vakavia perussairauksia, mutta korona sai aikaan vajaatoiminnan sisäelimissä.
 
vierailija
Kuolemien lisäksi suuria ongelmia ovat myös pitkä toipumisaika ja vakavat jälkiseuraukset.

Mutta eihän nämä tietyt tyypit sitä tajua.

Hyytävä tutkimustulos – Covid-19-infektion jälkitaudiksi epäillyn vakavan tulehduksen saaneista lapsista enemmistöllä korona oli ollut oireeton



Uutta tietoa: koronan jälkitaudit voivat iskeä sydämeen, aivoihin ja hermostoon


 
vierailija
Olen sairastanut influenssan kolme kertaa, eikä ollut miellyttävää. Näistä ei jäänyt mitään jälkioireita, mutta koronasta voi jäädä todella vaikeita jälkioireita. Ne pelottavat.
Mulla sama tilanne. Muistan influenssat varsin hyvin. Niistä ensimmäisen sairastin lapsena, pari muuta kertaa nuorena aikuisena.

Koronan jälkioireet todella pelottavat.
 
  • Tykkää
Reactions: Palstapesu
vierailija
Joo uskotaan.
Niin, yhä nuorempia on joutunut tehohoitoon koronan takia. Useat onneksi nuorimmista selviävät, tämän tapauksessa valitettavasti ei. Kukaan ei voi tietää, miten se virus omassa kehossa vaikuttaa ja mitä tuhoja tekee.

Omaiset toivoivat totta kai viime hetkeen saakka toipumista, mutta toisin kävi, ja se odotus oli yhtä tuskaa.

Ja jo itsessään se tehohoito on rankkaa, sitä ei pidä vähätellä.

KORONAVIRUKSEN vuoksi tehohoitoon on viime viikkoina joutunut myös nuoria, alle 30-vuotiaita potilaita.
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (Hus) alueella nuorten aikuisten osuus tehohoitoon päätyneistä potilaista näyttää kasvaneen epidemian kolmannen aallon alussa, kertoo Husin tehohoidon toimialajohtaja, professori Ville Pettilä. Viime päivinä ikäjakauma näyttää tasoittuneen.


 
vierailija
Raskaana olevia ja juuri synnyttäneitä joutuu nyt koronan vuoksi jopa tehohoitoon – HUS:n apulaisylilääkäri kertoo, mitä virusmuunnoksen leviämisestä seuraa
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin apulaisylilääkäri Eeva Ruotsalainen kertoo, että nuoret ihmiset joutuvat nyt aiempaa enemmän sairaala- ja tehohoitoon. Tehohoitoon on joutunut pahimmillaan myös raskaana olevia naisia.


 
vierailija
Raskaana olevia ja juuri synnyttäneitä joutuu nyt koronan vuoksi jopa tehohoitoon – HUS:n apulaisylilääkäri kertoo, mitä virusmuunnoksen leviämisestä seuraa
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin apulaisylilääkäri Eeva Ruotsalainen kertoo, että nuoret ihmiset joutuvat nyt aiempaa enemmän sairaala- ja tehohoitoon. Tehohoitoon on joutunut pahimmillaan myös raskaana olevia naisia.


Raskaana olevista ja synnyttäneistä yksittäisiä potilaita on joutunut myös teho-osastolle. Husissa varaudutaan koronavirustaudin vuoksi osastohoitoa tarvitsevien, raskaana olevien tai synnyttäneiden potilaiden määrän nousuun hoitopaikkoja lisäämällä.
Tartuntojen määrät ovat lisääntyneet ylipäätään alle 40-vuotiaiden keskuudessa eli nuorempia ja perusterveempiä ihmisiä joutuu aiempaa enemmän sairaala- ja tehohoitoon. Muutos on näkynyt parin viime viikon aikana.
– 20–39-vuotiaiden osuus koronaviruksen takia tehohoitoon joutuneista on kasvanut. Toissa viikolla (viikko 7) heidän osuutensa oli 27 prosenttia.
40–59-vuotiaiden osuus tehohoitopotilaista oli Ruotsalaisen mukaan 27 prosenttia ja yli 60-vuotiaiden 47 prosenttia. Keski-ikä tehohoidossa on ollut noin 50 vuotta.
 
Koronaa ei tunnetusti saa vertailla koskaan mihinkään. Menee hyvä hypetys pilalle muuten Ja aina jos koronaa vertaa, se on ”koronan vähättelyä”. Sinänsä hassu väite, koska kyllähän sä voit vertailla pyörremyrskyjäkin keskenään lukujen valossa. Silti väheksymättä mitään pyörremyrskyä tai sen kuolonuhreja.

Joka kerran kun tilastot iskee tiskiin, alkaa keskustelun siirto median luomiin pelkokuviin. Ja niitähän riittää: elinikäiset keuhkovauriot, väsymysoireyhtymä ja kun koko koronakusetus oli vasta alussa, niin nehän näytti täälläkin kuvia kadulle yhtäkkiä kuolleista kiinalaisista. Ööö... oliko sellaisiakin muka? Juu oli Sitten aletaan väittämään, että ei mikään muu tauti tuollaisia aiheuta. No kyllä ne taudit jälkijuttuja aiheuttaa. Toki aika vähän yleensä. Mutta niin koronakin. Nyt ne vain koronan kohdalla on kaikki nostettu esille ja jokainen on saanut aukeaman viikonvaihteen plussaliitteessä. Totta kai se luo mielikuvan, että tämä on poikkeuksellista ja koskee vain koronaa, koska ei tällaisia juttuja ennen ole lehdissä jatkuvasti ollut.

Totuus on ettei korona ole tappanut terveitä työikäisiä Suomessa. Monisairaita vanhuksia on ja kyllä: heidän elämänsä on yhtä tärkeä. Mutta suhteessa pyy hevoseen. Ei yhteiskuntaa ole ennenkään pantu säppiin influenssan, noron tai vesirokon takiakaan. Silti niistä mikä tahansa on kuolemanvaarallinen kroonista sairautta sairastavalle keskimääisen eliniän ylittäneelle ihmiselle.

Tästä korona-ajasta tulee vielä satoja kirjoja ja tutkimuksia. Montaa asiaa tullaan ihmettelemään. Mutta lumipalloefekti tästä lähti, se on oma mutu-teoriani. Aluksi ei tiedetty miten vaarallinen korona oikeasti on. Pelättiin pahinta. Sitten kun askel kerrallaan totuus viruksesta alkoi selvitä, oli koko maailma jo ”liian pitkällä”. Kukaan ei oikein voinut todeta, että ”sori me ylireagoitiin” ja mitä maailmallakin olisi ajateltu.
Ongelma koronassa on tehohoidon tarve, kuten se on kaikkialla muuallakin maailmassa. Suomen terveydenhuolto ei halua alkaa arvottaa potilaita, vaan hoitaa mieluiten kaikki.
Uskoisin, että kun rokotteet saadaan pyörimään kunnolla, loppuu tehohoidonkin tarve ja voimme kaikki huokaista helpotuksesta.

Koko epidemian hoidossa yksi etu on ylitse muiden Suomessa, harva asutus ja kultuuriin kuulumaton turha lääppiminen ja iholle tunkeminen, sekä yleinen hyvä hygienia.

Mutta tosiaan tauti on saanut melkoisen hypetyksen taakseen.
 
vierailija
Monill ihmisillä on väärä käsitys influenssasta, koska kovia kuumetauteja kutsutaan kansankielellä."influenssoiksi."

Kuitenkaan harva kovakuumeinen tauti on vielä influenssaa. Influenssa kun on jo täysin eri raju tauti.

Mulla otetaan työterveydessä aina influenssatesti varmuuden vuoksi, kun iskee kova ja pitkö kuume. Ovat olleet negatiivisia. Kerran sitten iski supernopea ja korkea kuume ja se paljastui A-influenssaksi ja reilun viikon taistelun jälkeen mun tie vei sairaalaan, niin huonoksi meni vointi. Ei kuitenkaan teholle. Siinä taudissa olo oli ihan eri huono kuin kovimmissa kuumeflunssissa ja tuli todella paljon oireita ja tulehduksia. Ne uuvutti kahdessa viikossa totaalisesti. Todellakin ihan eri tauti, ei missään flunssassa perusterve tarvitse sairaalahoitoa. Onneksi ei ole tullut toiste kun olen aina sen jälkeen köynyt rokotuksessa.
 
vierailija
Meidän perheessö jylläs influenssa 7 v sitten ja voimalla tulikin. Pienin ja puoliso olivat sairaalassa. Loput lapset olis joutunu sosiaali-ihmisten hoiviin, jos minänin olisin joutunut sairaalaan. Taistelin elämästä kotona mikä ei ollutkaan ihan fiksu temppu. Mulle tuli keuhkokuumekin vielä. Meni 2 kk että oltiin kaikki ok paitsi mulle puhkesi astma ja puoliso oli vösynyt kesään asti. Onneksi tämän voi estää rokotuksella!!

Korona tuntui mulla kurkun karheutena yhden päivän ja muilla testit negatiivisia. Kovin huonosti tarttuu siis influenssaan verrattuna. No saatiinpahan tehdä jouluvalmistelut rauhassa.
 
Pari viikkoa sitten oli juttua, että ensimmäiset työkyvyttömyyseläkkeet on myönnetty koronan takia. En ole kuullut, että influenssan takia olisi koskaan myönnetty.
 
vierailija
kun koronaan on rokotus kaikkien saatavilla ja sitä on sairasteltu niin se on samalla viivalla influenssan kanssa. sitten nähdään kumpi tappaa enemmän.

veikkaan että influenssa tappaa 10x koronaan verrattuna.
 
vierailija
Influenssa vei minut 22-vuotiaana viikoiksi sairaalaan. Olin kuin sumussa, todella kipeä ja happea ja lääkettä kului. Tehohoito oli lähellä.

Korona nyt vanhampana oli normaali kuumeflunssa, ei siis todellakana mikään influenssatason sairastuminen. ONNEKSI!
 

Yhteistyössä