Verta ulosteessa. hjelp!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolestunut äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huolestunut äiti"

Vieras
Tytöllä (15v) tullut pari viikkoa verta ulosteen mukana. Alussa tuli enemmän, aika reilustikkin, nyt aina välillä, ei jokaisen ulosteen mukana. No, lääkärissä käytettiin (tk) ja ulostenäytteet otettiin. Kaksi tyttö otti samana päivänä, yhden eri päivänä.
Lääkärin piti tänään soittaa, mutta mitään ei kuulunut. No, soitin sitten otse hoitajalle kun ollaan lomareissuunkin lähdössä ja tyttö leirille ensi viikolla.

Hoitaja sanoi vaan että lääkäri ei ole paikalla eikä tiedä mksi ei ole soittanut. Ei ne kuulemma aina soita (?!). Katsoi sitten koneelta että yhdessä näytteessä oli verta. Lääkäri kuitenkin kirjoittanut että 2-3 näytteessä pitäisi olla verta jotta tehdään jatkotutkimuksia! Sain vaadittua huomiselle uuden soittoajan.

Onko kellään kokemuksia vastaavista oireista. Kakan mukana on tullut ainakin kirkasta verta, sen tiedän (eli suoliston loppu päästä). Lääkäri ei käynnillä tutkiessaan löytänyt peräpukamia. Vatsaa särkee lähes päivittäin ja tytöllä on jo pitkään mennyt vahvoja kipulääkkeitä (ei vatsakipuun).

Hermostuttaa, että jättävät tutkimisen sikseen kun ei sattunut nyt juuri näissä näytteissä olemaan useammassa verta :(

Älä ainakaan jätä asiaa sikseen, vaikka lääkäri ei mitään haluaisikaan tehdä. Menette sitten vaikka yksityiselle. Kun on jo noinkin pitkään verta tullut kannattaa verentulon syy selvittää. Varsinkin kun on syönyt vahvoja kipulääkkeitä.

Olen ihan ihmeissäni tuosta tk:n suhtautumisesta. Kyllä yritän vaatia huomenna lisätutkimuksia.
Yksityiseen ei oikein varaa kun ollaan jouduttu siellä paljon jo kumpaakin lasta käyttämään. Tutkimukset siellä puolella nostaa heti laskua sadoilla euroilla :(

Mikä ihme on tuo ajatus ettei veri yhdessä uloste näytteessä riitä!! Osaako joku selittää?!

Ei ole omakohtaista kokemusta vastaavasta, mutta olen samaa mieltä edellisen kanssa siitä, että menkää vaikka yksityiselle. Peräpukamat olisivat olleet "luonnollinen" syy (harvoin kai niitä tosin edes on noin nuorilla?), joten jos niistä ei ole kyse, en ainakaan itse uskaltaisi jättää tutkimuksia tuohon. Kyllä se syy pitäisi selvittää. Tämä nyt tosin ei ole ammattilaisen mielipide, enkä halua myöskään lietsoa paniikkia.

Niin, vielä tuohon tk:n suhtautumiseen... Valitettavasti sieltä joutuu joskus vaatimalla vaatimaan, vaikka eihän sen nyt niin pitäisi olla. Toivottavasti saat sieltä nyt ainakin jonkin järkevän selityksen sille, miksi veri yhdessä näytteessä ei ole vielä aihe lisätutkimuksille. Olen kyllä sitä mieltä, että sulle olisi se selitys pitänyt antaa heti. Tiedon panttaaminen jättää usein epävarman olon. Tsemppiä!

Muiden kanssa samoilla linjoilla, kannattaa tutkituttaa ajoissa! Itse sairastuin parikymppisenä haavaiseen paksusuolen tulehdukseen ja asiaa (verta ulosteessa, vatsakipuja ja jatkuvaa ripulia) ei otettu tk:ssa "vakavasti" ennen kun aloin odottaa esikoistamme.. Vauvan takia sitten lopulta selvitettiin mistä oireet johtuvat. Tätä ennen sain pari vuotta aina uusia sairaslomia pitkittyneen vatsataudin nimissä ennen tähystystä ja oikeaa diagnoosia.

Kirkas veri, yleensä verijuovat tulee sieltä suoliston ihan loppupäästä, ja niihin puututaan vasta jos jatkuu kauan ja näkyy useamassa näytteessä (koska ne kertoo haavaumasta jne joka ei ole kovin vakavaa).

Meillä oli lapsella pari kertaa tällasta, meni ohi. Veljen lapsella taas tuli ulostetta, joka tasaisesti värjäytynyt verellä ja lopulta todettiin keliakia.

Muiden kanssa samoilla linjoilla, kannattaa tutkituttaa ajoissa! Itse sairastuin parikymppisenä haavaiseen paksusuolen tulehdukseen ja asiaa (verta ulosteessa, vatsakipuja ja jatkuvaa ripulia) ei otettu tk:ssa "vakavasti" ennen kun aloin odottaa esikoistamme.. Vauvan takia sitten lopulta selvitettiin mistä oireet johtuvat. Tätä ennen sain pari vuotta aina uusia sairaslomia pitkittyneen vatsataudin nimissä ennen tähystystä ja oikeaa diagnoosia.

Tytöllä myös ollut ripulia nyt aika usein. Muutenkaan ei ummetusta ole ollut. Miten sinulla vaiva todettiin (tähystyskö), kuinka on sairautta hoidettu, vaikuttaako ruokavalioosi jne.

Kyllä yritän olla huomenna tosi tiukkana Jos vaan lääkäri suvaitsee soittaa. Jos ei muu auta niin täytyy alkaa taas kaivaa rahaa kivankolosta yksityistä varten. Lisää vaan lainaa lainan päälle :(

[QUOTE="vieras";26569802]Kirkas veri, yleensä verijuovat tulee sieltä suoliston ihan loppupäästä, ja niihin puututaan vasta jos jatkuu kauan ja näkyy useamassa näytteessä (koska ne kertoo haavaumasta jne joka ei ole kovin vakavaa).

Meillä oli lapsella pari kertaa tällasta, meni ohi. Veljen lapsella taas tuli ulostetta, joka tasaisesti värjäytynyt verellä ja lopulta todettiin keliakia.[/QUOTE]

Mutta kun alussa varsinkin tuli verta niin että pytty punasena. Tyttö ihmetteli miten menkat taas alkoivat kun just loppuivat. Kulki siteen kanssa mutta ihmetteli kun siihen ei tullu mitään.
Eikö ne haavaumat sitten ole vakavia vaikka olisivat suoliston loppu päässä?
Olen ehkä sitten vaan hysteerinen kuitenkin..

"tytöllä on jo pitkään mennyt vahvoja kipulääkkeitä (ei vatsakipuun)." < mitä merkkiä? jotkuthan pistää suoliston aivan sekasi ja uhkaavat vatsahaavalla!

No, mä lähinnä selitin sitä miksei siellä tk:ssa olla hirveän huolissaan, koska useimmiten ei ole mitään ja hehän toimii tilastojen perusteella.

Minkäs painoinen tyttö on? Onko mahdollisuutta syömishäiriöihin.

Kannattais kokeilla nyt kotona heti kuitupitoista mutta pehmeää ruokavaliota suolen hyvinvoinnin tukemiseksi.

Kivut pitää aina tutkia.

Tyttö on ylipainoinen koska joutui pitkään makaamaan paikallaan kipujen vuoksi. Painoa päsi kertymään kun kulutus oli 0.
Tyttö syö kuitupitoista ruokaa, ei voi oikein sitäkään enää lisätä. Ummetusta ei tosiaan ole ollut.

Ymmärrän että toimivat tilastojen perusteella, mutta jotenkin ite ajattelen että ihan stäkää kun verta ei ollut useammassa näytteessä. Nyt jos otettais uudestaan vois ollakin kaikissa.

Yhteistyössä