Verotuskysymyksiä, äRRR!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huonh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huonh

Vieras
Joku kiltti jos osais taas urpoa neuvoa..

Minulle on merkattu tälle vuodelle veroprosentiksi 13 ja tulojen arvioksi 15 000,vaikka en ole ollut tämän vuoden aikana töissä (olen opiskelija) enkä mene työhön (jään äitiyslomalle pian). Pitääkö minun jotenkin korjata asia toimistoon vai onko sillä mitään väliä?

En myöskään älyä,pystynkö jotenkin muuttamaan että äitiyspäivärahasta ei otettaisi sitä 20prosenttia pois. Jotkut sanoo,että se onnistuu muutosverokortilla, mutta lapuissa lukee sitten jämäkästi että se on kuitenkin aina vähintään sen 20prosenttia.

Voi lekalla päähän sanon minä, vittu mitä paskaa. :D

Kyllä mulla on ainakin pienempi veroprosentti kuin se 20%. Sillä prosentilla otetaan siis silloin, jos ei muusta ole sovittu. Olen alentanut prosenttini ja verotoimistosta menee ko. tiedot aina automaattisesti mm. kelaan. Eli muutosverokorttia ei tarvi kelaan lähettää.

Sosiaalietuuksistahan menee aina korkeammat verot kuin ansiotuloista. En tiedä, mutta luulen ettet saa prosenttia millään tuohon 13 %:iin, kun kyse on näistä etuuksista.

Alkuperäinen kirjoittaja huonh:
Voi lekalla päähän sanon minä, vittu mitä paskaa. :D

Jospa nyt alkuun siivoaisit suusi, kokeile vaikka vettä ja saippuaa. Sen jälkeen alat miettiä, mitä niillä verorahoilla saat. Saat esim käydä synnyttämässä lähes ilmaiseksi, sairaalapäiviltä maksat sen 26,50.
Sitten saat verorahoilla sen äitiyspäivärahan, lapsilisää. Kakaroittesi tulevaa päivähoitoa tuetaan verovaroin, siksi hoitomaksut ovat alhaiset ja se määrä minkä maksta veroa, tuosta mitättömästä 15000e:n tulostasi, ei riitä kattamaan edes kuukaudessa saamiesi etuuksien määrää.

Kehottaisin kasvamaan aikuiseksi.

Siis, ei kai huonh tarkoittanu, ettei haluaisi veroja maksaa, vaan sitä, miten sen veroprosentin saisi pienemmäksi, siis tulojen mukaisesti. Allekirjoittaisin tuon kehoituksen aikuiseksi kasvamisesta, jos huonh olisi parjannut itse veron maksua.

Mutta itse asiaan: jos menee nyt liikaa veroja, saat tietysti takaisin ensi vuoden lopulla. Mutta kannattaa sitä veroprosenttia tarkistaa. Jos sulla on pankkitunnukset, pääset tarkistamaan veroprosenttia niillä sivuilla www.vero.fi

Yhteistyössä