Verorahat ja niiden "väärinkäyttö"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hurdiegurdie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hurdiegurdie

Vieras
Aiemmasta ketjusta (päivähoitomaksut) tuli mieleen, että suomalaisten täytyy olla maailman onnettominta kansaa, kun se mikä täällä on sietämätön kokonaisveroaste ja/tai palveluiden taso on muualla ihan jees. Mikään systeemi ei ole vailla vikoja, mutta suhtautuminen siihen on täällä ihan omaa luokkaansa: veroista valitetaan, palveluista valitetaan, ja jokainen banaanitasavaltakin on parempi maa kuin Suomi.

Miten voikin olla, että verorahat menee aina väärään osoitteeseen, vaikka olisi jopa palveluiden suurkuluttaja, kuten kuka tahansa lapsiperhe on (synnärit, neuvola rokotuksineen, päivähoito, peruskoulu, terveydenhuolto, hammashoito jne). Tai sitten rahaa ei käytetä tarpeeksi juuri siihen kohteeseen, mikä itse pitää tärkeänä. Luulisi tyhmänkin ymmärtävän, että tällaista se on niukkuudesta jaettaessa.

Tätä olen itsekin miettinyt...

Kannattais kyllä jokaisen meistä miettiä mitä niillä rahoilla oikeasti jokainen meistä saa! Vai olisiko jokainen meistä valmis maksamaan kaikki todelliset kulut esim terveydenhoidosta tai koulutuksesta jne ihan itse?? -Tai ottamaan vakuutuksen jokaista asiaa varten, ei sekään ilmaista ole...

Olen sun kanssa aika lailla samaa mieltä. Omasta mielestäni saan todella hyvät äitiysrahat, lapsilisät on verottomia ja me saadaan nekin vaikkei tarvittais, neuvolassa rampataan ihan jatkuvasti (ensin äitiä ja sitten lapsia ketä mistäkin syystä) ja terveyskeskuksessa myös hoidetaan noita lapsia oikein hyvin. (Ainoastaan esikoisen korvat putkitettiin yksityisellä). Itse olisin valmis maksamaan enemmän veroja kuin että esim. päiväkoti- ja kouluryhmiä kasvatetaan ja hoitajia lomautetaan jne. Myös vanhustenhoito huolestuttaa.

Ei pitäisi yleistää, mutta musta tuntuu, että mitä enemmän ihminen näitä tukia ja palveluja elämänsä aikana kuluttaa, sitä enemmän negatiivista sanottavaa riittää. Ihminen, jolle yhteiskunta maksaa kaikki terveydenhuoltopalvelut, sosiaalipalvelut, lasten päivähoidon, koulun KAIKKI, valittaa, kun asumistuki ei tule perjantaina, vaikka lauantain on maksupäivä.. :headwall:

Yhteistyössä