Verokortista ( etuus + palkka )

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Onko teillä, jotka saatte pääosin jotain etuutta ( esim. anisosidonnainen ) mutta myös palkkaa molemmille oma verokortti?

Vai laitanko etuuksien verokortille arvion myös palkkatuloista?
Ei hajuakaan kyllä paljonkohan se saattaisi tänä vuonna olla, keikkahommaa aina joskus, muuten työtön.

Vai antaisinko liiton ottaa sen 20% ja laskettaisin myöhemmin kortin uusiksi.
Pelkällä etuudella muutosverokortin prosentiksi tulisi 23.5% :/
Melko iso pienestä tuesta, harmi!

Mä tilasin oman verokortin kummallekin, palkalle ja etuudelle. Tuli molemmille 20 prossa veroprosentiksi. Niin, 20 prossaa jostain pienestä etuudesta on paljon. Suomi on sosialismin mallimaa..

Vuoden kokonaistulo ratkaisee vähennyksineen lopuksi sen veroprosentin. Joten kannattaa miettiä kohtuullisen tarkkaan todennköiset kokonaistulot. Muuten voi tulla yllätyksiä verotuksessa.

Alkuperäinen kirjoittaja asd:
Mä tilasin oman verokortin kummallekin, palkalle ja etuudelle. Tuli molemmille 20 prossa veroprosentiksi. Niin, 20 prossaa jostain pienestä etuudesta on paljon. Suomi on sosialismin mallimaa..

....joka tarjoaa sosiaalietuudet, jota verotetaan samalla tavalla kuin palkkatuloa. erona on, että palkkatuloa varten joutuu käymään töissä.
Molempia verotetaan. Olisi kohtuutonta, jos etuuksia ei verotettaisi progressiivisesti kuten palkkatuloakin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

....joka tarjoaa sosiaalietuudet, jota verotetaan samalla tavalla kuin palkkatuloa. erona on, että palkkatuloa varten joutuu käymään töissä.
Molempia verotetaan. Olisi kohtuutonta, jos etuuksia ei verotettaisi progressiivisesti kuten palkkatuloakin.

Tottakai verotetaan!
Mutta tuntuu aina hurjalta että kaikista tuista, esim äitiyspäivärahat, kotihoidontuki yms se verotus on kovempi kuin palkalla!

Aina kun olen töissä ollut on verotus tippunut.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Miksi se olisi kohtuutonta? Jos etuus ei ole tulotasosta kiinni, miksi sitä pitäisi verottaa? Jos etuus on tulotasosta kiinni, niin tottakait sosialistisen järjestelmän mukaisesti pitää estää rikastuminen ja kuoria rahaa sieltä, missä sitä on. Muutenhan joku voisi Suomessa luulla, että työnteko kannattaa ja rahaa voi ansaita tekemällä paljon töitä. Okei, tää meni nyt vähän sivuraiteelle. :)

Tilasin etuudelle sen kortin.

Voinko nyt tilata valmiiksi palkkaa varten, mihin ilmoitan vain arvion palkasta, etuutta en siihen merkitse ollenkaan, vai?
Että se ei kumoa tuota juuri tilaamaani korttia? D: tyhmä kysymys mutta pakko kysyä!

En ole netissä koskaan 2 korttia tilannut, käynyt palkalle hakemassa aina toimistosta.

Yhteistyössä