veroasiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Blue Rush
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Blue Rush

Aktiivinen jäsen
27.10.2006
10 065
1
36
Sanokaas nyt, että miten tuo verojuttu menee..
( joo, verotoimistosta saisi tietää mutta tympii kun ne ei kovin hyvin siellä neuvo kun kysyy! :headwall: )

Olen kh-tuella ja välillä käyn töissä, ( eli verokortti on etuksille ) lisäksi vuokratyöfirmasta sanoivat että kesän aikana tulee varmasti soittoja.

Haenko mä aina uuden verokortin vai pitääkö mun nyt keksiä jokin summa mitä ehkä tienaisin kesän aikana? :attn:
Kun mistäs minä tiedän olenko töissä 1päivän vai 50päivää :whistle:

Siis tuota tuota, sullahan pitäisi minun käsityskykyni mukaan olla kaksi verokorttia. Sosiaalietuuksille oma ja ansiotuloille oma. Lisäksi jos kahdesta paikasta saat palkkaa, niin eikö toinen voi olla sivutyötuloavarten? Parempi, että soitat verotoimistoon. Tai ei, parempi että käyt paikanpäällä.

Jos kotihoidon tukea saava saa tuen lisäksi palkkaa tai muuta veronalaista etuutta, kuten vanhempainpäivärahaa, palkan verokorttia käytettäessä kotihoidon tukea verotetaan sivutulon veroprosentin mukaan. Tämän voi välttää hankkimalla veroviranomaiselta muutosverokortin kotihoidon tukea varten.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/170701122305EH?openDocument

Kyllä sun pitää osata arvioda tämän vuoden työtulot palkkaa varten laskettavalle verokortille. Tee joku "kultainen keskitie" arvio ja jos menee pahasti metsään niin voithan sitä korjailla sitten vaikka 2kk päästä uusiksi.
Eli lasketutat itselle uuden verokortin, jossa sinun pitää
- arvioida tämän vuoden palkkatulot
- tietää alkuvuonna maksetut palkat ja niistä maksetut verot (jos näitä on)
- tietää alkuvuonna maksetut etuudet ja niistä maksetut verot
- arvioida loppuvuoden etuuksien määrä

Alkuperäinen kirjoittaja :):
Siis tuota tuota, sullahan pitäisi minun käsityskykyni mukaan olla kaksi verokorttia. Sosiaalietuuksille oma ja ansiotuloille oma. Lisäksi jos kahdesta paikasta saat palkkaa, niin eikö toinen voi olla sivutyötuloavarten? Parempi, että soitat verotoimistoon. Tai ei, parempi että käyt paikanpäällä.

Viime kuussa tein 2vko töitä ja sille hain verokrtin, eli palkkaa varten.
Ensin kun sinne soitin niin tuli ihan ympäripyöreä vastaus ja olivat muuttamassa jopa etuuksien % samalla :o

Mutta siis pointti oli se, että pitääkö se hakea aina erikseen vai pyydänkö kortin missä tuloraja esim 3000??
Kun viimeksi laskivat tulon vain sen 2vko aikana saamalle palkalle ja sanoivat että tulla hakemaan sitten uusi jos työtä on lisää..

Siis varmaan oikeimman vero% saisit jos hakisit aina uuden kortin, kun töitä on tiedossa. Muuten joudut arvioimaan esim. loppuvuoden ansiot ja laittavat vaikka vuosirajan verokorttiin. Niin ja kotihoidontuesta otettavaan vero%:iin vaikuttaa sun palkkatulot ts. sekin voi muuttua jos oikein rupeat töitä tekemään.

Yhteistyössä