veritulppa ja e-pilsut

  • Viestiketjun aloittaja Ellu
  • Ensimmäinen viesti
Ellu
Onko kellään kokemuksia veritulpasta e-pillereiden takia?
itse aloitin pillerit ja heti sen jälkeen alkoi vasenta pohjetta kolottaa ja siihen tuli iso mustelma. myös rintakipua esiintyi ja hengittäessä tuntui että olisi vetänyt kokonaisen röökiaskin, vaikka en polta ollenkaan. lopetin pilsut kun pelästyin oireita. mitä muita ehkäisykeinoja on jos pilsut ei käy?`

ellu
 
piu
Olipa hyvä että lopetit pillerit. Nuo oireet nimittäin saattavat viitata laksimotulppaan.

Itse vaihdoin hormonaalisen ehkäisyn kondomiin lähinnä sukurasituksen takia (etenkin tuon veritulppariskin ja aurallisen migreenin). Hyvin on toiminut.

E-pillereiden (+renkaan & laastarin) lisäksi on olemassa pelkästään progestiinia sisältäviä minipillereitä, kierukoita, implantaattia (olkavarteen asetettavat kapselit) sekä injektioita. Hormonittomia vaihtoehtoja ovat kuparikierukka, kondomi ja spermisidi (Patentex Oval, ei yksistään käytettynä kovinkaan luotettava).

No sittenhän on toki pessaareja sun muita naisen kondomeja, mutta eipä niitä Suomessa juuri käytetä.
 
Unohda pillerit
Suomessakin on kuollut nuoria naisia e-pillereiden aihettamiin tulppiin, varmasti jalkojakin on amputoitu. Itse aikoinani olisin halunnut kokeilla pessaaria, koska haluan elää omilla hormooneillani. Uskon, että tässä voi piillä kaiken muunkin terveyden avain. En tiedä onko pessaari miten hankala, mutta gyneni oli lähinnä tuohtunut asiasta kysyessäni ja kirjoitti pillereitä. Saisikohan niitä vaikka Virosta? Loppujen lopuksi mieheni sterilisoi itsensä. Olemme tyytyväisiä.
 
Tulppajalka
4 vuoden Femodenin käytön jälkeen sain jalkaani pysyvän laskimotukoksen. Tuli ikuinen riesa, eipä oo paljoo kohtalotovereita ollut...kai oli vähän sukurasitusta kun äidillä aikoinaan oli kai lievä veritulppa..mut eipä siitä kyselty pillerireseptejä kirjoitettaessa...tulppa tuli pikkuhiljaa :(
 

Yhteistyössä