VERITULPASTA APUA!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jenni87
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

jenni87

Aktiivinen jäsen
05.04.2005
5 405
0
36
Mitkä siinä on oireet?
Mulla on toi oikean jalan pohje tosi kipeä. En voinut edes kunnolla astua, nyt vähän paremmin kun käytin sitä kuumassa suihkussa.
Tässä jalassa mulla on myös suonikohjuja jotka ovat nyt ottaneet entistä enemmän vallan.
Turvonnutkin se jalka on, vähän. Ei se kamalan eri näköinen ole kun toinen, mutta silmämääräisesti vähän turvonnut. Mittasin jalan ympäryksen ja noin 2cm suurempi ympärysmitta siinä kipeässä jalassa...voi tietty olla normivaihteluakin.
Raskausviikkoja 30+ sekin kai voi vaikuttaa.
Tiedän, että veritulppa voi olla vaarallinen ja pelottaakin, mutta sairaalan päivystyksessä kerran kipeän jalan kanssa 8h istunut niin nyt en jaksaisi... turhaan ainakaan, kun nää jalka-asiat ei kauheen kiireellisiä ole. Lähdenkin sitten helsinkiin päivystävälle yksityiselle jos niikseen on, mutta ihan en turhaan halua kumminkaan ajella ja maksella...

Kyllä mä kävisin näytillä jos ei kohta asetu.Mun kaverille tuli jalkaan veritulppa, meni muutama viikko, tulppa liikku keuhkoihin ja kaverini kuoli. Siihen paikkaan. Ja oli 26v. En oikein ymmärrä miksi liikkui "vapaalla jalalla" vaikka jälkeen kuulin että useampikin lääkäri oli tulpan todennut. Eikö sillon kuuluis olla pakkolevossa ja liuotushoidossa??? Oireena oli ainakin kova kipu, nilkutti vähän kävellessä.

En ole istunut autossa juuri nyt pitkiä aikoja...
Olen yrittänyt soittaa sairaalaan nyt muutaman kerran mutteivat vastaa.
Sitä mietin, onko siinä veritulpassa se kipu kokoaikaista vai voiko välillä hellittää?
Jalka on edelleen kipeä, puutunut, mutta nyt ei tarvitse varoa kun sillä astuu.

Alkuperäinen kirjoittaja CrystalBlue:
no mun isällä oli välillä kipeempi ja välil taas ei.. mut jos kovin alkaa turpoomaan niin lääkäriin heti.

mä oon nyt koittanut mittanauhalla vertailla noita jalkojen eroa...se on n. 2cm joten ei kovin turvonnut ainakaan...silmämääräsesti on niin vaikee sanoa.

samanlaista kipua. haittasi kävelyä. Kävin lääkärissä, joka mittasi pohkeiden koon. Siinä se tutkimus olikin :/ Mutta ei tuosta mitään seurannut. Käy ihmeessä kuitenkin näytillä. Siskolleni tuli pinnallinen tukos ja näkyi kuumottavana, punaisena kohtana sääressä. Sai ihon alle pistettävää hepariinia.

Itse säikähdin samaa odottaessani kuopusta, mutta kuumotus ja kipu johtuivat vain suonikohjuista... Pinnalliset laskimotukokset kuulema harvoin menevät sinne syvälle, varsinaiseksi tulpaksi.
Mutta hyvää huolenpitoa sain: lääkäriin pääsin heti (nimenomaan raskauden takia) ja sain jopa kahden lääkärin arvion tilanteesta. Toinen sit vielä soitti perään, ettei tarvii huolestua. Ekan käynnin jälkeen (ennen soittoa) sanoi, että jos yhtään kipu kovenee, henkeä alkaa ahdistaa tms niin välittömästi takas sairaalaan! Jotain salvaa siihen kipukohtaan sitten hölväsin.

mulla on ollut veritulppa jalassa,raskauden aikana.
mulla oli se reidessä,sisäpuolella,ja oli tosi kipee! ensin ihmettelin oonko mä satuttanut sen johonkin,mustelmaa ei ollut mut oli kyllä punainen kohta siinä ja tuntu joku kova,pitkulainen kohta. vaikee selittää...
muutaman päivän sitä odottelin parantuvaks itsestään,sit mies sano että nyt lekuriin.
terv.kesk.lääkäri lähetti mut angioloogille ja se teki jalkaan triplex-kuvauksen.
veritulppa oli,mulla ei olis ikinä tullu mieleen et vois olla!!
olin 6.kuukaudella raskaana,ja muistaakseni kuukauden ajan joka päivä pistin piikillä lääkkeen mahaan.
oli kyllä pelottava kokemus,onneks ei uusinu seuraavassa raskaudessa!!

Yhteistyössä