Veriryhmä ja veriryhmä vasta-aineet... Mitä ne on kun erikseen on merkattu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kfkfkf
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
eli olet veriryhmää A ja rh positiivinen eli kaikki hyvin, jos olisit rh negatiivinen sinua pitäisi raskausaikana seurata tarkemmin siltävaralta että sinun ja sikiön verenkierrot sekoittuisivat syystä tai toisesta, ja koska sikiön veriryhmää ei yleensä tiedetä niin siksi tutkitaan, ja yleensä synnytyksen jälkeen negatiivisille äideille annetaan pistos ettei seuraavissa raskauksissa ole haittaa vaikka vauva olisikin siis ollut positiivinen. vaikeasti selitetty mutta kysy tarkemmin neuvolasta.

Miten ne on merkattu kun tää henkilö ei ole raskaana (on kyllä ollut joskus)

Ihan muussa yhteydessä otettu näitä testejä :O

Veriryhmän määrityspäivä aikaa sitten ja tää vasta-aine juttu määritetty tässä testausaikana

Jos on veriryhmä vasta-aineita, niin se vaikuttaa siihen, millaista verta voi saada, jos tulee tarve. Myös, ei saa luovuttaa verta. Vasta-aineita syntyy joko raskauden, tai verensiirron aikana, kun verenkiertoon pääsee vierasta verta, johon keho reagoi luomalla vasta-ainetta. Sitä voi olla montaa erilaista, yleisinpänä anti-d.

Yleensä kun määritetään veriryhmä, tehdään veriryhmä sekä vasta-aineseulonta. Vasta-aineseulonta on joko positiivinen tai negatiivinen. Jos on positiivinen, tehdään vasta-aineiden tunnistus, jotta selviää mitä nämä vasta-aineet ovat. Ne pitää ottaa aina huomioon verensiirrossa.

Jotkut vasta-aineet eivät ole niin merkitseviä kun toiset. Vasta-aineita voi olla kenellä vaan, yleensä monet verensiirrot voivat altistaa vasta-aineiden syntymiselle.

Miten ne on merkattu kun tää henkilö ei ole raskaana (on kyllä ollut joskus)

Ihan muussa yhteydessä otettu näitä testejä :O

Veriryhmän määrityspäivä aikaa sitten ja tää vasta-aine juttu määritetty tässä testausaikana

En tiedä miten ne merkataan..? Tai lähinnä, että merkataanko ne jotenkin erilailla kuin siinä lapussa jonka saa nla:sta raskaudenaikana.. Multa on otettu veriryhmä ja vasta-aineet tässä vuoden sisällä pariinkiin kertaan, mutta tuloksia en saanut millään lapulla, koska ne otettiin vain varmuuden varala jos joutuu tekemään verensiirron. Enkä kysynyt onko mulla vielä(kin) vasta-aineita vai onko ne poistuneet mun verestä jo.. Mulla on siis raskauksien aikana todettu veressä olevan veriryhmävasta-aineita.

Mulla on veriryhmävasta-aineita, jotka löytyi, kun odotin 4. lastamme, ja lapsikin sairastui syntymän jälkeen hemolyyttiseen anemiaan. Mun vasta-ainetta tutkittiin viime syksynäkin, kun jouduin leikkaukseen, ja juuri siksi, että saan oikeanlaista verta, jos olisi verensiirtoja tarvittu. Mulla siis vasta-aineita on ollut nyt ainakin 18 vuotta eikä ne ole mihinkään hävinneet. Olen muuten rh-positiivinen eli eihän se tosiaan ole tae siitä, ettei veriryhmävasta-aineita voisi olla.

En tiedä miten ne merkataan..? Tai lähinnä, että merkataanko ne jotenkin erilailla kuin siinä lapussa jonka saa nla:sta raskaudenaikana.. Multa on otettu veriryhmä ja vasta-aineet tässä vuoden sisällä pariinkiin kertaan, mutta tuloksia en saanut millään lapulla, koska ne otettiin vain varmuuden varala jos joutuu tekemään verensiirron. Enkä kysynyt onko mulla vielä(kin) vasta-aineita vai onko ne poistuneet mun verestä jo.. Mulla on siis raskauksien aikana todettu veressä olevan veriryhmävasta-aineita.

Ei ne mihinkään poistu, ne pitää ottaa verensiirroissa huomioon sun elämäs loppuun asti. Ne voi heiketä niin, että vasta-aineseulonta on negatiivinen, mutta ei ne mihinkään katoa.

No voiko esim minulla olla vasta-aineita sen takia, kun äitini on RH- ja itse olen RH+???

Onko äitini verta sekoittunut omaan vereeni raskausaikana?
Olen saanut myös verensiirron

No voiko esim minulla olla vasta-aineita sen takia, kun äitini on RH- ja itse olen RH+???

Onko äitini verta sekoittunut omaan vereeni raskausaikana?
Olen saanut myös verensiirron

Äidilläsi voi olla anti-D vasta-aine koska on Rh negatiivinen. Sulla ei ole tuosta johtuen vasta-aineita.

Olet synnyttänyt, sun veriryhmä ja vasta-aineseulonta on siis tehty, seulonta ilmeisesti useamman kerran. Ainakin meidän sairaalassa synnyttämään tulevalta tehdään veriryhmä, jos ei ole tiedossa sekä pyydetään vasta-aineseulonta. Joka kerran kun synnyttämään tulee. Luultavasti tietäisit jos sulla olisi jotain vasta-aineita, varsinkin kun olet saanut verensiirronkin.