Verinäytteenotosta-onko ammattilaisia paikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ihmettelevä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"ihmettelevä"

Vieras
Hei!
Jos täällä on ketään terv.huoltoalan ammattilaista paikalla, niin kertoisitteko, voiko kyynärtaipeesta ottaa verta väärästä suonesta? Siis labrahoitaja pistäisikin vahingossa valtimoon? Voiko käydä ja miten sen huomaisi? Kun ei mua ole koskaan ennen sattunut verinäytteenotto noin paljon...

On tainnut pistotekniikka ehkä ontua labrhoitajalla, siksi on käynyt kipeästi.
Kyllähän se mahdollista on pistää valtimoonkin, mutta tuskin näin on käynyt (veri olisi tullut sykäyksittäin putkiloon).
Laskimoveri on myöskin tummempaa kuin valtimoveri.

Labrahoitaja vastaa:

En ole koskaan kuullut että labrahoitaja olis valtimoon pistänyt, toki niin voi teoriassa käydä mutta käytännössä erittäin harvinaista. Jos valtimoon pistetään niin se vuotaa paljon enemmän kuin laskimostra otettaessa. Lääkärit ottavat tiettyjä verikokeita valtimosta ja sen jälkeen pistokohdan päällä pidetään "hiekkapussia", painavaa pussia ja laitetaan kunnon teipit ettei vuoda.

Jos verikokeen otto on sattunut niin todennäköisesti neula on osunut hermoon. Hermoja kun ei voi tietää missä ne menevät, niitä ei näe, eikä tunne. Joskus siis sattuu näitä hermoon pistämisiä. Silloin käsi voi olla kipeä, luullakseni jopa päivän tai kaksi, mut ei kait enempää. Hermoon pistäminen on ikävä vahinko. Ja joskus voi sattua jos neula ei menekkään suoraan suoneen vaan neulaa sit liikuttelee/ronkkii. Itse en tuota juurikaan harrasta, koska se ei tunnu kivalta. Jos tulee huti niin sitten mieluummin pistän kokonaan uudelleen, se on usein kaikille miellyttävämpää.

Mulla on ainakin hermopiste (tai joku sellainen) ihan just siinä kohdassa mihin noi labratätskyt yleensä pistää kun siinä alla on mun kyynärtaipeiden paras suoni. Se sattuu aika kivasti mutta en jaksa välittää kun saavat vaan otettua sen mitä tarvitsevat.

Alkuperäinen kirjoittaja labran täti;23940385:
Ja joskus voi sattua jos neula ei menekkään suoraan suoneen vaan neulaa sit liikuttelee/ronkkii. Itse en tuota juurikaan harrasta, koska se ei tunnu kivalta. Jos tulee huti niin sitten mieluummin pistän kokonaan uudelleen, se on usein kaikille miellyttävämpää.

Noin kaikkien pitäis toimia, siis pistää uusiks jos ei löydy heti suonta, koska se on ihan hirveetä kun se hoitaja tms. ronkkii sillä neulalla ja oikein kaivaa, hyi :x

Alkuperäinen kirjoittaja labran täti;23940385:
Labrahoitaja vastaa:

En ole koskaan kuullut että labrahoitaja olis valtimoon pistänyt, toki niin voi teoriassa käydä mutta käytännössä erittäin harvinaista. Jos valtimoon pistetään niin se vuotaa paljon enemmän kuin laskimostra otettaessa. Lääkärit ottavat tiettyjä verikokeita valtimosta ja sen jälkeen pistokohdan päällä pidetään "hiekkapussia", painavaa pussia ja laitetaan kunnon teipit ettei vuoda.

Jos verikokeen otto on sattunut niin todennäköisesti neula on osunut hermoon. Hermoja kun ei voi tietää missä ne menevät, niitä ei näe, eikä tunne. Joskus siis sattuu näitä hermoon pistämisiä. Silloin käsi voi olla kipeä, luullakseni jopa päivän tai kaksi, mut ei kait enempää. Hermoon pistäminen on ikävä vahinko. Ja joskus voi sattua jos neula ei menekkään suoraan suoneen vaan neulaa sit liikuttelee/ronkkii. Itse en tuota juurikaan harrasta, koska se ei tunnu kivalta. Jos tulee huti niin sitten mieluummin pistän kokonaan uudelleen, se on usein kaikille miellyttävämpää.

Käyko sinulle usein niin, että joudut pistämään useita kertoja siis todella monia kertoja? Itseäni on pistetty useasti päälle 10 kertaa, kun ei ole neula osunut oikeaan kohtaan niin mietin vaan onko tuo kuinka yleistäkin.

[QUOTE="Tiina";23940441]Käyko sinulle usein niin, että joudut pistämään useita kertoja siis todella monia kertoja? Itseäni on pistetty useasti päälle 10 kertaa, kun ei ole neula osunut oikeaan kohtaan niin mietin vaan onko tuo kuinka yleistäkin.[/QUOTE]

Voi kun kuulostaa tutulta, nimerkillä paksut rasvat ja liikkuvat suonet...
Pahimmillaan ottavat verikokeen jalasta, kun kädestä ei saa.
2x kumpakin kyynärtaive ja 2x kumpakin käden sivu ja sitte koipi kun meinaa jo lentää pyyhe kehään näytteenottajalta.
NE ketkä osaa ottaa lapsilta hienosti on parhaimpia ja isojen sairaaloitten näytteenottajat.

[QUOTE="Tiina";23940441]Käyko sinulle usein niin, että joudut pistämään useita kertoja siis todella monia kertoja? Itseäni on pistetty useasti päälle 10 kertaa, kun ei ole neula osunut oikeaan kohtaan niin mietin vaan onko tuo kuinka yleistäkin.[/QUOTE]

No oliskohan mun "ennätys" neljä-viis kertaa. Kuulostaa kyllä tosi paljolta tuo 10. Jos olen sellaisessa paikassa töissä missä muitakin niin yleensä viimeistään kolmannen yrityksen jälkeen pyydän toisen labrahoitajan ottamaan verikokeen. Siinä menee itseltäkin pasmat ihan sekaisin jos monta kertaa yrittää. Työpaikassa missä olen yksin niin siellä sitten on selvittävä yksin, mutta kolme yritys kertaa yleensä riittää. Tänään oli n. 30 potilasta ja yhtä jouduin pistämään kaks kertaa, muut tuli ekalla. Yleensä päivässä on pari-kolme potilasta joita joutuu useamman kerran pistämään, mut nekin yleensä tulee tokalla.

Tuo 10 kertaa kuulostaa kyllä uskomattomalta. Jos on huonot/pienet suonet niin niistäkin kyllä yleensä saa vanhalla systeemillä, ns. avoneulalla. Tuosta määrästä tulee mieleen vaan että on sellaisia näytteitä pyydetty jotka on pakko ottaa vakuumitekniikalla, eli ei saa olla ilman kans tekemisissä (näyte suljettuun putkeen), jolloin on pakko yrittää huonoistakin suonista vakuumitekniikalla. En ole kuullut aikaisemmin että noin monta kertaa pisteltäisiin.

Mulle tuli mieleen yksi syy miksi näytteenotto voi sattua, kehon kuivuus. Mulla km:n aikaan verta otettiin aika monta kertaa sen päivän aikaan, enkä saanut syödä enkä juoda mitään koko päivänä. Iltapäivästä kun otettiin viimesiä näytteitä, olin jo niin kuiva ja verta oli otettu jo tuubitolkulla, sattuikin ihan pirusti.. Vaikka en usko että näytteenottajassa oli vikaa, sanoikin että vaikea saada kahteen putkeen verta, mä olin jo aika kuiva siinä vaiheessa :/

Yhteistyössä