Verensokeri korkealla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vauvan koko mietityttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vauvan koko mietityttää

Vieras
Vielä en ole ollut sokerirasitustestissä (raskaus vasta aluillaan) mutta pelkäänpä sukurasitusten ja ylipainon vuoksi, että arvot tulevat olemaan korkealla. Kysymys kuuluukin että mitä sitten tapahtuu? Miten hoidetaan?

Olen kuullut hoidettavan sekä ruokavaliolla että lääkkein. Millaisesta ruokavaliosta on tuolloin kyse? Vähennettäänkö vähän karkkeja vai kaikki ylimääräiset hiilihydraatit vai jotain siltä väliltä? Te, ketkä olette saaneet korkeat arvot, niin onko ruokavalio auttanut? Onko seuraavassa kontrollissa arvot olleet selvästi alempia? Ja jos ovat niin millä "uhrauksilla" eli onko pitänyt tosiaan kaikki herkut ja hyvät jättää pois jne.? Painonpudotushan ei tietenkään tule nyt kysymykseen niin lienee ruokavalio/lääkkeet millä hoidetaan? Lääkkeitäkään en ylimääräisiä haluaisi käyttää joten ruokavalio ja siitä saatu apu kiinnostaisi. Onko siis toiminut? Saako ruokavaliolla oikeasti sokeriarvot alas ja kuinka nopeasti tämä tapahtuu? Jos saan korkeat arvot niin kuinka nopeasti seuraava kontrollikäynti otetaan eli missä ajassa haluavat sokeriarvojen kääntyneen alaspäin?

Itse narahdin rasituskokeessa rv 26,se tehtiin koska sukurasite olemassa.Olen hoikka vartinen itse.Arvot ei ollut pahat,mutta yksi kuitenkin himpun verran yli sallitun.Sen jälkeen alkoi omaseuranta kotona,eli saa mittarit ja vehkeet kotio,alkuun sokereita mitattiin 4 krt päivässä.Ruokavaliohoidolla selvisin,eli kaikki herkut pois,joillakin viljatuotteet ja maitotuotteet myös menee pannaan,ainakin osittain.Mielestäni jouduin karsimaan paljon ruokavaliosta,mutta ne ovat olleet näitä "ylimääräisiä/tarpeettomia" esim mehut,jugurtti,hedelmät...ja tietty mitään herkkuja ei voinut syödä ja tiukkaa teki! :D Tämän vuoksi minulla ei noussut paino kuin 5 kiloa koko raskauden aikana ja kun olen muutenkin hoikka,niin itse siis menetin painoa.
Jos omaseurannassa arvot eivät pysy ruokavaliolla kurissa,voi olla edessä insuliinihoito.Paikkakunnittain on eroja miten toimitaan.Mahdollisesti voi päästä sairaalaan vuorokausiseurantaan jos kotiarvot yli rajojen.Eli suosittelen todella,että vaikka olet raskauden alkuvaiheessa karsit kaikki herkut ainakin pois,sillä nehän ovat vain turhaa ja ylimääräistä!Jos ruokavaliohoito auttaa,niin tällöin sokerit pysyvät heti alle viitearvojen,itse mittailemalla pystyt katsomaan mitä kukin ruoka sinulle tekee,nostaako sokereita liikaa vai ei.Ja neuvolassahan katsotaan joka kerta pissa,siinä näkyy sitten sokerit plussalla jos on tullu syötyä jotain,mikä nostattaa liikaa sokruja.Ei muuta kun tsemppiä,kyllä sitä vauvan tähden on vajaan vuoden syömättä herkkuja!ja joskus siis voi esim muutaman karkin ottaa,ei se siihen kaadu!

ruokavalio auttanut. Tarkoittaa sitä, että itse olen jättänyt kaikki pullat, keksit, karkit, mehut, vaaleat leivät (ja muut vaaleat tuotteet) ja jogurit pois. Nämä olen korvannut ihan perusruoalla, hedelmillä, ruisleivällä, vähärasvaisilla tuotteilla ja viilillä. Arvot ovat pysyneet alhaalla mitään lääkkeitä ei ole tarvinnut. Itsekuria vaatii, mutta on siis mahdollista pitää arvot kurissa ainakin itselläni ruoalla. Annoskoot ovat tietenkin itselläni aikaisempaa pienempiä mutta pyrin syömään säännölliseti jotta arvot eivät sahaisi liikaa. Itse teen kontrollimittauksia kotona ja muuhun ei näyttäisi olevan tällä hetkellä tarvetta. Nyt on rv34 menossa ja painoa tullut viisi kiloa. Alkupaino 58 joten (pituus 172) joten ylipainosta ei ole ollut missään vaiheessa kyse ja toisaalta ylenmääräisen raskaudenaikainen painonnousu on hyvin hallittavissa omilla ruokailutottumuksillaan.

kiitos näistä!

Pari asiaa jäi vielä mietityttämään. Miksi hedelmät on kiellettyjä, onko niissäkin liikaa sokeria? Koskeeko kaikkia hedelmiä? Entä marjat? Miksi maitotuotteet eli onko kyseessä sokeri niissäkin eli voiko sitten syödä sokerittomia maitotuotteita? Vai onko maidossa itsessään jotain verensokeria nostattavaa vaikutusta?

Kun olette verensokeria seuranneet, ovatko arvot helpolla heilahtelevia niin kuin oletan? Olettamukseni nimittäin on, että hetkellinenkin sokerien syönti nostaa nopeasti arvot ja vastaavasti puolestaan sokerista pidättäytyminen laskee ne nopeasti takaisin? Onko näin? Eli voiko ajatella että herkuttelu on hyvinkin sallittua jos vastaavasti sitä ennen ja jälkeen taas huolehtii hyvin ruokavaliosta? Voiko siis omaa herkuttelua kompensoida tällä tavoin ettei sokeri "lopullisesti" tai ainakaan pitkäksi aikaa jää sitten korkeisiin lukemiin? Ei niin, että pakko olisi herkutella kaiken aikaa mutta joskus kuitenkin tulee näin tehtyä. Eli saako sitten helpolla verensokerin vastaavasti takaisin alaspäin jos välillä löysäilee?

Hedelmissä on hedelmäsokeria.Minulle annettiin neuvolassa ohjeeksi,että max 2 hedelmää päivässä ja ne pitäs syödä aterian yhteydessä.Maidosta...siinä on myös hiilihydraatteja,jotka nostavat sokeria.Minulla aamuisin eniten maito nostattaa sokereita.Ja toki maito kannattaa vaihtaa rasvattomaan jos ei sitä jo käytä,samoin juusto max 17 %
Pitäs syödä tasasin väliajoin,jotta sokerit pysyvät tasaisena,eikä tule isoja vaihteluja.Kannattaa lähteä heti sille linjalle,että herkut ovat nyt toistaiseksi pannassa,koska ei niistä kenellekkään mitään hyötyä kuitenkaan ole.
Itsellä nostaa viljatuotteet sokerit koskeimmilleen,sillä ne ovat "hitaita hiilareita",nostavat siis hitaasti sokeria ylöspäin,esim ruisleipä ja puuro ovat tämmöisiä.
Mutta voi hyvinkin olla,että vältyt koko r.diabetekselta...rasituskoe sen sitten näyttää!Ja voin kertoa,että kun on raskausajan ilman esim pitsaa,limsaa ym niin kyllä maistu sitten hyvältä kun synnytyksen jälkeen niitä söi! :) vaatii itsekuria,mutta kun ajattelee,että se kaikki on vauvan parhaaksi,niin ei siinä pitäs olla epäselvyyttä.Ja tosiasiahan on,että jos sairastut r.diabetekseen,sinulla 50 % riski sairastua kakkostyypin diabetekseen raskauden jälkeen :/

Maidossa on maitosokeria. Laktoosi on esim. sokeria.

Vaikutat oleva aika addiktoitunut sokeriin, kun on vaikea olla ilman... Eikö nyt olisi hyvä hetki totuuttaa itsesikin vähempi sokeriseen ruokavalioon ihan vain tulevaisuuden varalta? Tulet kyllä huomaamaan, että siitä tulee hyvä olo ja sitä selviää ilmankin. :)

Minulla oli jo rv 16 sokerirasituksessa 1 ja 2 tunnin arvot reilusti koholla. Itse olin skeptinen, että onnistuuko ruokavaliohoito näin huonosta lähtökohdasta. Nyt on rv 33 ja ruokavaliolla pärjään todennäköisesti loppuun saakka, koska sokeriaineenvaihdunnan pahimmat häiriöt tulevat esiin yleensä vkoilla 28–30. Painoa on tullut 6kg, sikiön kasvu ja sf-mitta on olleet koko ajan just keskikäyrällä.

Mutta mun tapauksessa ravitsemusterapeutin tekemä ruokavalio on tosi tiukka ja olen joutunut joustamaan myös ruokavalion eettisistä ja terveydellisistä (!) perusteista. Syön päivässä 6 ateriaa, joissa jokaisessa tulee olla vähintään 12 % kuitua sisältävää leipää, proteiinia ja hyviä rasvoja. Leivän päälle laitetaan reilusti levitettä, normaalirasvaista juustoa ja leikkelettä + tietysti kasviksia. Juomina on vain vesi ja vissy, koska mehut ja nestemäiset maitotuotteet (piimää voisi juoda vähän) on pois. Hedelmistä on pois mm. banaani, mandariini ja viinirypäleet ja niitä muita hedelmiä saa syödä max 1–2 päivässä, koska hedelmät tosiaan nostaa verensokeria, etenkin jos on pelkkä hedelmävälipala tms. Koska kaikki vaalea vilja ja pasta sekä mysli ym. on kokonaan pois, en juuri syö muualla kuin kotona enkä sielläkään eineksiä. Lihaa tulee syödä minimissään kerran päivässä, samoin pitää syödä paljon kalaa ja kananmunia. Ennen raskautta söin lihaa/kalaa jonkin kerran viikossa ja sen sijaan leipää, puuroa, mysliä, karjanpiirakoita ym., joten tämä on ollut hankalinta minulle... Öljyä saa ja pitää käyttää ruoanlaittoon ja salaattiin reilusti. Rajoituksetta voi syödä raejuustoa, salaattia, kurkkua, tomaattia, kesäkurpitsaa ja kaaleja mutta esimerkiksi maissi, herneet ja pavut pienentävät saman aterian riisi/peruna/pastaosuutta entisestään. Minun kohdallani "herkuttelu" käsittää ohjeiden mukaisen aterian päälle pari kolme kuivattua luumua tai 20g lakua, joiden kuvittelen hieman auttavan ummetukseen. HUOM: tämä ruokavalio on siis tiukempi (ja osin epäterveellisempi) kuin mitä raskausdiabeteksen yleinen suositus on!

Herkuttelu nostaa verensokerin liian ylös ja laskee nopeasti (liian) alas, ja molemmista seuraa huono olo ja korkeista sokereista tajuton väsymys. Etenkään raskauden loppuvaiheessa ateriaväliä ei pysty venyttämään (tai ainakaan minä en pysty) sillä varjolla, että voisi herkutella ennen tai jälkeen. Mittaamalla sokereita selviää, miten oma aineenvaihdunta reagoi mihinkin ruoka-aineeseen. Ja jos pystyy harrastamaan liikuntaa, se tasaa verensokerin nousua. Liikunnan jälkeen on vaan heti syötävä, ettei sokerit laske liikaa. Tämä on yksilöllistä, mutta loppuvaiheessa yleistä. Minulla sokerit on aika rauhallisen kävely- tai pyörälenkin jälkeen 3,2–3,4 tasoa, vaikka lähden (pää-)aterian perään niin pian kuin ennätän. Vaarallisen alas verensokeri laskee raskausdiabeteksessa kuitenkin todella harvoin, mutta alle 3 ei pitäisi mennä!

Seurannasta vielä: mulla oli polikäynnit eli diabeteshoitaja ja kokoarvio vkoilla 24, 28, 32 ja tulossa synnytystapa-arvio vkolla 36. Koen saaneeni hyvää hoitoa enkä mitään syyllistämistä ja olen ihan toiveikas, että lapsi syntyisi alakautta. Tsemppiä odotukseen ja toivottavasti pääset hieman mahdollisessa hoidossa vähän vähemmällä! Tarkoitus ei ollut peloitella vaan osoittaa, että jos todella haluaa, ruokavaliohoidolla voidaan hoitaa pahaakin raskausdiabetesta.

Alkuperäinen kirjoittaja vauvan koko mietityttää:
Olettamukseni nimittäin on, että hetkellinenkin sokerien syönti nostaa nopeasti arvot ja vastaavasti puolestaan sokerista pidättäytyminen laskee ne nopeasti takaisin? Onko näin? Eli voiko ajatella että herkuttelu on hyvinkin sallittua jos vastaavasti sitä ennen ja jälkeen taas huolehtii hyvin ruokavaliosta? Voiko siis omaa herkuttelua kompensoida tällä tavoin ettei sokeri "lopullisesti" tai ainakaan pitkäksi aikaa jää sitten korkeisiin lukemiin? Ei niin, että pakko olisi herkutella kaiken aikaa mutta joskus kuitenkin tulee näin tehtyä. Eli saako sitten helpolla verensokerin vastaavasti takaisin alaspäin jos välillä löysäilee?

Pointtihan ei ole verensokeriarvot, niiden mittaaminen ja lukemat. Et suorita verensokeriarvoja terkalle tai äitipolille vaan itsellesi. Kun verensokeri nousee -se nousee vaikka jättäisit mittaamatta, veressä on liikaa glukoosia ja se kulkeutuu vauvaankin. Eli vauvalla on "liikaa" ravintoa, mistä voi seurata makrosomia eli liikakasvu. Syntymän jälkeen vauvalla voi olla myöskin häikkää sokereissa, kun koko raskausajan vauvan haima on ollut liian "tehokkaana" ja masun ulkopuolella ravinto ei enää olekaan niin sokeripitoista, että insuliinia erittyy liikaa ja vauvan sokerit menee liian alas.

Täällä oli r-diabetes sukurasituksella (bmi22). Kaurapuuro (elovena) oli yksi pahimpia sokerin nostattajia, ilmeisesti niin pitkälle jalostettu ja prässätty, koska suoraan tuottajalta ostettua keitettävää kaurapuuroa pystyi syömään. Vauva oli syntyessään sopusuhtainen, normaalikokoinen eikä sokereissakaan onneksi ollut ongelmia.

26 viikolla tuli 2 h aterianjälkeiseksi arvoksi muistakseni 0.2 liian korkea tulos.

Muuta arvot oli hyviä. En saanut kotimittaustalaitteita kotiin.

Neuvola ja Naistenklinikka ei pitänyt sitä NIIN pahana, että ei voisi joskus herkkuhetkiä suoda, ehkä ei nyt ihan päivittäin.

Tosin olen saanut laitteen muualta ja sillä testaillut. Ja hyvin on arvot ollut kantimissa. Aina sen herkutteluhetkenkin jälkeen.

Mun herkutteluhetket ei ole mitään litran jädepaketin vetämistä vaan sanotaan sellainen normaali annos / viipale / kakkupala tms.

Syön normaalisti, muutin oikeat rasvat käyttöön, vähintään puolkikiloa vihanneksia ja täysviljaa.

Olin alkuun aika hervoton ja hermostunut. Nyt osaan relata. Löysin hyvää vertaistukea. Täällä sivustoilla voi joskus iskeä hysteria. Kyllähän jokainen varmasti ajattelee pienokaista, mutta muista hirveä stressikään ruuan suhteen ei ole hyvästä.

Ihan relasti vaan.

Lapseni menee normi käyrillä että ei ainakaan sokerit ole babya kasvattanut.

Käyt testissä ja katsot sitten mitä tulee.

Nyt olen käynyt kerran kuussa antamassa paastoverensokerin labrassa kyynertaipeesta ja arvo ollut 4.6 eli hyvä!

Voi hyvin! Ja hyvin kaikki menee

Alkuperäinen kirjoittaja GDM-rv-hoito:
Ja jos pystyy harrastamaan liikuntaa, se tasaa verensokerin nousua. Liikunnan jälkeen on vaan heti syötävä, ettei sokerit laske liikaa. Tämä on yksilöllistä, mutta loppuvaiheessa yleistä. Minulla sokerit on aika rauhallisen kävely- tai pyörälenkin jälkeen 3,2–3,4 tasoa, vaikka lähden (pää-)aterian perään niin pian kuin ennätän. Vaarallisen alas verensokeri laskee raskausdiabeteksessa kuitenkin todella harvoin, mutta alle 3 ei pitäisi mennä!

Jäi mietityttämään tuo kohta, että insuliinia pistämättömällä ja lääkkeitä käyttämättömällä voisi verensokeri painua liian alas. Itse olen insuliinia tykittävä diabeetikko, ja aina ja kaikista lähteistä olen ymmärtänyt, että verensokeri ei voi painua vaarallisen alas ilman ulkopuolista insuliinia tai oman insuliinin vaikutusta tehostavia lääkkeitä. Toisaalta myös ihmisen elimistö normaalisti tuottaa sokeria itse, jos verensokeri laskee turhan alas. Ikävän olonhan matala sokeri tuottaa jo siinä vaiheessa, kun se ei oikeasti ole kovin matala. Alle 3:n arvot ovat jo tosiaan aika alhaisia, vaikka niistä sinänsä ei vaaraa olekaan ennen kuin siinä vaiheessa kun ihminen pyörtyy. Sikiöllehän matalista sokereista ei ole mitään haittaa.

Oletko siis aivan varma (ja kuka niin on kertonut?), että tuo verensokerin laskuasia on ihan oikein?

puolessa välissä raskautta todettiin raskausdiabetes.
Myöskin 2 h aterian jälkeinen arvo hieman koholla.
Nyt olen käynyt myön kerran kuussa paastoverensokeri seurannassa.

Ensimmäisen kerran aamupaastoarvo oli koholla 5.7 Raja taitaa olla 5.3

Äitiyspolille tuli lähete neuvolasta. Loppuraskaus varmasti seurantaa,siis 7 viikkoa.

Mitenköhän menee. Hieman stressaan kyllä. Vaikea rentoutua : (

Uusimmat

Yhteistyössä