Verenpaineet raskauden aikana - nyt tuntuu aika alhaiselta...

• Viestiketjun aloittaja huppista
  • Ensimmäinen viesti
huppista
Nyt kyselisin vähän verenpaineeseen liittyviä kokemuksia.

Minulla on koko raskauden ajan ollut ihan hyvät ja normaalit verenpaineet, joten raskaus ei ole niihin vaikuttanut. Nyt kuitenkin verenpaine on lähtenyt laskuun ja nyt yläpaine oli 86 ja alapaine 68. Tuntuu nyt jotenkin alhaiselta nuo paineet (varsinkin yläpaine).

Olen juonut kahvia lähes päivittäin ja salmiakkiakin tulee syötyä silloin tällöin, jotta verenpaine ei laskisi... Mitä ihmettä tämä nyt sitten oikein on??? Normaalisti yläpaine on ollut 110-130 välillä ja alapaine 72-80 välillä. Mittailen verenpainetta omronin kotimittarilla kun seuraan, ettei lähde nousuun (äidillä ollut raskausmyrkytys) ja otin näistä lukemista vielä tarkistusmittauksenkin hetken päästä, mutta yhtä alhaista näytti sekin...

Nalletar
Kannattaa nyt seurata useampi mittaus ensin. Kertalukema ei oikein kerro mitään. Itselläni oli raskausmyrkytys ja paineet koholla, mutta jotkut asiat mm. sauna saattoivat väliaikasesti laskea ne yhden mittauksen ajaksi liiankin alhaisiksi. Jos näyttää useita kertoja liian matalalta niin kyllä mä kysäsin neuvolasta.

Nalletar
Alkuperäinen kirjoittaja sh:
kardiologien mielestä yläpaineella ei ole mitään merkitystä
Alapainehan se on tärkeämpi, mutta kyllä mulla sellanen käsitys on että vähän sitä yläpainettakin tarvii katsoa. Ei niin herkästi, mutta ei se ihan mitä tahansa saa olla. Itsekin olen sh.

kpb
Alkuperäinen kirjoittaja huppista:
Nyt kyselisin vähän verenpaineeseen liittyviä kokemuksia.

Minulla on koko raskauden ajan ollut ihan hyvät ja normaalit verenpaineet, joten raskaus ei ole niihin vaikuttanut. Nyt kuitenkin verenpaine on lähtenyt laskuun ja nyt yläpaine oli 86 ja alapaine 68. Tuntuu nyt jotenkin alhaiselta nuo paineet (varsinkin yläpaine).
mulla oli raskaudenaikana just kans tollaset paineet. Nyt kun en enää raskaana niin yleensä jotain 95/75. Ei kait tuossa muuta kuin et huippaa helpommin...

Nalletar
Matalassa verenpaineessahan ei mitään haittaa ole, jos se on aina matala. Sitten voi olla eri asia, jos laskee jossakin vaiheessa paljon. Mutta silloinkaan ei yleensä ole mitään sen kummempaa ja esim. ap:n tapauksessa ei mitään kamalaa romahdusta ole tapahtunut.

sh
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Alkuperäinen kirjoittaja sh:
kardiologien mielestä yläpaineella ei ole mitään merkitystä
Alapainehan se on tärkeämpi, mutta kyllä mulla sellanen käsitys on että vähän sitä yläpainettakin tarvii katsoa. Ei niin herkästi, mutta ei se ihan mitä tahansa saa olla. Itsekin olen sh.
Nii lähinnä tarkoitin, että matalalla yläpaineella ei ole niin merkitystä. Alapaine on se mikä ratkaisee. Tästä aiheesta luennoitu useasti osastolla.

Yhteistyössä