Verenpaineesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mietityttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mietityttää

Vieras
Hei,

Kyselisin verenpaineen noususta raskauden aikana. Millä tavalla teillä on arvot muuttuneet? Itselläni lähtölukemat oli 105/70 ja nyt raskausviikolla 33 lukemat ovat 120/82. Onkohan ihan normaalia, että pientä ko. muutosta tapahtuu? Vai onko syytä huoleen? Onko jollain pysynyt arvot ihan muuttumattomina koko raskauden ajan? Olen ymmärtänyt, että kohonnut verenpaine on riskitekijä jos ajatellaan esim. raskausmyrkytyksen kehittymistä. Neuvolassa sanoivat, että seurataan paineita, mutta seurannat 2 vkon välein ja nyt olen kauhuissani, että paineet nousee nopeammin. Onko kohtalotovereita, joilla samoja ongelmia...

Verenpaineen nousu raskausaikana on normaalia, yksilöllistä kylläkin. Toisilla nousee enemmän toisilla vähemmän. Raskausaikana ylärajana pidetään 140/90, jos sen yli menee aletaan ehkä miettiä muuta kuin pelkkää ruokavaliohoitoa. Eli suolattomampi ruokavalio ja liikunta auttavat paineiden alentamisessa. Itse olen syönyt verenpainelääkkeitä reilut 2vuotta ja nyt raskausaikana paineet ovat kohonneet jonkin verran. Nuo sinun lukemasi ovat vielä ihan normaaleja, joten ole huoleti. Ja jos nousevat yli ylirajan niin selviät varmasti joko ruokavaliomuutoksella tai vähäisellä verenpainelääkeannoksella. Muista että stressi nostaa myös paineita.

Itse olen ymmärtänyt, että 140/90 on kylläkin jonkinlainen raja-arvo, jonka jälkeen aletaan seuraamaan paineita tiiviimmin, mutta loppujen lopuksi merkittävintä on se, millä tasolla paineet olivat ennen raskautta. Jos alapaine nousee lähtöpaineista 15 ja yläpaine 30 yksikköä, se kertoo enemmän kokonaistilanteesta. Verenpaineethan ovat niin yksilöllisiä. Itselläni on menossa rv 37+5 eli loppusuoralla ollaan. Alkupaineeni olivat luokkaa 125/80, nyt minulla on korkeimmillaan ollut 144/96 ja olen tarkemmassa syynissä eli ravaan tutkimuksissa neuvolassa ja synnytyssairaalassa yht. 2-3 kertaa viikossa. Olen toki koettanut vähentää suolankäyttöä, juon paljon vettä, liikuntaa en pysty enää paljon harrastamaan muitten vaivojen vuoksi, mutta loppujen lopuksi tiedän, että nämä paineet johtuvat raskaudestani ja todennäköisesti palautuvat ennalleen synnytyksen jälkeen.

Minulla ei ole todettu vielä raskausmyrkytystä, koska muita oireita (merkittävin lienee proteiini virtsassa) ei ole ollut. Olen hankkinut kotiin hyvän Omron-verenpainemittarin ja pystyn itsekin seuraamaan kotosalla verenpainetta, mikä rauhoittaa mieltäni. Käytin sitä jopa neuvolassa, halusin tarkistuttaa, että se näyttää samoja lukemia kuin neuvolan mittari ja neuvolatäti kehui sitä jopa paremmaksi kuin heidän laitteitaan.

Suosittelen hyvän verenpainemittarin hankkimista, jos asia askarruttaa. Muutenkin Sulle on varmasti selitetty, minkälaiset muut oireet saattavat viitata raskausmyrkytykseen: Päänsärky, tähdet silmissä, ylävatsakipu ym. joten jos niitä alkaa tulla, kannattaa heti soittaa sairaalaan. Muuten kannattaa ottaa rauhallisesti, välttää itsensä rasittamista ja luottaa neuvolajärjestelmään, joka kyllä helposti laittaa lisätutkimuksiin, jos tarvetta ilmenee.

""minkälaiset muut oireet saattavat viitata raskausmyrkytykseen: Päänsärky, tähdet silmissä, ylävatsakipu ym.""
Ei välttämättä pidä paikkaansa, mulla ei ollut noista mitään, ainoastaan paineet nousi ja valkuaista virtsassa aivan lopussa(3päivää ennen vauvan syntymää). Paineet mulla norm. 120/60, loppua kohdin nousi 155/88, siinä vaiheessa polille ja käynnistykseen, toisena käynnistysaamuna alapaine 104 ja illalla kiireelliseen sektioon sydänäänien pudottua.

Tämä ei ole mikään leikin asia, jos yhtäänkään mietityttää, ota yhteys neuvolaan tai polille. Meillä oli todella pienestä kiinni pienen ihmisen henki, uskaltaisin sanoa että jopa minuuteista, johtuen raskausmyrkytyksestä ja lääkärien hitaasta toiminnasta.

Tuosta kortista tarkistelin, että esikoisen aikaan mmulla lähtöpaineet 130/85.
Sitten rv36 nousi jo alapaineet 95, silloin kävin äippäpolilla. Lääkäri ultras, katto napavirtaukset ja muutenkin miten se vauva siellä jakseli. No pääsin kotiin, mitään ei siis ilmennyt. Sanottiin että kun alapaineet nousee 100 hujakoille otetaan sisään tarkkailuun.
Loppuajan kävin seurannassa ja mittailin myös kotona.
Muita oireita valkuainen virtsassa ja tähtiä silmissä, paineen tunne vatsalla.

Mulla vaikka loppun asti nuo alapaineet oli 90 ja hieman yli, selvittiin ihan normaaliin synnytykseen joka omia aikojaan käynnistyi rv39+5 syntyi sitten poika.

Mutta kannattaa kuulostella itseään ja neuvolaan saa aina soittaa ja äippäpolille myös. Jos siltä tuntuu.

Yhteistyössä