Verenpaineen nousu loppuraskaudessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minttuli79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minttuli79

Vieras
Minulla on koko raskauden ajan ollut yläpaine luokkaa 130-140 neuvolassa mitattaessa, kärsin siis ""valkotakkiverenpaineesta"", kotona yläpaine 110-120 (ranteesta mittaavalla digitaalisella mittarilla, en tiedä miten tarkka se mahtaa olla). Alapaine on aina ollut neuvolassa 65-75, mutta tämän päivän mittauksessa (rv 39+2) terkka sai kaksi kertaa lukemaksi 130/90, hetken kuluttua kolmannella mittauksella 130/82. Pissa oli puhdas eikä turvotusta ole, terkan mukaan ei tarvitse huolehtia, mutta kun huolestuttaa kumminkin! Onko teillä muilla noussut alapaine loppumetreillä ilman mitään vakavampaa syytä, ei siis esim. alkava raskausmyrkytys? Seuraava neuvola-aika on vasta ensi keskiviikkona (rv 40+0), niin kauan pitäisi odottaa. Eikä tietenkään kannata hermoilla, kun se nostaa verenpainetta, mutta minkäs teet...

Täällä vähän samanlainen tilanne,eikä todellakaan kannata hermoilla! Nyt viikkoja minulla 40+5. Alapaine koko raskauden ajan ollut 75-79 ja sitten yhtäkkiä pompsahti jopa 89 tienoille. Tosin samalla kun alapaine nousi niin yläpaine laski (yläpaine usein ennen myös 130 luokkaa),johtui ihan siitä kun en enää loppuaikana hermoillut neuvolatilannetta niin paljon ja tuttu terveydenhoitaja tuli pitkältä sairaslomalta takaisin töihin. Verenpaine yleensäkin nousee loppumetreillä jonkin verran,eikä nuo sinun lukemasi ole todellakaan mitkään pahat vielä.
Minullakin kaikki muuten hyvin,ei mitään raskausmyrkytyksen oireita. Kroppa se vaan tekee tepposiaan näin viime metreillä,eli älä huolestu vaan nauti raskauden loppuajasta :)

Mulla on koko raskausajan ollut verenpaine koholla. Ollaan kävästy 152/86 lukemissakin ja sen takia jouduin päiväksi tarkkailuun.
Pissa ollut puhdasta kokoajan, mutta turvotusta on kauheesti. Ei kuitenkaan kuulemma ole aihetta huolestua, että tulisi raskausmyrkytys.
Pitää vaan muistaa lepäillä ja koittaa olla ainakin tekemättä mitään raskatta.
Meen nyt rv 35+4.

Mulla on paineet olleet alkuraskaudessa 144/97 (työstressin vuoksi kai) ja vaihdelleet keskiraskaudessa (mm. 138/91 - 136/80) eikä siitä neuvolassa ole sen kummemmin sanottu mitään. edellisissä raskauksissa olleet ihan normaalit. Vähän on kaihertanut kyllä että mahtaako sikiö kärsiä tollasista paineista. Välillä koskee päätä ja kaamea väsymys.

Mulla oli alkuraskaudessa verenpaine 152/92, nyt keskiraskaudessa jotain 125/72-130/82, ja se on vielä ihan normaalia. Lääkärin mukaan sikiölle alkaa olla haittaa vasta jos alapaineet nousee yli sadan, jolloin tilanteen mukaan joko joutuu sairaslomalle tai lääkitykseen tai synnytyksen käynnistykseen (riippuen siitä miten pitkällä raskaus on). Sinne sataan asti sikiö kuulemma sopeutuu hyvin. Että ei kannata hermoilla (ei ne verenpaineet ainakaan laske hermoilemalla), ei teillä raskausmyrkytystä tai mitään muutakaan vakavampaa vaivaa näytä olevan. Päänsärky voi johtua korkeasta verenpaineesta, mutta myös lihasjäykkyydestä.

Ei noilla paineilla pitäisi olla mitään hätää. Mulla pysyi paineet koko raskauden ajan alle 140/85, mutta lopussa kohosi ja lääkäri pyysi huolestumaan jos menee mun tapauksessa yli 150/100 ja niissä lukemissa kyllä ihan lopussa kävikin. Ja mittasin siis kotona ja otin myös pissatikkuja kotiin. Nyt sängyss tuhisee 5 pv vanha terve poika.

Luin lehdestä, että elimistö nostaa painetta loppumetreillä, jotta vanha istukka jaksais vielä toimia.. Mut liian korkea voisi olla äidille haitaksi. Mitä haittaa voisi olla sikiölle korkeasta verenpaineesta, tietääkö kukaan? Entäs jos lääkkeet laskevat paineet liian alas, koska kärsii valkotakkipaineesta...? Vauva ei taida saada tarpeeksi ravintoa ja syntyy pienikokoinen vauva??

Yhteistyössä