verenpaine koholla vasta synnytyksen jälkeen, muita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sanni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"sanni"

Vieras
mulle on tullut verenpainetta vasta synnytyksen jälkeen. raskauden aikana oli matala, nyt on pysyvästi 150/90 ja pulssi kuitenkin 60-70.

Vielä ei oo jälkitarkastusta ollut, vasta 2vkon päästä, mutta oon mittauttanut neuvolassa paineita kun käyty vauvan kanssa siellä. Onko muilla tällasta? Terkkari on ihan ihmeissään että mistähän tää johtuis. Toivottavasti ei jää pysyväksi. Sektio oli synnytystapa, onkohan sillä mitään vaikutusta?

Univelkaa tietysti pienen vauvan kanssa on, en tiedä vaikuttaako sekin sitten verenpaineeseen, ennen tätä verenpaine ei ole koskaan ollut näin pysyvästi koholla.

Mulla oli verenpaineet 2.ja3.raskauskolmanneksessa hyvät, mutta nousivat synnytyksen jälkeen. Pientästressiä ja tottumista uuteen unirytmiin yms. Tasaantui sitten ja on nyt sellasella normaalilla tasolla, vauva 6kk.

Aika erikoista kyllä.. stressi,, väsy?
Onko sulla paljon turvotusta?
Vauva on voinu painaa isoja laskimoita laskuen sitä verenpainetta, kerryttänyt turvotusta.
Nyt kroppa on palautumassa, nesteet lähtee kudoksista liikkeelle-verimäärä kasvaa-verenpaine nousee. Pissaakin pitäis tulla paljon.
Mut sellanen "hauska" itselläkin on, kunnjos kotona mittaan rauhassa niin saan vaikka 110/70, mut heti kun 1wee alkaa samaa aikaa itkee tai tulee tutkimaan sitä mittaria niin arvot nousee parikymmentäpykälää.

Heippa. Mulla oli verenpaineet koholla molemmissa raskauksista loppuajasta. Tämän toisen synnytyksen jälkeen, josta on 2,5 kk, syön edelleen albetolia, mutta sitä ollaan lopettamassa ja katsotaan mitä tapahtuu... Kerran jo kuukauden jälkeen lopeteltiin mutta nousivat taas tuonne n. 140/90/95 tasolle ja muutaman kerran alapaine jopa 100. Oon kyllä muutenkin ressaajaluonne ja verenpainemittaus kotona, koska itse saan oikeat lukemat... Sukurasitettakin on kun isällä oli myös... Kauheeta vaan ajatella, että 29-vuotiaana sitä jo lääkettä pitää alkaa syömään. Muuten elämäntapa on terveellinen, olen normaalipainoinen, juoksen ja jumppaan, ja veriarvotkin oli kunnossa ja sydän ekg... Ekassa raskaudessa tosiaan paineet normalisoituivat synnytyssairaalassa jo ja sen jälkeen oli ihan normipaineet ....

Olis kiva muuten kuulla muidenkin kokemuksia näistä paineista... Taitaa olla aika yleistäkin, itsellä vaan nuo yöunet hyvät kun tyttö herää 4-5 aikaan syömään ja heräillään seiskalta, ja aikaisin sitä nukkumaan menee, ettei valvomisestakaan johdu nuo mun paineet...

Mulla käynnistettiin viikko sitten raskausmyrkytyksen takia. Laitoksella paineet laski sen verran, että käskettiin seurata tilannetta kotona. Taitaa paineet olla taas nousussa, mikä ei ihme näillä unilla.
Huomenna on neuvolakäynti ja aion ottaa asian siellä puheeksi.