Verenpaine koholla jo ennen raskautta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pohtii hän
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pohtii hän

Vieras
Onko täällä ketään kellä olisi ollut verenpaine koholla jo ennen raskauden alkamista?

Itsellä nyt jopa 140/100 nuo paineet. Kerran jo sain ruokavaliolla sen johonkin 130/85 tasolle, eli suht ok:lle tasolle, mutta sitten lipsahti taas. Ylipainoa ei ole kamalasti, joten salmiakista ja sukurasitteesta tämä johtuu.

Mulla on ollut pillerit, jotka juuri jääneet pois, joten nekin saattaa hieman nostaa paineita.

Onko siis vastaavassa tilanteissa olleita ja miten meni teidän raskaus tai oliko raskaaksi tulemisessa vaikeuksia? Pitäiskö hoitaa tämä verenpaineasia kuntoon ennen kuin jätetään ehkäisy kokonaan pois? Kauhea vauvakuume, ei jaksaisi yhtään enää odottaa!

Ei mulla ollut vähän korkeamman verenpaineen kanssa mitään ongelmia ja oikeastaan siinä ne alkoivat laskea kun jätti enimmät suolat, kahvit ja salmiakit vetelemättä napaansa. Paineet tais alkuun olla noin 130/85-90 ja myöhemmin 120/70

Mulla oli verenpaineet koholla jo ennen raskautta, joka tarkoitti sitten raskausajalle sopivan lääkityksen aloittamista heti kun mahdollista (rv12 tienoilla) ja ultralla seurailtiin 3-4 viikon välein kohdun ja istukan virtauksia.
Kaikki meni hyvin ja paineet pysyi kurissa. :)

Noi lukemat on kuitenkin sitä luokkaa, että lääkitys olisi paikallaan. Mä varmaan aloittaisin lääkityksen jo ennen raskautta (semmosen mikä kävisi sitten odotusaikanakin), ja kun ne paineet on aisoissa niin ehkäisy pois.

Mulle sanottiin että jos on pysyvästi yli 100 tuo alapaine, niin sitten aloitetaan lääkitys. En ole vielä siinä vaiheessa. Tässä vaiheessa tuo ruokavaliohoito on ainoo.

Mun kaverilla oli paineet tota luokkaa, mutta halusi raskautua vaikka kiellettiin. Olis pitäny hoitaa verenpaine eka alas,m ut ei malttanut odottaa. No rv 25 vauva kuoli kohtuun kun paineet oli liian kovat ja istukka ei kestänyt..:(

Mutta ei toki kaikille noin käy.:)

Keskustele asiasta lääkärin kanssa.:)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ne arvot sitten laski kun lääkitys alkoi? Kuukausissa, viikoissa, päivissä?

Ihan päivissä laski lääkityksen aloituksesta, siten vain pientä hienosäätöä ja päivittäistä seurailua, ettei laske liian alas tai lähde taas nousuun. Sillä jos paineet on olleet kovat, kun istukka on muodostunut/ alussa tottunut voi liian suuri muutos alaspäin olla myös vaaraksi.

Mulla on kaikissa raskauksissa alkupaineet olleet n. 150/90. Kolmesta nuorimmaisesta paineet nousi raskauden puolivälissä lukemiin 180 - 190/100 - 110. Nuorimmaista odottaessani sain verenpainelääkkeetkin, mutta silti paine pysyi korkealla. Alapaine ei missään vaiheessa laskenut alle 100:n. Hyvin mulla sujui silti raskaudet, ei määrätty sairaalaan eikä edes lepoon. Touhusin ihan normaalisti, ja nuorimmaisesta olin töissäkin äitiysloman alkuun asti. Lapset kasvoivat hyvin ja syntyivät täysiaikaisina. Toiseksi nuorimman synnytys käynnistettiin 10 päivää yli lasketun ajan (syynä ei ollut verenpaine) ja nuorin syntyi sektiolla viikolla 39 perätilan takia.

Yhteistyössä