Verenpaine koholla, ei kai heti lääkkeitä? Kokemuksia!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja herätyksen saanut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

herätyksen saanut

Vieras
Ensimmäisen kerran mulle vihjaistiin hitusen kohollaan olevasta verenpaineesta viime syksynä. En tyhmänä oikeastaan korvaani lotkauttanut asialle. Nyt sitten tällä viikolla mittauksessa alapaine oli jotain 102, yläpainetta en muista. No tästä ei lääkäri sanonut muuta kuin että on vähän koholla ja kysyi että onko mulla kotona mittaria. Eli ei ilmeisesti vielä kumminkaan ihan heti nyt henki ole lähdössä tuon paineen takia?

En ollut lääkärissä paineisiin liittyvien asioiden vuoksi, mutta kai lääkärin olis pitäny jotain muutakin sanoa, jos ois ihan hengenlähtö just käsillä?

Sain tästä kuitenkin sellaisen herätyksen, että elämäntaparemppa alkaa nyt. Monissa lähteissä puhutaan suolan vaarallisuudesta, mutta riittääkö, että sen käytön pudottaa minimiin, ettei tarvi vaihtaa siihen Pansuola(myrkkyyn)?

Mulla on kohta taas lääkärikeikka ja jos siellä tulee ilmi samanlaiset paineet, niin määrätäänkö mulle heti joku verenpainelääkitys? :'(

Kyllä sitä mitataan useamman kerran ennenkuin lääkitys määrätään ja kotiseurantaa varmasti suositellaan ja kannattaakin.

Eikä se korkea verenpaine läheskään aina elintavoista johdu vaikka niillä voikin siihen vaikuttaa. Ja ei siitä heti henki lähde, voi olla joillakin roimasti koholla vaikka kymmeniä vuosia mutta riskit tietysti nousevat huikeasti.

Eihän se kaikilla riipu elintavoista. Serkkulikkani on kärsinyt korkeasta verenpaineesta melkeinpä teinistä lähtien, vaikka elintavat ei oo kyllä kovinkaan retuperällä, eikä ole ylipainoinenkaan. Tosiaan, hänellekään ei ole kyllä määrätty lääkkeitä, vaikka vuosikaudet on paineet olleet koholla. En kyllä nyt sitten muista, että kuinka paljon hänellä on olleet koholla.

Mun paineet johtuu elintavoista. Nuorempana mulla oli alhainen verenpaine. Oon syöny liikaa mässyä ja jättänyt liikkumisen, tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.

Laihduta, jos olet ylipainoinen. Lisää liikuntaa, vähennä suolan käyttöä, vältä lakritsia, lopeta tupakointi, jos poltat ja käytä alkoholia kohtuudella. Siinä keinot lääkkeettömään kohonneen verenpaineen hoitoon.

• Tykkää
Reactions: Zarppa
Siskolleni määrättiin heti.
Hieman ylipainoinen, mutta suvussa on verenpainetta.

Tietenkin tarkat ohjeet liikuntaan ja ruokavalioon, mutta lääkäri ei halunnut odotella niiden tehoa vaan lääkkeillä ensin ja sitten hitaasti muutoksia elämäntapoihin,

Äläkä pelkää sitä lääkitystä. Se ei välttämättä jää elinikäiseksi, jos kyse ei ole perinnöllisestä verenpainetaudista. Mä sain alkuvuodesta lääkityksen, mutta painonpudotuksen ja elintapojen muutoksen ansiosta paineet on kohta jo liiankin alhaiset, eli lääkitystä aletaan purkamaan. Ja lääkityksen ansiosta mun olo on ollut todella hyvä. Aiemmin oli esim. sellaista, että kun kumarruin sitomaan kengännauhoja, päähän tuli ikään kuin vanne ympärille ja päässä "kohisi", oli tosi tukala olla. Tai saatoin illalla nukkumaan mennessä tuntea ja jopa kuulla sykkeeni ohimolla. Kaikki nuo on nyt mennyttä :).

[QUOTE="jaa";28661123]Mulle määrättiin heti lääkitys, kun verenpaine oli 195/125.[/QUOTE]

Niin, tosiaan... kyllä varmaan jos on ihan noin korkealla paineet, niin aloitetaan heti lääkitys. Mulla oli yläpaine kyllä alle sadan hyvinkin, tuo alapaine oli sen 102. Saako kysyä minkä ikäinen olet ja mistä sun paineen nousu johtui?

Äläkä pelkää sitä lääkitystä. Se ei välttämättä jää elinikäiseksi, jos kyse ei ole perinnöllisestä verenpainetaudista. Mä sain alkuvuodesta lääkityksen, mutta painonpudotuksen ja elintapojen muutoksen ansiosta paineet on kohta jo liiankin alhaiset, eli lääkitystä aletaan purkamaan. Ja lääkityksen ansiosta mun olo on ollut todella hyvä. Aiemmin oli esim. sellaista, että kun kumarruin sitomaan kengännauhoja, päähän tuli ikään kuin vanne ympärille ja päässä "kohisi", oli tosi tukala olla. Tai saatoin illalla nukkumaan mennessä tuntea ja jopa kuulla sykkeeni ohimolla. Kaikki nuo on nyt mennyttä :).

Huh, tämäkin oli hyvä kuulla! :)

Jos alapaine on yli 100, niin lääkitys voi kohta olla aiheellinen. Tosin mittaus
lukemat lääkärissä näyttävät yleensä todellista korkeampia lukuja, siksi oli hyvä saada mittailla itse kaikessa rauhassa.

Voi että nyt surettaa ja ahdistaa kun on pitäny tähän jamaan ittensä hommata... Mulla on ollut kyllä ressiä paljon koko kevään ja alkukesän, et ehkä silläkin voi olla jotain vaikutusta. Joskus silloin kun paineet alkoi olla koholla, niin joku sydänhoitaja sanoi, et nykyään ei enää niin tuhottomasti tuijoteta alapainetta, kun se se mulla just on kohoamissuunnassa ollu. En nyt tiedä sitten oliko tutkittua faktaa tää hänen lausahduksensa.

Kyllä ne edelleen on enemmän kiinnostuneita alapaineesta. Yläpainehan on se, joka yleensä muuttuu tilanteen mukaan, esim. jännittäessä. Alapaine taas on pysyvämpi. Näin ainakin muistaisin lääkärin mulle selittäneen.

Ai, no päästeliköhän se hoitsu sitten sammakoita suustaan, vai muistanko mä väärin. Miten nyt, kun olen saanut sellaisen ohjeen, et pari kolme kertaa mitataan paine ja äsken mittasin, laskenko noiden keskiarvon?

125/99
130/96
127/98

Eipä noissa paljon hurraamista ole. Tosin, nyt mua tietty stressaa noi paineet, et voivat huidella ties missä.

Alkuperäinen kirjoittaja herätyksen saanut;28661267:
Ai, no päästeliköhän se hoitsu sitten sammakoita suustaan, vai muistanko mä väärin. Miten nyt, kun olen saanut sellaisen ohjeen, et pari kolme kertaa mitataan paine ja äsken mittasin, laskenko noiden keskiarvon?

125/99
130/96
127/98

Eipä noissa paljon hurraamista ole. Tosin, nyt mua tietty stressaa noi paineet, et voivat huidella ties missä.

Hei nyt järki käteen. Rauhoitu. Eihän nuo tosiaan ole kuin ihan vähän koholla. Ei vielä ole mitään hätää. Muutat nyt ne elintavat niin ne laskee nopeaa. Et sä tähän kuole.

Onhan noi kuitenkin jo alhaisempia kuin lääkärissä. Veikkaan, että noilla saat yrittää elintapojen muutoksella laskea ainakin jonkin aikaa. Jo pienikin painon pudotus ja kunnon kohotus voi auttaa.

[QUOTE="vieras";28661273]Hei nyt järki käteen. Rauhoitu. Eihän nuo tosiaan ole kuin ihan vähän koholla. Ei vielä ole mitään hätää. Muutat nyt ne elintavat niin ne laskee nopeaa. Et sä tähän kuole.[/QUOTE]

Kiitos ihanasta viestistä, tosi hyvä et joku "puhuu" mulle järkeä! :) Sitä on vaan niin ylihuolestuva, että alkaa heti päässäkin kivistää kun miettii et 'mitä jos mulla on niin hirveet verenpaineet et suonet ratkeilee päästä'.

Keskustelua saa tulla lisää! Nyt olen kyllä todellakin saanut sellaisen potkun takamukselle, et terveydellään ei pidä enää leikkiä, vaan laittaa elintavat reilaan. Nyt lähden nukkumaan, että jaksan huomenna virkeänä syödä terveellistä ruokaa ja liikkua (mikäli nyt helle ei nujerra jo etuovella). :D

Sun paineet ei näytä olevan vielä ollenkaan pahat :) Tuolla ylempänä tuli hyviä ohjeita: suolaa pois, lakritsi ja salmiakki veks, lisää liikuntaa... Voi olla, että elämäntapamuutokset aiheuttavat sen, ettet saa sitä lääkitystä ollenkaan :)

elä sitä prosessoitua suolaa syö, jossa on jäljellä vain enää muutama alkuaine. käsittelemättömässä merisuolassa on 90 eri alkuainetta, eikä se nosta verenpainetta. se on se puhtaaksi käsiteöty myrkky joka on pilannut suolan maineen. omenaviinietikkavesi 1-2 tl n 0,5d vettä ja juot, alentaa verenpainetta. vältät turhia hiilareita ja alat syömään paljon vihannes/kasvispitoista ruokaa, peruna ei kuulu siihen..oikea hiilaripommi. ruokaremontti plus liikuta saat varmasti paineet alas. googglettamalla löytyy paljon tietoa. ei kannata heti hypätä lääkkeisiin jos lääkäri niitä tarjpaa hyi.

Mun miehellä oli keväällä paineet 150/110 toistuvasti kotimittauksissa ja lääkärin vastaanotolla vielä korkeemmat. B
Nyt on sitten 3kk polkenut kuntooyörää 4 kertaa viikossa, vähentänyt oluen juonninnminimiin ja lopettanut sipsit. Eilen mittas nii paineet oli 135/83

En tiedä, kuinka pitkään mulla oli verenpaineet koholla. Joka tapauksessa marraskuussa 2011 todettiin ja koska mullakin oli "minähän en mitään turhia lääkkeitä syö" -asenne, niin aika tarkalleen vuotta myöhemmin eli joulukuussa 2012 elimistöni ei enää kestänyt vaan mulla repesi munuaisvaltimo aiheuttaen massiivisen sisäisen verenvuodon. Helvetillisen kivulias juttu ja mulla kävi tuuri, että olen ylipäätään hengissä vielä. Suhtautumiseni lääkärin määräämin lääkkeisiin muuttui kertaheitolla ja jos saisin käännettyä aikaa taaksepäin vuoteen 2011, niin aivan varmasti aloittaisin verenpainelääkityksen enkä puoskaroisi omalla terveydelläni, vaikka olisi miten trendikästä vastustaa koululääketiedettä.

Itsellä oli alapaine liki 120 ja elämäntavat kunnossa, ei ylipainoa ja liikuntaauseampi tunti viikossa ja ruokavalio kevyt joogaajalle sopiva. Ongelma oli erittäin stessaava työ ja huonosti nukutut yöt. Tein elämäntapamuutoksen myös töiden suhteen ja opettelin rajoittamaan työn työaikaan ja poistumaan järjelliseen aikaan työpaikalta.
Jos paineet on pahat ja lääkäri lääkkeitä ehdottaa, niin ehkä lääkäriä kannattaa kuunnella. Elämäntapamuutos ei itsessään tuo ratkaisua yhdessä yössä, on pidempiaikainen prokkis. Lääkkeet voi jättää sitten pois tilanteen parantuessa.
Aloittajan paineilla ei ole vielä syytä panikoida, ylärajalla ja koholla ovat.
Hyviä vinkkejä on annettu aiemmin ja lisään stressin tähän listaan.

Noh, sehän voi nousta jo mittaustilanteen takia ja että lääkäri mittaa. Vaikuttaa monet tekijät. Ei sitä lääkettä heti suositella käsittääkseni. Eikös se lääkärin pitäisi kertoa mitä tulisi tehdä? ettei tarvisi itsekseen arpoa? Liikunta, ruokavalio, hyvät unet, stressin lievityskeinot, näillä pääsee jo pitkälle!

Yhteistyössä