Verenpaine alkaraskaudessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Suikki

Vieras
Hei,

Eilen neuvolassa käydessä (rv 14+0) verenpaine oli noussut lukemiin 137/88, joka on minulle aika korkea arvo, ennen raskautta verenpaine oli normaali tai jopa alhainen.

Nyt minua pelottaa, mistä tuo verenpaineen nousu voi johtua näin alkuraskaudessa? Onko syytä pelätä raskausmyrkytystä? Voiko ruokavaliolla vaikuttaa paljonkin verenpaineen laskuun? Olen mielestäni kyllä syönyt monipuolisesti, enkä liian suolaista ruokaa.

Onko kokemusta aiheesta?

Raskausmyrkytys voi yleensä puhjeta vasta rv 24 jälkeen, joten sitä se ei ole. Jos olet juuri ennen mittausta juonut kahvia tai vaikka kävellyt reippaasti/ portaat ylös, nukkunut huonosti tms. niin voi vaikuttaa tulokseen. Ennen verenpaineen mittausta tulisi istua paikallaan n.20 min
Joillakin verenpaineet kohoavat raskausaikana ilman mitään syytä, silloin pitää vaan ottaa rauhallisesti ja olla syömisien kanssa tarkempi. Kaikki rasvaiset ja suolaiset ruuat pois, myös laku ja salmiakki. Kannattaa juoda vettä se 2l päivässä. Paljon perunaa ja kasviksia. Hauduta uunissa ja keitä, vältä turhaa paistamista.. Ja voihan olla, että ensi kerralla verenpaineesi onkin ihan normaali, välillä se voi heitellä paljonkin ilman mitään syytä..

no mulla ekalla lapsella verenpaine oli just ekoilla neuvolakerroilla kanssa kohonnut koska tilanne oli uusi ja jännitin niin kovasti. Tasaantui myöhemmin. Tosin huolehdin odotusaikana liikunnasta ja syömisistä. Lopussa ne pyrkivät taas nousemaan mutta ei käynyt kuinkaan. Jos verenpaineet on kovin koholla voi raskauden aikana aloittaa verenpainelääkityksen (ystävällä oli). En muista minkä niminen lääke oli kyseessä.