Verenluovutus: saanko jo ensimmäisellä kerralla luovuttaa verta? Haluaisin aloittaa verenluovutuksen, kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Milla"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Milla"

Vieras
Nyt kun mulla on tätä luppoaikaa työttömyyden johdosta, voisin mennä luovuttamaan verta. Jos nyt tunnin päästä menen käymään toimistolla, saanko luovuttaa heti verta (en syö lääkkeitä, olen terve 23-vuotias nainen, joka ei edes polta)?

Kerran olen käynyt verenluovutuksessa. Heti sain kyllä luovuttaa, mutta seuraavaan pariin tuntiin en päässytkään sitten jaloilleni. Ettei kannata ehkä mennä kokeilemaan, jos on tiukka aikataulu.

Mulla ei ole kalenterissa muuta kuin tyhjää, eli kiire ei ole mihinkään. Tosin jos siitä noin voimattomaksi tulee, niin arvelluttaa vähän, kun paikka on puolen kilometrin päässä, että pääseekö takaisin kotiin...

Jos hemoglobiini on riittävä saat toki heti luovuttaa. Muista juoda ennen luovutusta ja sen jälkeen (meillä onkin yleensä kahvi- ja mehutarjoilu). Istu hetken paikoillasi luovutuksen jälkeen niin ei pyörrytä. Ei mulla yleensä ole tullut mitään huonoa oloa. Hienoa että menet, luovuttajista on kova pula. Menisin itsekin, mutta just nyt ei veriarvo ole riittävä.

Jos olet tänään syönyt normaalisti, niin mikä ettei. Ennen verenluovutusta kannattaa juoda pari lasillista vettä, jotta veri korvautuisi nopeasti. Mieti jo nyt, kumpaan käteesi haluat siteen neljäksi tunniksi. Eikä sitten saunomista tai liikuntaa tänään!

Ei kai aloittaja kirjoittanut, että hänellä olisi tiukka aikataulu, päinvastoin luppoaikaa?

Toimistolle mennessä täytetään sellainen kyselylomake (siinä kysytään mm. lääkityksestä, matkailusta, seksisuhteista), ja jos siinä on kaikki ok, mitataan hemoglobiini ja pääset luovuttamaan. Mulla ei ole koskaan tullut huono tai heikko olo luovutuksesta.

Onko voimassa oleva henkilöllisyystodistus miten tärkeä verenluovutuksen yhteydessä ? Henkilökortti mulla on mutta se on mennyt kevääll' pois voimasta, kelpaako silti ?

Ilman henkkaria ei voi luovuttaa. Veripalvelun säännöt tahtovat olla melko ehdottomia, eikä niissä ole neuvotteluvaraa. Esimerkiksi jos on aloittanut uuden suhteen, ei muutamaan kuukauteen voi luovuttaa, vaikka olisi kuinka käyttänyt kondomia.

Hyvä juttu että luovutat verta, toivottavasti kaikki sujuu hyvin ja kokemus on positiivinen. Itseä harmittaa kun en voi luovuttaa, olisin vieläpä 0 rh neg, eli verelleni olisi käyttöä.

Hienoa, että aiot luovuttaa verta. Minäkin olen ennen käynyt, mutta olen nyt sairaana enkä voi. Verenluovuttajia ei ole tarpeeksi. Minusta on hienoa ajatella, että olen niin pienelle teolla pelastanut mm. keskosten henkiä. <3 :)

Kerran olen käynyt verenluovutuksessa. Heti sain kyllä luovuttaa, mutta seuraavaan pariin tuntiin en päässytkään sitten jaloilleni. Ettei kannata ehkä mennä kokeilemaan, jos on tiukka aikataulu.

Olen tässä käynyt 1972-lähtien verenluovutuksessa 148 kertaa eikä koskaan ole tullut niin huonoa oloa etten olis pois päässy.Pisimmät matkat on 130 km autolla ajanu luovutuksen jälkeen ja hyvin on mennyt.