Verenluovutuksesta mietintää..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiikun kaakun
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiikun kaakun

Vieras
olen miettinyt mennäkkö luovuttamaan verta.. mutta mutta..
olen kovasti miettinyt sitä että jos sitä itse tarvii joskus verensiirtoa, että onko se veri tosiaan puhdasta? :/
monenlaiset ihmiset sitä luovuttaa ja vaikka sanookin olevansa terve eikä ole harrastanut "vapaita" seksisuhteita,voiko ihmisten sanaan luottaa?
Toki he tutkivat varmasti Veripalvelussa veren, mutta esim useat tartuntataudit näkyvät veressä vasta viiveellä,useiden kuukausien kuluttua vasta.

Olen saanut verensiirron ja kyllä minä luotan Suomen Veripalveluun, että puhdasta verta olen saanut. =)
Hattua nostan kaikille luovuttajille, itse en pysty luultavasti koskaan luovuttamaan.

Eipä sitä veren puhtautta voi täysin tietääkään. Suomessa verenluovutuksesta ei makseta mitään ja se on yksi syy siihen, että meillä luovuttajat tekevät sitä vain ja ainoastaan hyvää hyvyyttään. Jolloin heille myös ei ole ongelma, vaikka juuri tällä kerta eivät voisikaan vertansa luovuttaa. He kun eivät hyödy siitä luovutuksesta mitään eikä rehellisyydestä ole siten heille mitään haittaakaan.

Odotusaikana tuli kans mieleen että vois luovuttaa verta, tarvitsijoita kun aina varmasti löytyy. Nyt synnytyksestä on kulunut 2 viikkoa, kuinkahan pian voin mennä veripalveluun? Ajattelin että jos jälkitarkastuksen jälkeen, mutta onko jotain esteitä jos menis jo aiemmin, tietääkö kukaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Bibabbaloola:
Odotusaikana tuli kans mieleen että vois luovuttaa verta, tarvitsijoita kun aina varmasti löytyy. Nyt synnytyksestä on kulunut 2 viikkoa, kuinkahan pian voin mennä veripalveluun? Ajattelin että jos jälkitarkastuksen jälkeen, mutta onko jotain esteitä jos menis jo aiemmin, tietääkö kukaan?

Kyllä siinä taitaa pidempi aika olla sääntönä, että voi luovuttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Bibabbaloola:

Löysin tällaista tietoa.
http://www.veripalvelu.fi/asp/system/empty.asp?P=1026&VID=default&SID=409857270967538&S=1&A=closeall&C=23405

Raskauden aikana ei saa luovuttaa verta. Synnytyksen jälkeen on pidettävä vähintään 12 kuukauden tauko ennen verenluovutusta. Jos vielä tämän jälkeen imettää, ei voi luovuttaa verta. Imetyksen lopettamisen jälkeen verenluovutus on jälleen mahdollista.

Sääntö johtuu siitä, että raskaus, synnytys ja imetys verottavat äidin rautavarastoja, minkä vuoksi verenluovutus voi altistaa äidin raudan puutteelle ja jopa anemialle. Jos luovuttajalla suunnittelee raskautta, tulisi verenluovutuksesta pidättäytyä.

Lähde :spr nettisivusto

Yhteistyössä