Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
jos menetät, sanotaanko nyt vaikka litran verta, niin kauanko kestää ennen ku se keho palautuu siihen alkuperäiseen verimäärään, eli millo saat sen veren takasin, siis jos ei sitä lääkärissä anneta.
No nyt vain teen arvailuja mutta:
- Ihmisellä (sanotaan naisella) keskimäärin 5l verta
- Hemoglobiini naisella keskimäärin 130 g/l
- Hemoglobiinia siis keskimäärin naisella 650 grammaa
- Menettämällä litra verta, menetetään 130g hemoglobiinia siinä samalla
- Elimistö korvaa nestehukan (veressä menetetty neste) suhteellisen nopeasti lainaamalla sitä soluvälitilasta ja sulkemalla kehon ääreisosat ("ei-tärkeät" osat) ja sitten ihminen saisi ravinnon kautta kerättyä nestettä jälleen
- Oletetaan siis seuraavana aamuna naisen hemoglobiinin olevan 104 g/l (sillä 130g/l kertaa 4 litraa alkuperäistä verta jaettuna 5litralla) sillä elimistö on hankkinut korvauskeinojen ja ravinnon kautta sinne suonistoon sen 5litraa
- Huolellisen ruokavalion ja rautalisän avulla nainen nostaa hemoglobiinin 104.stä 130.neen hieman reilu kuukaudessa (itse nostin raskausaikana juuri tuon eli 5viikossa 109->135)
- Rautalisänä hän käyttäisi esimerkiksi Obsidan Fe++ 100mg kahdesti vuorokaudessa aina kaksi tuntia erillään ruokailusta ja tuoremehulasin kera.
Sitähän en osaa sanoa miten nopeasti mm. verihiutaleet ym. palatuu. Ihan puhdasta spekulointiahan tämä.
Ja minä ainakin olin ihan perusterve kun sain hb.ni nousemaan noin nopeasti. En tiedä vaikuttaako siis tapa miten se hb laski alkuperin siihen miten nopeasti sen voi jälleen nostaa.
Jännä nähdä mitä muut miettii!
Hauska ihmettely!
Ainii mutta muistan erään JEhovan todistaja tuttavan tuttavan, joka ei antanut antaa verta suunnitellun leikkauksen yhteydessä ja sillä kesti TOSI pitkään palautua. En muista paljonko menetti. Voi olla että juuri tuon litran. Mutta ehkä siinä oli myös kudosten kehno toipuminen huonon hb.n ja muiden veren osien puutteen vuoksi. (VAlkosolut auttamassa arpikudoksen "syömisessä yms)
Sitten muistin tälläisen vielä harjoitelusta että kun saa punasoluja, niin se oli muistaakseni noin 100ml pussi, niin sai ajatella sen nostavan hemoglobiinia 10g/l.
Apua, olikohan se näin? Kokeneempia linjoilla?