Veren rauta-arvoista

  • Viestiketjun aloittaja Kysymys
  • Ensimmäinen viesti
zorav
Nyt mennään elokuuta ja tänään lääkärin kanssa katsottiin kontrolliarvoja.
Olen kesän aikana ottanut muutaman kuukauden Maltofer -tabletteja ja nyt kaikki muut arvot oli hyvällä mallilla viitearvojen sisäpuolella paitsi rauta-arvot. Lääkäri puhui, että minulta puuttuisi maksasta entsyymi, joka imeyttäisi rautaa elimistöön ja, että väsymys johtuu tästä.

Seuraava kontrolli loppuvuodesta. Jatkossakin ilmeisesti rautakuureja luavassa.

Omituinen vaiva...
 
syyllinen
Kuules:
Sun täytyy katsoa tämä ohjelma ensin:
http://svenska.yle.fi/arkivet/artikkelit/frammande_amnen_i_maten_101817.html#media=104058

Mitkään ravinteet eivät imeydy siksi, että sunkin ruoassa varmaan on fosfaatteja:-(

Rautatabletit pilaavat suoliston...
 
vierailija-Niina
Kaikki yllämainitut oireet kuulostaa tutuilta. Vuosikaudet kärsinyt samasta, käynyt tykytysten vuoksi sydänfilmeissä ja muualla. Huimaus oli pahimmillaan todella pelottaa, ihan jo paikallaan pysyessäkin. Liikkuminen...ei jaksanut edes portaita nousta ja miljoona muuta oiretta.
Kyllästyin ja menin yksityiselle kun terkkarissa sanottiin että mulla on vain tressiä! Lääkäri sanoi siellä heti että kärsin piilevästä raudanpuutteesta. Punasoluarvot oli siis alle viitteen, hemoglobiini hyvä. Mittailen arvojani silloin tällöin ja puolen vuoden rautakuurin jälkeen kaikki oli hyvin, vointi ja arvot. Vajaa vuosi ja taas pyörryttäminen alkoi. Ferritiini 13, hemoglobiini 137. Nyt taas rautakuurilla ja pikkuhiljaa helpottaa. Kaiken käsityksen mukaan rautakuurilla koko loppuelämä.
 
vierailija
Voiko olla raudanpuutosanemiaa kun kaikki punasoluarvot liian matalat, mutta hemoglobiini kuitenkin jopa 140?
Voi olla raudanpuutos mutta anemiasta puhutaan yleensä silloin kun hemppakin on alhainen.

Mulla ehti hemppa laskea vain viitearvon alarajalle, mutta koska se oli laskenut jo pidemmän aikaa hitaasti aina vähän kerrallaan, mitattiin ferritiini joka oli viitearvojen alapuolella. Olo oli siinä vaiheessa kyllä jo todella aneeminen, naamakin oli ollut kalpea jo pitkän aikaa (ihmiset kyseli että oletko kunnossa kun noin kalpea)..
 

Yhteistyössä