Venäjä uhkaa ja varoittaa Suomea.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Venäläissyytös: Suomi unohtanut jatkosodan opetukset
11.12.2009 5:00
A A Leo Pugin
Helsingin Sanomat
LEHTIKUVA

Suomalaisia sotilaita rintamalla juoksuhaudassa jatkosodan aikana.
Venäjän puolustusministeriön virallisilla verkkosivuilla arvostellaan Suomea siitä, että se on unohtanut Neuvostoliittoa vastaan käytyjen sotien - varsinkin jatkosodan - opetukset.

Sivustolla julkaistussa kirjoituksessa tuomitaan Suomessa jatkuvat yritykset kirjoittaa uudelleen historiaa "vastoin ilmiselviä tosiasioita". Kirjoituksen mukaan Suomi ei käynyt jatkosodassa erillissotaa, vaan oli natsi-Saksan satelliitti.

Kirjoituksessa viitataan myös Yhdysvaltain kongressin tutkimukseen, jonka mukaan Neuvostoliitto olisi halutessaan valloittanut Suomen.

"Kuitenkin nykyään monet suomalaiset poliitikot (eivätkä vain suomalaiset, eivätkä vain poliitikot) katsovat paremmaksi unohtaa menneen sodan opetukset. He ajattelevat, että nyky-Venäjä ei ole Neuvostoliitto. Tämä on varsin vaarallinen harhaluulo. Venäjä on aina Venäjä, millä nimellä sitä sitten kutsutaankin", kirjoituksessa varoitetaan.

Jo syyskuun alussa julkaistussa kirjoituksessa käsitellään varsin yksipuolisesti jatkosotaa, joka päättyi 65 vuotta sitten. Kirjoituksen mukaan Suomi kohteli epäinhimillisesti neuvostoliittolaisia sotavankeja ja valloitettujen alueiden venäläisväestön kohtelu oli rasistista.

"Kuitenkin Suomen virallinen kanta - toisin kuin nyky-Saksan hallituksen kanta - on se, että näitä armeijan ja miehityshallinnon toimia ei tunnusteta rikoksiksi ihmisyyttä vastaan, vaan keskitysleirit esitellään suomalaisessa historiankirjoituksessa melkeinpä parantoloina", väitetään kirjoituksessa, jonka tekijää tai tekijöitä ei ilmoiteta.

http://uutiset.msn.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Venäläissyytös%20Suomi%20unohtanut%20jatkosodan%20opetukset/1135251391148?ref=msn

Onhan tuossa totta se että Neuvostoliitto olisi vallannut Suomen jos olisi halunnut. Jotkut vaan suomessa kuvittelee että itsenäisyys säilyi vain koska sodittiin verissäpäin.

Alkuperäinen kirjoittaja Järkevä:
Onhan tuossa totta se että Neuvostoliitto olisi vallannut Suomen jos olisi halunnut. Jotkut vaan suomessa kuvittelee että itsenäisyys säilyi vain koska sodittiin verissäpäin.

no mä en usko tuohon.
mut asioilla on aina kaks puolta ja historiaa opetetaan/kerrotaan jokaisessa maassa varmasti eri tavalla. tuskin suomella on pokkaa myöntää kaikkia tekemiään vääryyksiä saati et venäjä tunnustas hyökänneensä suomeen tekaistun syyn nojalla (kuten suomen historia väittää)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Minimii x3:

vastalause!

Mimmonen vastalause?

Että Neuvostoliitto olisi vallannut suomen...jne. En jaksa alkaa kinastelemaan asioista näin aamusella. Itse olen isänmaallinen ja todella KUNNIOITAN esi-isiemme saavutuksia.

He ajattelevat, että nyky-Venäjä ei ole Neuvostoliitto. Tämä on varsin vaarallinen harhaluulo. Venäjä on aina Venäjä, millä nimellä sitä sitten kutsutaankin", kirjoituksessa varoitetaan.

Samaa mieltä. Mihinkäs koira karvoistaan pääsee. Ja ikäväkyllä tätä ei voi sanoa kovin positiivisessa mielessä.

vastalause!

Mimmonen vastalause?

Että Neuvostoliitto olisi vallannut suomen...jne. En jaksa alkaa kinastelemaan asioista näin aamusella. Itse olen isänmaallinen ja todella KUNNIOITAN esi-isiemme saavutuksia.

Eihän se ole isiemme saavutuksista pois jos toteaa NL:n kyenneen niin halutessaan miehittämään Suomen 1944. Se vain olisi vaatinut enemmän voimavaroja ja aikaa kuin alunperin NL:n sodanjohto laski tarvitsevansa.

vastalause!

Mimmonen vastalause?

Eihän se ole isiemme saavutuksista pois jos toteaa NL:n kyenneen niin halutessaan miehittämään Suomen 1944. Se vain olisi vaatinut enemmän voimavaroja ja aikaa kuin alunperin NL:n sodanjohto laski tarvitsevansa.

ei olisi pystynyt koska taistelut saksaa vastaan sitoi miehistöä niin paljon ettei olisi pystynyt irroittamaan lisää väkeä suomea vastaan.

Kattookaapa sieltä historian kirjasta miksi Venäjä hyökkäs ja mitä sotimisella sai. Ei sillä ollu päämääränä alunperinkään vallata suomea.

no itse asiassa oli mutta suomi oli ainoa joka ei suostunut ehtoihin kuten muut baltian maat suostui. No ei sen tarkoituksena ollut varsinaisesti valloittaa vaan saada oma hallitus eli kuusisen kusipää valtaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ccc:

vastalause!

Mimmonen vastalause?

ei olisi pystynyt koska taistelut saksaa vastaan sitoi miehistöä niin paljon ettei olisi pystynyt irroittamaan lisää väkeä suomea vastaan.

Tuo on sinänsä totta. Se oli valintakysymys NL:n sodanjohdolta, olisivat voineet myös toimia toisin. Kesällä 1945 joukkoja oli vapaana siirreettäväksi muualle, vaikkapa Suomen vastaiselle rajalle...

Alkuperäinen kirjoittaja vatruska:
Venäjä on venäjä, eikä se muuksi muutu. Mutta kyllä mä olen ylpeä tästä siniristi lipusta. Vaihto ehtona olisi punainen lippu sirppineen. :headwall:

no olis se viimeistään neuvostoliiton hajoamisen yhteydessä vaihtunut jos olisikin historiassa käynyt toisin :whistle: onneks ei olla tsetseniassa :saint:

Kattookaapa sieltä historian kirjasta miksi Venäjä hyökkäs ja mitä sotimisella sai. Ei sillä ollu päämääränä alunperinkään vallata suomea.

no itse asiassa oli mutta suomi oli ainoa joka ei suostunut ehtoihin kuten muut baltian maat suostui. No ei sen tarkoituksena ollut varsinaisesti valloittaa vaan saada oma hallitus eli kuusisen kusipää valtaan.

Taisi NL:lla sentään jonkinmoinen suunnitelma olla Suomen nopeasta miehittämisestä ja valtaamisesta. Olihan heillä jo valmiina mm. ohjelmat voitonparaateista esimerkiksi Lappeenrannassa, kellonajat ja kaikki. =)

Pieni Suomi olikin sitten eri mieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja evita:

Taisi NL:lla sentään jonkinmoinen suunnitelma olla Suomen nopeasta miehittämisestä ja valtaamisesta. Olihan heillä jo valmiina mm. ohjelmat voitonparaateista esimerkiksi Lappeenrannassa, kellonajat ja kaikki. =)

Pieni Suomi olikin sitten eri mieltä.

Minun mummoni aikinaan puhui, ettei niitä sotia olisi sodittu, ellei naapuri olisi kokoajan hätyytellyt. Pitkään se piti kivääriä tuvan oven yllä. Siltä varalta jos venja olisi kylään tullut." Venjoista ja ryssistä" se aina paasas ja siitä varmaan se "ryssäviha " aikoinaan meihin lapsiin iski. Mummola se tuolla rajanpinnassa edelleen on vaikka mummo jo aikaa sitten lähti. Kivääri sentään kaapissa ja lukossa.

Yhteistyössä