Ehkä se on vaan niin, että jotkut vauvat yksinkertaisesti tarvitsevat lisämaitoa (oli se sitten korvike tai velli). Kuopusta täysimetin n. 1,5 kk, kunnes oli pakko antaa lisämaitoa, kun jäi huutamaan, vaikka olin jo syöttänyt molemmista rinnoista. Siihen mennessä olin imettänyt lapsentahtisesti. No, ei muuta kun korvikkeet kehiin, jotka tuntuikin maistuvan hyvin. 2,5 kk ikäisenä aloin antaa maidon seassa velliä, kun nälkä vaan tuntui kasvavan. Nyt kun vauva on 3 kk, ollaan taas siirrytty täysimetykseen, kun se tuntuu pojalle riittävän, enää ei jää huutamaan nälkäänsä. Mulla ainakaan tuo lisämaidon antaminen ei rintamaidon tuloon vaikuttanut. Varmaan olisin voinut jatkaa täysimetyksellä, kun nälkä vaan kasvoi, mutta mulla ei yksinkertaisesti ole aikaa istua tissi paljaana koko ajan ja imettää, kun on yksi lapsi ennestään, joka tarvitsee myös äitiänsä. Sitä se oli , että poika olis koko ajan ollu vaan rinnalla...tee nyt siinä sitten ruokaa tai yritä leikkiä isomman kanssa samaan aikaan tms.
Kukin tietty tekee miten parhaaksi näkee. Tärkeintä on että vauva on kylläinen ja tyytyväinen. Ja ennenkaikkea vauva tarvitsee hyvinvoivan äidin. Jos yöunet jää vähiin, niin velliä vaan menemään, jos se tekee pidemmät unipätkät ja saa itsekin nukuttua paremmin. Se oli meidän esikoisen kanssa ihan pelastus. Kun omatkin yöunet piteni, jaksoin paremmin.
Velliä kannattaa alkaa antamaan maidon, joko oman tai korvikkeen seassa. Lisäät määrää vähitellen, niin näet tuleeko vellistä vatsa- ym. vaivoja ja vauva tottuu uuteen makuun paremmin. Meillä meni varmaan viikon päivät, että annoin pelkkää velliä.