Vellien aloituksesta tietäville

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Glorinha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Glorinha

Aktiivinen jäsen
07.09.2008
7 381
0
36
Eilen oltiin neuvolassa ja saatiin "lupa" aloittaa antamaan vauvalle iltavelliä, kun syö korviketta 1½ -2litraa/vrk. Kysymys siis kuuluukin, että millä on "turvallisin" aloittaa? Maissivelli? Missä suhteessa olette antaneet? Meidän ois tarkoitus sekoittaa maitoa ja velliä.

Kiitos taas jo etukäteen teille kokeneemmille konkareille! :flower:

Mä aloitin maissivellillä. Maistui hetken aikaa hyvältä, mutta sitten sen syrjäytti peruna-porkkanavelli, eikä tän jälkeen enää mennyt mikään muu. Tosi vähän aikaa mä niitä juotin, ja nyt onkin kaapit vielä tosi täynnä vellejä. On riisi-kauravelliä, josta meitin poitsu yölläili. Kauravelli ei myöskään mennyt. Kaikista vähiten myslivelli maistui.
Nyt haluaisinkin tietää että mitä mä teen noille käyttämättömille purkeille?? Eivät ole vanhentuneita mutta kumpikaan lapsista ei enää ole vellin ystäviä.

Alkuperäinen kirjoittaja delfis:
Eilen oltiin neuvolassa ja saatiin "lupa" aloittaa antamaan vauvalle iltavelliä, kun syö korviketta 1½ -2litraa/vrk. Kysymys siis kuuluukin, että millä on "turvallisin" aloittaa? Maissivelli? Missä suhteessa olette antaneet? Meidän ois tarkoitus sekoittaa maitoa ja velliä.

Minkä ikäinen lapsi sulla on? Vellejähän ei ainakaan meillä neuvolassa oikein suositeltu, vaan suoraan puuroja (enemmän ravintoarvoa). Mutta sitten eihä viljoja ihan kauhean aikaisin ole hyvä aloittaa. Maissi on varmaan niitä turvallisimpia aloitusruokia pienelle. Myös bataatti on hyvä alotusruoka, siitä voi maidon kanssa tehdä löysää. Eikä ole allergisoivimmasta päästä, paljon perunaa parempi vaihtoehto allergia-asioiden suhteen.

meillä aloitettiin 3,5kk iässä maissivellillä, koska se on turvallisin vaihtoehto allergioita tms. reaktioita ajatellen... alotettiin ihan 20ml annoksella ja loput maitoa. siitä sitten 10ml/vrk lisättiin vellin määrää. nyt kun lapset ovat 4,5kk iltavelliä menee 200ml ja sillä nukkuvat koko yön :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja delfis:

Minkä ikäinen lapsi sulla on? Vellejähän ei ainakaan meillä neuvolassa oikein suositeltu, vaan suoraan puuroja (enemmän ravintoarvoa). Mutta sitten eihä viljoja ihan kauhean aikaisin ole hyvä aloittaa. Maissi on varmaan niitä turvallisimpia aloitusruokia pienelle. Myös bataatti on hyvä alotusruoka, siitä voi maidon kanssa tehdä löysää. Eikä ole allergisoivimmasta päästä, paljon perunaa parempi vaihtoehto allergia-asioiden suhteen.

Meidän poika on vasta 2kk. Sen takia suosittelivat iltavelliä, kun syö parhaimmillaan alle tunnin välein ja siksi myös pulauttelee runsaasti. Nuo maitomäärät on niin suuria. Puhuttiin, että näin aluksi vain iltavelli.

Ekan kerran on varmaan viisainta antaa päivällä, jos tuleekin jotain reaktioita?

Joo, aloittaisin antamisen päiväsaikaan, jos tulee reaktiota. Ja sitä yhtä laatua vaan sit tarpeeksi kauan, mielellään ihan se viikko, kun sun vauva on vielä noin pienikin. Reaktiot voi tulla viivästyneinä, esim. vasta kolmantena päivänä, kuten mun tytöllä. Sitten on hankalaa selvittää sylttytehdas, jos on antanut jo montaa lajia.

Niin ja jos riisillä aloitat, niin hyvä vaihtoehto on tehdä velli itse omaan maitoon tai korvikkeeseen Dr Kousan riisistä (saa ainakin S-ryhmän kaupoista). Se on puhdasta riisiä ja siitä saa tosi silosen vellin.