Velat ja ulosotto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja täh?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

täh?

Vieras
UMS: Velalliselta ei ole suppeassa ulosotossa löytynyt varoja velan
suorittamiseksi (3), Tieto poistetaan rekisteristä heti mikäli velka
maksetaan ja tieto maksusta toimitetaan rekisterinpitäjälle."

Eli jos maksan velan pois 10t vaikka ens vkolla ja toimitan kuitin tästä niin puhdistuuko mun tiedot?

Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Eipä multa ole merkintä mihinkää hävinny vaikka se on maksettu jo aikoja sit...Mun käsityksen mukaan tuo koskee nimenomaan sitä vanhentumista..

Näin mäkin vähän käsitin. Eli velan vanhentuessa saa luottotietonsa takaisin.

Eipä multa ole merkintä mihinkää hävinny vaikka se on maksettu jo aikoja sit...Mun käsityksen mukaan tuo koskee nimenomaan sitä vanhentumista..

mut sunhan pitää ite ilmottaa sinne ja toihan on tullut vasta 1.4 voimaan...

Alkuperäinen kirjoittaja Tytsy:
Laki muuttui 1.4. Nykyään maksuhäiriömerkinnän saa pois heti, kun velka on maksettu.

Ei pidä paikkaansa. Vain lakisääteisesti vanhenevien velkojen (15v. tulokseton perintä) maksuhäiriömerkinnät poistuvat samalla kun velka vanhenee. Ei siis koske muita velkoja.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
mun mielestä niin se pitää ollaki et merkinnän saa pois heti ku on maksanu velat.. vitun tyhmää se et joutuu kärsii piiitkään vaikka on maksanu kaikki.

Mutta maksuhäiriömerkinnän koko idea on siinä, että se antaa suojaa niille, jotka velkaa tai luottoa myöntävät. Se kertoo, että velallinen ei ole huolehtinut maksuistaan ajallaan ja sovitusti. Siksi sen täytyy säilyä ainakin nykylain mukaisen ajan.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:

mut sunhan pitää ite ilmottaa sinne ja toihan on tullut vasta 1.4 voimaan...

Eiku ne ei minun käsityksen mukaan poistukkaan, vaan ne vanhentuneet velat poistuu..

Tälläinen löyty kuukelista...

Tiedote:
TÄRKEÄ TIEDOTE LUOTTOTIETOLAIN MUUTOKSESTA

Asiakastiedon kuluttajaneuvonta on ruuhkautunut vanhentuneita velkoja ja maksuhäiriömerkintöjen poistumista koskevan uutisoinnin vuoksi. Alla olevassa tekstissä on tarkennus asiaan.

Lainmuutos koskee ainoastaan sellaisia maksuhäiriömerkintöjä, jotka johtuvat vanhenneista veloista (yli 15 vuotta sitten annettu ulosottoperuste, esimerkiksi lama-ajan velat). Kyseiset merkinnät ovat tietoja ulosoton esteestä (UMV* tai UMS*).

Lainmuutos ei koske vanhentuneita veroja eikä muita rekisterimerkintöjä.

Yhteistyössä