Vehnäterrieristä kokemuksia?

02.05.2008
993
0
16
Kauhea koirakuume, monta kuukautta nyt tässä pohtinut että mikä olis meille sopiva rotu. Ehdolla lähinä trimmattavat rodut, kuten villakoira ja bichon, mutta nyt alkoi tuo vehnis kyllä kiinnostamaan ihan todenteolla... :) Niin ja lapsiperheeseen tulis koira. Tuntuis ainakin että aika vähän on kasvattajia, eli jonkun aikaa sais pentua odotella..? Tosin ollaan suunniteltu pennun ottoa ens keväälle/kesälle, eli onhan tässä aikaa etsiä ja odotella vielä.

Koirakuume täälläkin hirmuinen ja uusi pentu tilattu...taas. Tuossa vasta 8 kuinen viipottaa ja vanhus makaa sohvalla.
Ex työkaverilla oli vehnisuros. Tämä yksilö oli hyvin pidättyväinen ja jörrikkä. Vanhemmiten tuli vihaiseksi ja kärsi myös iho-ongelmista. Mutta ilmeisesti ei ollut tyypillinen rotunsa edustaja. Ota yhteyttä kasvattajaan ja käy katsomassa, näin saat parhaiten tietoa ja tutustut rotuun. Meille on tulossa ranskis.

Ei ehkä lapsiperheeseen ja aika paljon luonne-ongelmia. Lisäksi ongelmia sisäsiisteydessä.
Ja jos et osta koiraa huippu-kasvattajalta saat täyttä paskaa terveys-ongelmineen...

Alkuperäinen kirjoittaja tadaa:
Ei ehkä lapsiperheeseen ja aika paljon luonne-ongelmia. Lisäksi ongelmia sisäsiisteydessä.
Ja jos et osta koiraa huippu-kasvattajalta saat täyttä paskaa terveys-ongelmineen...

Tää yllätti mut. Tunnen yhden kerrynterrieri-uroksen (eikös kerry ole vähän niinkuin musta versio vehniksestä), ja koira on kyllä aivan huippu luonteeltaan. Tosin on kyllä hyvin koulutettukin.

kaverilla on lapsiperheessä vehnäterrieri narttu. koira oli ensin, sitten tuli lapset. käsittääkseni ei ole ollut mitään ongelmia (agressioita) lapsia kohtaan. tosin sisäsiisteyden kanssa sit sitäkin enemmän. korvatulehduksia tietenkin... ja se turkki vaatis aika paljon laittoa.

tutuilla on vehnisuros enkä ole koskaan kuullut mitään negatiivista. Perheessä on lapsia ja koiran kanssa on harrastettu agilityä ja muuta, tottelevaisuus on kunnossa. Minusta vehnä on oikein mukava rotu.

Meillä on ollut pari kääpiösnautseria ja on mahdottoman mukava (trimmattava ) rotu. Pieni, mutta reipas koira. Ja terveitä ovat olleet, mikä tietysti aina yksilöllistäkin. Suosittelen!

http://kaapiosnautseri.net/

suosittelen lämpimästi Australianterrieriä. Oikein hyvä lapsiperheen koira, jaksaa pitkänkin lenkin, mut sadesäällä viihtyy kyllä koko päivän köökissä. Karva ei irtoa ollenkaan, se oli mulle suuri plussa. IHANA rotu:)

Alkuperäinen kirjoittaja Elokuun Kruunu:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Mites se villakoira? Ei lähde karvaa ilmeisesti. Montaa eri kokoa. Pitääkö olla iso vai pieni rotu?

No juu villakoira olis yks vaihtoehto, mieluiten varmaan keskikokoinen... Mutta mies ei tykkää villakoirien ulkonäöstä :|

No minä oon ihastunut villakoiriin ja mun miehellä oli samat ajatukset kun sun miehellä. Kun sillä oli mielessä se näyttelupuudeli. Näytin sitten villakoirasivuilta kuvia villakoirista sellasessa "kotikarvassa" eli mm. siinä lammasleikkauksessa (koneella koko kroppa tasaiseksi), niin alkoi vähän lämpenee asialle :). Ehkä vielä joskus meille isovillakoira, sitä mieskin kuulemma kehtaisi ulkoiluttaa :).

vehniksistä on mulla taas pelkkää hyvää sanottavaa muuten, paitsi allergioita löytyy.. meillä on bichon, ja jaksaa kevyesti 15 km:n lenkkejä. Koira on muutenkin lihaksikas, jaksaa hyvin agilityä sun muuta mitä kaikki pikkukoirat ei välttämättä jaksa.. vehnishän on selkeästi isompi koira, miettikää nyt ensin mitä te siitä koirasta haluatte ja mitä kokoluokkaa, rotu ratkeaa samalla..

Mites se villakoira? Ei lähde karvaa ilmeisesti. Montaa eri kokoa. Pitääkö olla iso vai pieni rotu?

No juu villakoira olis yks vaihtoehto, mieluiten varmaan keskikokoinen... Mutta mies ei tykkää villakoirien ulkonäöstä :|

No minä oon ihastunut villakoiriin ja mun miehellä oli samat ajatukset kun sun miehellä. Kun sillä oli mielessä se näyttelupuudeli. Näytin sitten villakoirasivuilta kuvia villakoirista sellasessa "kotikarvassa" eli mm. siinä lammasleikkauksessa (koneella koko kroppa tasaiseksi), niin alkoi vähän lämpenee asialle :). Ehkä vielä joskus meille isovillakoira, sitä mieskin kuulemma kehtaisi ulkoiluttaa :).[/quote

Meilläkin kyllä villis pidettäis vaan turkki lyhyeks leikattuna, mua ei sinänsä näyttelyt kiinnosta. En tiedä, pitäs vissiin käydä yhdessä kattomassa pentuja niin ehkä mieskin lämpeäis :) Onko teillä siis villis?

No minä oon ihastunut villakoiriin ja mun miehellä oli samat ajatukset kun sun miehellä. Kun sillä oli mielessä se näyttelupuudeli. Näytin sitten villakoirasivuilta kuvia villakoirista sellasessa "kotikarvassa" eli mm. siinä lammasleikkauksessa (koneella koko kroppa tasaiseksi), niin alkoi vähän lämpenee asialle :). Ehkä vielä joskus meille isovillakoira, sitä mieskin kuulemma kehtaisi ulkoiluttaa :).[/quote

Meilläkin kyllä villis pidettäis vaan turkki lyhyeks leikattuna, mua ei sinänsä näyttelyt kiinnosta. En tiedä, pitäs vissiin käydä yhdessä kattomassa pentuja niin ehkä mieskin lämpeäis :) Onko teillä siis villis?

Ei kun odotellaan sopivaa aikaa, että koira voisi sopia huusholliin. On kyllä koira ollut, piti lopettaa viitisen vuotta sitten. Mutta suosittelen käymään vaikka näyttelyssä, katsomaan tietoja netistä, jos vaikka lähitienoolla näkee koiria katsella vähän käyttäytymistä jne. Ja eliminoida rotuja pois tyyliin trimmausta vai ei, riistaviettiä vai ei, turkkirotu muuten vai ei, iso vai pieni, lyhytkarva vai pitkäkarva, pehmeä lässy vai "kovempi"...ja sitten vielä se mihin ihastuu ulkonäöllisestikin.

Kriteereinä meillä olis koiralle: ei lähde karvaa (eli trimmattava), keskikokoinen-pieni, pitää tulla toimeen lasten kanssa hyvin ja olla muutenkin mukautuvainen, lähinnä seurakoira ja lenkkikaveri. Eikä sais olla kauheen kova haukkumaan.

Kriteereinä meillä olis koiralle: ei lähde karvaa (eli trimmattava), keskikokoinen-pieni, pitää tulla toimeen lasten kanssa hyvin ja olla muutenkin mukautuvainen, lähinnä seurakoira ja lenkkikaveri. Eikä sais olla kauheen kova haukkumaan.

edelleenkin suosittelen australianterrieriä noilla sun kriteereillä. Haukkuu tosin jonkun verran, mut ei nyt ainakaan meillä haitaksi asti. Lähinnä ovikellon soidessa tms.

Alkuperäinen kirjoittaja miksi?:
osta pehmolelu jos noilla kriteereillä koiran haluat!

Aha. No, sellaisia meiltä kyllä löytyy.

Muoks. meinaatko ettei noilla kriteereillä koiraa löydy vai mitä meinasit kommentillasi?

Taitaa olla koiravihaaja muuten vaan. :/

Eikö tuo ensimmäinen ehto vie terrierien puoleen? Vai onko jostain muussa roturyhmässä tämän ehdon täyttävää? Eli sitten bedlingtonin, cesky, dandiedinmontin, glen of imaalin, irlannin, jackrusselin, lakelandin, walesin, skyen, skotlannin, airedale, border, kettuterrieri, norfwichin, norfolkin,westie, cairn....

Alkuperäinen kirjoittaja Mimmi:

Eikö tuo ensimmäinen ehto vie terrierien puoleen? Vai onko jostain muussa roturyhmässä tämän ehdon täyttävää? Eli sitten bedlingtonin, cesky, dandiedinmontin, glen of imaalin, irlannin, jackrusselin, lakelandin, walesin, skyen, skotlannin, airedale, border, kettuterrieri, norfwichin, norfolkin,westie, cairn....

Ja toki ne vehnä ja kerry ainaskin lisää listaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Mimmi:

Esim. jack russel ei kyllä mielestäni ole lapsiperheen koira.

Yhteistyössä