Vegaanin joululahja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Menen viettämään joulua sukulaisille ja siellä on teini-ikäinen vegaani. Hän on noin vuoden ollut vegaani ja on todella omistautunut aatteelle, joten jonkinlainen veganismia edustava lahja hänelle olisi mieluinen. Ei siis syö mitään eläinperäistä sisältävää, ei käytä elämillä testattua kosmetiikkaa, ei laita edes hunajaa teehen. Eettisyys, ekologisuus, eläinten oikeudet, reilu kauppa, kaikkea tällaista arvostaa.

Vien koko perheelle jo ison yhteisen lahjan, eli tämän vegaanilahjan pitäisi olla jotain pientä vain. Jotain, mistä tytölle tulisi sellainen olo, että hänen elämäntapaansa arvostetaan ja kannustetaan :) Mietin vegaanista kosmetiikkaa, mutta enhän minä tiedä, mistä juuri hän tykkää. Varsinkaan meikkejä en voi edes arvata, mistä sävyistä pitää, ja onhan kaikkien rasvojen ja saippuoidenkin kanssa aika vaikeaa, kun ei tiedä, pitääkö tuoksuista. Löysin ulkomailta maidottomasta suklaasta tehdyn suklaajoulupukin, joten annan nyt ainakin sen, mutta se maksoi vain yhden punnan, eli joku pieni lisä siihen vielä.

Menen viettämään joulua sukulaisille ja siellä on teini-ikäinen vegaani. Hän on noin vuoden ollut vegaani ja on todella omistautunut aatteelle, joten jonkinlainen veganismia edustava lahja hänelle olisi mieluinen. Ei siis syö mitään eläinperäistä sisältävää, ei käytä elämillä testattua kosmetiikkaa, ei laita edes hunajaa teehen. Eettisyys, ekologisuus, eläinten oikeudet, reilu kauppa, kaikkea tällaista arvostaa.

Vien koko perheelle jo ison yhteisen lahjan, eli tämän vegaanilahjan pitäisi olla jotain pientä vain. Jotain, mistä tytölle tulisi sellainen olo, että hänen elämäntapaansa arvostetaan ja kannustetaan :) Mietin vegaanista kosmetiikkaa, mutta enhän minä tiedä, mistä juuri hän tykkää. Varsinkaan meikkejä en voi edes arvata, mistä sävyistä pitää, ja onhan kaikkien rasvojen ja saippuoidenkin kanssa aika vaikeaa, kun ei tiedä, pitääkö tuoksuista. Löysin ulkomailta maidottomasta suklaasta tehdyn suklaajoulupukin, joten annan nyt ainakin sen, mutta se maksoi vain yhden punnan, eli joku pieni lisä siihen vielä.

Sopisikohan joku näistä, mitä luulette tykkääkö nuoret:
- lahjakortti johonkin vegaaniravintolaan jos siellä päin sellaisia on
- jos on muuttamassa omilleen lähiaikoina niin vegaanisia kodintuotteita, esim. pesuaineita
- vegaani keittokirja! sekin on kyllä ehkä parempi, jos on muuttamassa omilleen. äitihän sille varmaan vielä ruoat tekee?
- lahjakortti johonkin vegaanista kosmetiikkaa myyvään kauppaan, niin voisi itse valita. mulla ei tule nyt mieleen yhtäkään, mutta esim. ruohonjuuresta, punnitse&säästä:stä saa monenlaista vegaanista tuotetta!

Vaikea vieraalle ihmiselle (etenkin teinille) arvata mitään. Mutta jos jotain ihan pikkulisää vaan etsiskelet, Hurraw:n huulirasva voisi olla ihan kiva http://kauppa.ruohonjuuri.fi/appelsiini-huulivoide/HURRAW-8051228005151/dp?openGroup=556
Muuten olis varmaan helpointa mennä johonkin kauppaan esim Ruohonjuureen paikanpäälle, tai jonnekin joulumarkkinoille, mistä saattaisi ehkä jonkun käsityönä tehdyn ekojutun bongata, vaikka tuskin halvalla.

Mulla on kokemusta vaan hieman iäkkäämmistä vegaaneista, mutta sen jo olen oppinut, etteivät mitään turhaa halua. Itsetehdyt villasukat siis kelpaisivat loistosti mutta kaupasta ostetut ei, vaikka ois reilua kauppaa tai mitä.

Eli siis tavaraa vaan jotain mikä varmasti tulee käyttöön. Vaikkapa purkki reilun kaupan kylmäpuristettua kookosöljyä, luomumanteleita tai pähkinöitä, luomukaakaojauhetta- ja suklaata, Siis jotain mistä voi leipoa vegaaniherkkuja jouluksi.

Ovat muuten maailman parhaita ne vegaanicookiet joihin tulee banaania. Resepti löytynee yhä netistä.

Jos asuu vielä kotona, ei välttämättä tuollaista siivous- tai ruuanlaittorompetta osaa arvostaa, kun vanhemmat varmaan ne samat asiat hänelle antaisivat. Pitäisi siis varmaankin olla jotain sellaista, josta olisi käyttöä vain hänelle ja se olisi jonkinlainen arjen parantaja tms :D En yhtään tiedä, mikä sellainen lahja olisi, kunhan pohdiskelen.

Aineeton lahja jonkin eläinoikeusjärjestön hyväksi? Viime aikoin on tullut paljon hyviä kirjojakin eläintuotantoon yms. liittyen, esim. "Syötäväksi kasvatetut", tai "Jonkun on uskallettava katsoa" (Animalian historiikki), "Millaista on olla eläin?" tai Elisa Aaltoltan "Johdatus eläinfilosofiaan" tai "Eläinten moraalinen arvo". Nää nyt tuli ihan kotimaisista lonkalta mieleen. Animalialla on myös tietty oma nettikauppa, ootko kattonu löytyykö sieltä mitään?

Eläinsuojeluun liittyvistä kirjoista huomauttaisin, että riippuu ihmisestä haluaako noita julmuuksia välttämättä ajatella jouluaattona. Minä esim en tykkäisi saada tuollaista kirjaa, ahdistaa jo muutenkin ihan tarpeeksi, joten edes jouluna olis kiva vaan rentoutua ja ajatella positiivisia juttuja.

• Tykkää
Reactions: Armor Sisu Kallio
Minä käyn hakemassa tutulta lampaanlankaa :) on siis todella hyvin eläimistään huolehtiva henkilö, jolla on pieni tila eli pari lammasta ja muita eläimiä. Mies hyväpalkkaisessa työssä, joten hänen rahoillaan saa pientä maatilaa harrastaa :) Tiedän, että vegaanikaverini tällaista hyvinvoivan lampaan villaa tulee käyttämään hyvällä mielellä eikä boikotoi sitä vain sen takia, että kyseessä on eläintuote.

Eli jos teinilläkin on tällainen eläimen hyvinvointiin painottuva periaate, joku hyvinvoivan eläimen juttu voisi olla hauska. Jos asuvat maalla, vanhempien kanssahan voisi vaikka sopia parista kanasta! Mä olisin ainakin ollut ihan into piukeana jos olisin saanut pari kanaa joululahjaksi :D

- Animalian jäsenyys. Jos on jo jäsen, niin tuskin pitää pahana, että ko. lafka saa muutaman ylimääräisen roposen.
- Lahjakortti Ruohonjuureen
- Vegaanisia keksejä, näitä saa esim. Ruohojuuresta.
- Vegaaninen keittokirja

Yhteistyössä