Vegaanilapset ja ruokavalio

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aldomovare
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aldomovare

Vieras
Hei! Olisiko vinkkejä vegaanilasten ruokavalion toteuttamiseen? Vegaaniruoalla tarkoitaan siis ruokavaliota johon ei kuulu kalaa, maitoa eikä munia. Lapsilla ikää 2v ja 3v. Ovat hyvin pieniruokaisia.

Saako vegaaniruoasta tarpeeksi monipuolista, kun molemmilla on tapana nyppiä lautaselta vain tietyt jutut ja jättää suuri osa koskematta?

Molemmat ovat olleet vauvasta asti vegaaneja, eli äiti ei ole syönyt lihaa, maitoa, munia eikä kalaa odotusaikana. Nuoremmalla on kehityksessä häiriöitä, voiko johtua jostain puutteesta, vai annanko aiheen olla? Äiti ryhtyi vegaaniksi parannuttuaan anoreksiasta.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.04.2006 klo 13:09 aldomovare kirjoitti:
Hei! Olisiko vinkkejä vegaanilasten ruokavalion toteuttamiseen? Vegaaniruoalla tarkoitaan siis ruokavaliota johon ei kuulu kalaa, maitoa eikä munia. Lapsilla ikää 2v ja 3v. Ovat hyvin pieniruokaisia.

Saako vegaaniruoasta tarpeeksi monipuolista, kun molemmilla on tapana nyppiä lautaselta vain tietyt jutut ja jättää suuri osa koskematta?

Molemmat ovat olleet vauvasta asti vegaaneja, eli äiti ei ole syönyt lihaa, maitoa, munia eikä kalaa odotusaikana. Nuoremmalla on kehityksessä häiriöitä, voiko johtua jostain puutteesta, vai annanko aiheen olla? Äiti ryhtyi vegaaniksi parannuttuaan anoreksiasta.
Kerron vähän omaa taustaani: tyttäreni jätti punaisen lihan pois ruokavaliostaan 3 vuotta sitten (oli tuolloin 16 v). Vuotta myöhemmin tyttö tiputti ruokavaliostaan myös siipikarjan ja 2 vuotta tyttö on syönyt kalaa, kasviksia, munia ja maitotaloustuotteita. Itse olen ollut nyt vajaan vuoden samalla ruokavaliolla. Mulla on takanani sairaanhoitajan tutkinto, joten olen myös opiskellut ja tenttinyt useammankin ravinto-opin kurssin. Siitä huolimatta olin varsin hämmästynyt, miten vähän mulla oikeasti olikaan tietoa ravitsemuksesta. Kasvisruokaan - vegaanisuudesta puhutmattakaan - siirryttäessä ensimmäinen askel on ottaa selvää asioista. Kartoittaa, mitä ihminen ja erityisesti lapsi tarvitsee saadakseen kaiken sen, mitä elimistö ravinnolta tarvitsee. Asiaan perehdyttyäni huomasin, miten ravitsemusköyhää meidän sekaravinto loppujen lopuksi oli ollutkaan. Sitä lapsuuteni sekaruokaa, jossa pointti oli vatsan täyteen saaminen eikä terveellisyys. Niinpä lihasta luvuttuamme myös poikani (joka siis edelleen on sekasyöjä) ruokavalio muuttui terveellisemmäksi.

Muna ja maito helpotavat lihasta luopumista proteiinien osalta, vegaanilla nämä pitää ottaa ihan toisella tavalla huomioon kuin semi- tai lakto-ovo-vegetaristilla. En hetkeäkään epäile, etteikö vegaaniruuasta lapsikin saisi kaiken tarvitsemansa. Itse asiassa saa kyllä, mutta silloin vanhempien tehtävänä on pitää huolta siitä, että lapsi tosiaan syö sen täysipainoisen vegaaniruuan, mikä eteen laitetaan. Vain herkkupalat lautaseltaan nyppivä lapsi ei saa riittävästi kasvamiseen tarvittavia raintoaineita, olipa sitten kyse sekasyöjälapsesta tai vegaanilapsesta. Pelkällä perunalla ja porkkanalla ei nimittäin elä.

Yhteistyössä