Vegaaniäidit!

• Viestiketjun aloittaja vegaani
  • Ensimmäinen viesti
vegaani
Onko täällä vegaaniäitejä? Olen vegaani ja nyt suunnitellaan perheenlisäystä. Miten on kannattaako siis jo raskausaikana syödä kuitenkin esim. maitotuotteita? Ja onko taaperolle maitotuotteet vättämättömiä? Suomessa ei suositella vegaaniruokavaliota alle 3 vuotiaalle, mutta esim. muualla maailmassa oikein koostettuna voi suositusten mukaan vegaaniruuan aloittaa jo raskausaikana. Vaihtoehtoiset kalsiumin lähteet tiedänkin jo mutta silti epäilyttää neuvolan mielipiteet, suomessa kun toi maitoa pidetään niin tärkeenä... Olisi vaan niin mahtavaa jos minun ei tarvitsisi tarjota lapselle mitään eläinperäistä, mutta tätä en tietenkään tee jos se ei ole lapselle hyväksi...

Kysymys siis on tarkoitettu vain vegaaneille eikä muitten tartte vegaanisuutta kommentoida sen enempää, jättäkää se omaksi keskusteluksi.

eläinrakas
Voisitko käyttää luomumaitoa? Itse olen kasvissyöjä, ruokavaliooni kuuluu silti kala, muna ja maitotuotteet. Taaperolle maitotuotteet varmaan on aika välttämättömiä, luuston vahvistamiseksi

?
Onko vegeillä mitään hyvää omaa nettisivustoa ja keskustelupalstaa? Kääntyisin sen puoleen. Täällä kun nousee melkoinen älläkkä, jos joku uskaltaa tehdä suositusten vastaisesti. Vasta osa mammoista uhkaili sossulla, kun joku kertoi perheen vauvankin noudattavan hiilihydraattitietoista elämäntapaa. :LOL:

ap
luomumaito ei ole mitenkään kauhean paljoo parempi. Sitäpaitsi se että en käytä maitotuotteita ei ole pelkästään eläinoikeudellisista syistä, vaan siksi että mielestäni on luonnotonta että ihmislaji olisi riippuvainen jonkun toisen nisäkkään maidosta. Lehmänmaitohan on tarkoitettu varsin nopeasti kasvaville vasikoille!

Kananmunista sen verran, että kanoilla on paljon pahemmat oltavat kuin monilla lihantuotannon eläimillä eli niihin en koske. Ja näin on myös maitolehmien kohdalla. Eli periaatteessa voisin mielummin syödä luomulihaa tai riistaa kun käyttää maitotuotteita tai kananmunia...

Yksi vaihtoehto olisi tietenkin jos imettäisi pitkälle taaperoikään (esim. 2-3 vuotiaaksi), mutta en tiiä sit jaksaako sitä, tai riittääkö maito.

sekasyöjä
Alkuperäinen kirjoittaja Nellah:
entäs kaura-/riisi- tai soijamaito?
Näitä kai käytetään maitoallergisillakin lapsilla. Toisaalta mulla ei ole henk.koht. tietoa niiden kalsiummääristä.

Mitä muiden maiden suosituksiin tulee, niin niitä ei kannata suoraan Suomeen verrata. Tarkkaan en osaa sanoa määriä tai muuta, kun ei ole mulle ajankohtaista, mutta käsittääkseni esim. eteläeurooppalaiset saavat kasviksistaan enemmän kalsiumia kuin täällä pohjoisessa. Osittain samasta syystä johtuvat raskauden aikaiset ruokavaliosuositukset (esim. Itämeressä on maailman saastuneimmat kalat ja missään muualla ei kahvia niin paljon kitata kuin täällä).

Ja sori kun vastasin kuitenkin, vaikken vegaani tai ees vegetaristi ole. Mutta enkö ollut ihan asiallinen kuitenkin ;)

v
Ei noiden maitotuotteiden takia tarvitse hätäillä. Raskaus- ja imetysaikana huolehdit riittävästä kalsiumin saannista, mutta niinhän teet kai nytkin, ja d-vitamiinin saannista, josta varmaan myös huolehdit jo nyt. Eikä d-vitamiinilisässä ole itään poikkeuksellista - talvisaikaan sitä suositellaan raskaana oleville sekasyöjille myös. jos et käytä jotakin vitaminoitua elintarviketta, DeVitol-tipat käyvät, ne eivät ole eläinperäisiä.
DeVitol tipat sopivat myös vauvalle heti syntymästä lähtien. Eikä kalsiuminkaan kanssa ole mitään hätää, pitkä imetys ja sitten siirtyminen kalsiumilla ja B12-vitamiinilla täydennettyyn soija/kaura/riisimaitoon.
Neuvolassa voivat olla vanhakantaisia ja yskiä tai sitten eivät - riippuu aivan henkilöstä, jonka satutte kohtaamaan. Ymmärtävät kyllä yleensä, kun kärsivällisesti ja rauhallisesti selittää ja osoittaa tietävänsä tarpeellliset asiat ravitsemuksesta. Ja maidosta jupisijoille voi aina huomauttaa, että on niitä maitoallergisiakin lapsia, ja hyvin pärjäävät hekin :)
Kaikkea hyvää teille, mutta tällä palstalla llaan aika ahdasmielisiä.. tietoa ja samanmielisempää keskusteluseuraa saanet enemmän netin varsinaisita veganisaiteilt :)

v
PS sen pitkä imetyksen ei tarvitse tarkoittaa kahta-kolmea vuotta, ainakaan lapsen ainoaa maidonlähteenä, yli vuoden ikäistä voi jo hiljalleen totutella noihin kasvismaitoihin.

vegan
Alkuperäinen kirjoittaja eläinrakas;14325852:
Voisitko käyttää luomumaitoa? Itse olen kasvissyöjä, ruokavaliooni kuuluu silti kala, muna ja maitotuotteet. Taaperolle maitotuotteet varmaan on aika välttämättömiä, luuston vahvistamiseksi
Imetää kolmevuotiaaksi asti ja äiti huolehtii riittävästä ravinnon saannista, niin ei tarvitse antaa vieraan lajin maitoa.

... imeväinen tarvitsee äidin maidon laktoosia kalsiumin imeytymiseen, ihmislapsen imettäminen edellyttää vähintään 3-vuotiaaksi asti tai hiukan pidempään. Tämän jälkeen voi olla täysin vegaanisella ravinnolla. Kobalamiini- ja D-vitamiiniyhdisteiden puutosta voi esiintyä kaikissa ruokavaliotyypeissä. Siksi niiden läyttöä suositellaan. Eläinkunnan tuotteiden kuumentaminen tuhoaa 33 - 100 % kobalamiineista ja jättää koboltin kylläkin ravintoon, jolloin kobalamiinia tuottavat suolistobakteerit tuottavat ainakin kobalamiinia, edellyttäen että siellä on useita kivennäisainetta (mm. koboltti, nikkeli, sinkki, mangnesium, kalsium jne) tällä hetkellä tunnetaan noin 30 geeniä jotka tarvitaan kobalamiinin muodostamiseen, tällä hetkellä tunnetaan seitsemän geenihäiriötä (cblA – cblG) jotka aiheuttavat kobalamiinin puutoksen elimistössä. Jos sinulla on esimerkiksi Metioniini synthaasiin geneettinen häiriö (cblG), niin ihmiselle muodostuu metyylikobalamiinin puutos ja jos on adenosyylikobalamiinin puutos niin elimistö ei kasvata lihaksia, vaan lihakset surkastuvat, vaikuttaa lapsen kasvuun ja painon kehitykseen. Adenosyylikobalamiini tuhoutuu varastoinnin ja käsittelyn aikana elintarvikkeissa. Täällä ei ole todisteita siitä että kasvisyöjät olisivat huonommassa asemassa kuin lihansyöjät kobalamiiniyhdisteiden suhteen ja niin edelleen.

Ex-animal eater, nowdays raw vegan (expect honey) and own good health, researcher, health inspector, environmental engineering and so on.

Yhteistyössä