vedestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Marja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Marja

Vieras
Minkä ikäiselle vauvalle olette alkannet antaa vettä janojuomaksi? Meillä poika just 4kk eikä vielä ole saanut vettä. Mietin vaan kun kesä käsillä josko sitä voisi vettä jo ruveta tarvittaessa antamaan. Tähän mennessä on siis saanut vain maitoa.

Aloitin itse lapsen ollessa n. 3-4kk iässä ihan vain piikkutilkan lääkelasista hörpyttämään. Ei varsinaista juomista, mutta juomisen opettelua. Loppukesästä oli sitten jokus kuumalla mukava jo vähän "juoda", silloin 6 kk.

Minulle kätilö sairaalassa sanoi, että jo vastasyntyneelle voi antaa pilkan vettä tarvittaessa. Meillä vauva on saanut vettä lähes päivittäin heti syntymästä (kostuttanut suuta) ja 3kk jälkeen jo juonut sitä vähän. Nyt poika 6kk ja juo vettä joka ruokailulla vähän ja kuumalla ilmalla haluaa vettä muutenkin kun suu kuivuu jne.

Eikös veden pidä olla keitettyä kai ainakin puolivuotiaaksi asti, vai? En tiedä miten se kiinteiden syöntiin liittyy, onhan ne soseetkin keitetty... Voin juuri ja juuri käsittää että joku antaa vettä hiukan suun kostuttamiseen, mutta miksi muuten? Itse olen imettänyt kahta lastani ja kun on ollut kiinteiden aika, olen käsin lypsänyt hiukan maitoa ruokajuomaksi pieneen lääkelasiin. Vettä lapseni ovat juoneet janojuomana vasta varmaan jostain 2-vuotiaasta alkaen, en muista... Siis vauvoille riittää ihan imetys, ei edes kuumalla ilmalla tarvitse vesijutuilla sotkea luonnon omia kuvioita!

Täysimetyksellä ei tavitse vettä. Helteellä enemmän maitoa, ei vettä. Maito on vettä parempi, vaikka vanha tieto muuta väittää. Minullekin vanha kätilö neuvoi, että anna helteellä enemmän vettä. En ollut antanut yhtään vettä ennenkään enkä antanut. Maito mukautuu lapsen tarpeisiin. Vedestä ei saa tarvittavaa ravintoa, maitoa tarvitaan. Vesi heikentää maitoa ja haittaa elektrolyyyttien toimintaa pikku masussa. Siis parempi ilman vettä säässä kuin säässä, vaikka eihän siihen kuolekaan.

Vesi pitää olla keitetty siihen asti kunnes lapsi on kunnolla tottunut kiinteisiin. Silloinkin ehkä on hyvä alottaa tosi pienillä määrillä keittämätöntä vettä. Täysimetetty lapsi ei tarvitse vettä lainkaan niin kauan kun hänellä on vapaa pääsy rinnalle. Äidin maito muuttuu enemmän janojuomaksi kun on kuuma, eli ohutta vesimäistä maitoa tulee enemmän lapsen tarpeeseen. Veden käyttö tulee tarpeelliseksi sitten kiinteiden myötä yleensä ruokailun yhteydessä. Vedestä tosin ei lapselle ole haittaakaan jos vähän antaa paitsi jos liika vesi sotkee janontunnetta, voi imetysrytmi mennä sekasin veden vuoksi. Sitäkin on hyvä miettiä ettei liikaa vettä tuputa imetetylle lapselle.

Meillä lapsi oli viime kesänä 6-8kk ja imetin edelleen kiinteiden ohella. Söi sen verran vähän kiinteitä että pääosin maitoa. En antanut ylimääräistä vettä kun ruoan yhteydessä ja hyvin tuo näytti voivan. Joi sitten maitoa. Nykyään toki juo vettä myös janoon, kun on iso taapero.

Kaikissa opuksissa kehotetaan vesi keittämään ennen kiinteiden aloitusta, mutta minä sain tiedon asairaalasta, että veden voi ottaa kylmävesihanasta pienen juoksutuksen jälkeen. poika on saanut vettä näin pienenstä pitäen ilman minkäänlaisia "oireita/vaivoja".
Tässä ketjussa puhutaan kokoajan imetyksellä olevista vauvoista, meillä ei enää imetetä ja vettä otetaan monta kertaa päivässä. Poika "juo" vettä näillä useilla kerroilla yhteensä ehkä n.50-100ml eli tosi vähän, mutta haluaa huuhtoa suutaan esim.ruoan yhteydessä ja kylvyn ja päiväunien jälkeen jne.
Sairaalassa neuvottiin, että pieni vesitilkka vastasyntyneille auttaa vatsan toiminnassa. tieäd sitten oliko tuosta vedestä mitään apua, mutta meillä ei ole ollut lainkaan vatsavaivoja misään vaiheessa.
Ymmärrän hyvin jos joku ei halua vettä lapselleen antaa, mutta ei se ole kiellettyäkään.

Yhteistyössä