veden antaminen vauvalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miina

Vieras
kuinka kauan keitettyä jäähdytettyä vettä voi pitää tuttipullossa ja antaa vauvalle?
siis ennekuin vesi pitää vaihtaa, onko siinä joku tietty raja jostain syystä?

kiitos

Periaatteessahan taas bakteerit alkaa siinä kasvaa, eli kyllä se on max. vuorokausi jonkinlainen raja, riippuu myös vähän jääkaapissa vai pöydällä. Toisten mielestä muutama tunti. Kuka lie oikeassa, ei ainakaan päiväkaupalla.

joo kysyin lähinnä sillai jos pullo on huoneessa vaan ei siis jääkaapissa, en koko päivää juottaisi samasta, mutta sitä mietin onko siinä joku tuntiraja olemassa...

Osmosalissa oli muistaakseni joku ohje. Eli keitetty vesi "säilyy" jääkaapissa vuorokauden. Huoneenlämmössä luulisin tuon olevan vähemmän. osmosalia annoimme muutaman tunnin. En hirveän pitkään antaisi. Kun ymmärtääkseni keitetyssä vedessä bakteerit humivat nopeammin. Tuosta ei nyt ole todellakaan 100% varmaa tietoa.

Miksi muuten keität veden?

Siis maidosta sanotaan että on nopeasti pilalle menevä tuote ja siksi ei säily kuin hetken aikaa. Luulisin että vesi säilyisi kauemmin.. toki lämpötilan vaihtelut lisäävät siihenkin bakteereja. Ainakin helsingissä voi käsittääkseni antaa kraanavettä keittämättömänä vauvalle, jolloin veden vaihtaminen välillä ei ole suuri vaiva.

mulla on ollu sellanen käsitys, että niin kauan kun lapsi ei syö kiinteitä, pitää vesi antaa keitettynä. siihen saakka tulee myös tutit keittää sekä mahdolliset käytössä olevat tuttipullot.

mäkin keitän veden, mutta annan tosi vähän per päivä, oon just vasta alottanut ton veden antamisen, vauva noin 4,5kk. annan pari kulausta siellä täällä. mun kysymys olisi onko veden antamisella jotain rajaa, siis määrällä?

Ei kai sillä määrällä mitään väliä oo. Jos maitoa tulee itellä kunnolla, ei sitä vettä tarvii välttämättä antaa ollenkaan. Tuskin vauvakaan kelpuuttaa litratolkulla vettä :) Meillä annettiin Cuplaton pienen vesitilkan (suoraan hanasta) kanssa. Kesällä jos oli tosi kuuma, annettiin nokkamukista pikku hörppyjä. Tissiä poika kuitenki mieluiten lupsutteli. Mun tietääkseni nykyään saa vettä antaa ihan keittämättä, suoraan hanasta.

Nykyään voi antaa suoraan keittämätöntä kraanavettä, paitsi ne ihmiset joilla on porakaivo. Mutta tätä nykyään porakaivoja ei juuri muualla ole kuin mökillä minne ei tule kunnallistekniikkaa eli suomeksi ei tule kunnan vesiputkea eikä viemäriputkea.

Miksi vauvalle pitää antaa vettä, jos on vielä täysimetyksellä? Eikö vauva pärjää pelkällä tissimaidolla? Eikö siitä saa tarpeeksi nestettä? Mietin vaan, koska äitini ei ole antanut minulle pienenä vettä vaan tissimaitoa kunnes siirryttiin kiinteisiin ja sittenkin pääasiallisesti vain maitoa ruoan kanssa ja muutenkin janooni. Ja ihan "normaali" on minusta kasvanut..
Siis onko sille jotain perusteluja, joita en mahdollisesti tiedä...?

Alkuperäinen kirjoittaja tuleva äiskä:
Miksi vauvalle pitää antaa vettä, jos on vielä täysimetyksellä? Eikö vauva pärjää pelkällä tissimaidolla? Eikö siitä saa tarpeeksi nestettä? Mietin vaan, koska äitini ei ole antanut minulle pienenä vettä vaan tissimaitoa kunnes siirryttiin kiinteisiin ja sittenkin pääasiallisesti vain maitoa ruoan kanssa ja muutenkin janooni. Ja ihan "normaali" on minusta kasvanut..
Siis onko sille jotain perusteluja, joita en mahdollisesti tiedä...?

No, siis minä annoin vettä vasta kun kiinteät, eli suun huuhtomiseen kiinteän ruoan jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Nykyään voi antaa suoraan keittämätöntä kraanavettä, paitsi ne ihmiset joilla on porakaivo. Mutta tätä nykyään porakaivoja ei juuri muualla ole kuin mökillä minne ei tule kunnallistekniikkaa eli suomeksi ei tule kunnan vesiputkea eikä viemäriputkea.

Taidat olla aikas kaupunkilainen, kyllä kunnallistekniikan ulkopuolella on aika paljon talouksia ihan pääkaupunkiseudullakin.