Vauvojen soseista!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äippäliini"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äippäliini"

Vieras
Kuinka paljon niitä saa antaa? Poika on iältään nyt 5kk ja 1vk. Ja söisi soseita koko purkillisen kerralla jos vaan antaisi, nyt olen joitain antanut sen 1/2 purkkia (marja/hedelmä soseita). Ja siis saa soseita 3krt/vrk.

Miksi annat pelkkää marjaa/hedelmää? Sehän on kuin karkkia vauvalle, niin makeaa, ihanaa herkkua. Anna ihmeessä 2x päivässä kasvissosetta (peruna, bataatti, maissi, parsakaali, porkkana) ja kerran päivässä hedelmää. 5kk:lle voit muistaakseni myös jo aloittaa joko lihan tai viljat. Sitten parin viikon päästä sen toisen.

Kyllä vauva pian voi syödä kokonaisen purkillisenkin, kyllä huomaat sitten, jos pulautaa liiat pois. Niin meidän ahmatti teki :)

Miksi annat soseita jo nyt? Äidinmaito on tärkein ravinnonlähde alle 1 vuotiaalle lapselle ja kiinteitä ruokia ei kannata aloittaa ennen 6kk ikää. Sittenkin pitää aloittaa hitaasti, maito on edelleen tärkeintä ja paljon ravintorikkaampaa kuin soseet. Muista myös että soseet sisältävät paljon vain vettä. Yksi hyvä ja nykyään yhä suositellumpi vaihtoehto on sormiruokailu, suosittelen! Lapsi saa siinä syödä omaan tahtiin ja myös sorminäppäryys kehittyy mielettömästi.

Välttäkää tosiaan sitä hemmetin imelää! Kohta alkaa makujen herkkyyskausi ja sit ihmetellään kun mikään muu ei uppoa kuin makea. Anna syödä sen verran ku syö. Kyllä lapsi rajoittaa määriään.

Miksi annat soseita jo nyt? Äidinmaito on tärkein ravinnonlähde alle 1 vuotiaalle lapselle ja kiinteitä ruokia ei kannata aloittaa ennen 6kk ikää. Sittenkin pitää aloittaa hitaasti, maito on edelleen tärkeintä ja paljon ravintorikkaampaa kuin soseet. Muista myös että soseet sisältävät paljon vain vettä. Yksi hyvä ja nykyään yhä suositellumpi vaihtoehto on sormiruokailu, suosittelen! Lapsi saa siinä syödä omaan tahtiin ja myös sorminäppäryys kehittyy mielettömästi.

Kyllä meillä ainakin neuvolassa suositeltiin antamaan soseita jo 4 kk.n iässä ja 5 kuukautisena aloitettiin lihat. Imetin toki rinnalla, mut mun maito niin "laihaa" et lapsen paino ei noussut pelkällä maidolla. Lapsi kyllä itse tietää milloin on täys. Tosiaan kannattaa antaa kasvissoseita mieluummin kuin marja soseita. Niitä sit jälkkäriksi tai välipalaksi.

Yhteistyössä