vauvojen äidit:voiko näin tehdä?

• Viestiketjun aloittaja esikko2010
  • Ensimmäinen viesti
esikko2010
Eli minulla 4kk ikäinen poika joka on syönyt vellejä(ei viljaa) jo 2kk:sta lähtien..Olen antanut aamulla ja illalla..ja silloin tällöin olen antanut kasvis/hedelmä soseita..Ja täytynee vielä lisätä että muutoin on rintaruokinnalla...
Antaisitteko jotakin ohjeita tähän ruokailuun liittyen eli kuinka usein ja kuinka paljon jatkossa olisi hyvä tarjota tissimaidon lisäksi?
Poika painaa 7520g ja on 66cm pitkä... :) Todella jykevä pieni mies..kääntyy selältä mahalleen, jokeltelee ja tykkää katsella telkkaa, vaihtaa lelun kädestä toiseen, ja kohta varmaan tulee ekat hampaat..tykkää pomppia sylissä ja makuulla ollessa pyrkii ylös istumaan...
Annan nämä tiedot siksi että teidän olisi helpompi ohjeistaa minua, ja tiedätte että kyseessä ei ole mikään pieni rimpula.. :D

KIITOS KAIKILLE VASTAAJILLE JO ETUKÄTEEN JA OIKEIN HYVÄÄ KESÄÄ... :)

tyttö2009
minä annoin tossa 4 kk iässä aamulla ja illalla soseita sit ko täytti 5 kk aloin antaa maistelee liha ruokia, sit 6 kk annoin aamulla vaikka peruna muussia ja porkkana sosetta sitten iltä päivällä hedelmä piltti ja illalla puuroa.. =) en nyt tiiä oliko tästä apua :D

Kovin pienenä aloitti vellit ja soseet.

Mun poika oli yli 10 kg ja 73 cm 6 kk iässä, eikä ollut vielä aloittanut soseita. Miksi olisi, kun ei ollut pieni rimpula? :) Tiheän imun kausia toki oli....

Imettäisin, ja antaisin tuossa tilanteessa lisäksi kasvissosetta kerran pari päivässä, mutta lihat ja viljat jättäisin myöhemmäksi, velleistä luopuisin kokonaan.

Äiti
Meidän tyttö ei oo ikinä saanut vellejä. Tuntu niin turhalta semmoset. Ekat kiinteet sai 6kk, sitä ennen tissiä kun kerran maitoa tuli. Pääsi helpommalla... kereks sit ihan tarpeeksi soseuttaa perunaa :D

neljän äiti
Alkuperäinen kirjoittaja esikko2010:
no olisko ihan tyhmää tai edes mitään hyötyä jos nyt kokeilisin ja jättäisin vellit ja soseet pois..?? :/ ja 5kk ikäisenä alottasin puurot ja soseet
Ei kannata täältä palstalta hakea neuvoja, teet niin tai näin niin aina saat paska-äiti leiman otsaan. Jatka vaan vellejä :hug: Mutta jos vauva on tyytyväinen niin en alottais vielä soseita. Jos taas näyttää, että vellejä alkaa kaipaamaan enemmän ja enemmän niin sit vois pikkuhiljaa siirtyä soseisiin varovasti.

nora
Alkuperäinen kirjoittaja SweetZoeJane:
terkka suositteli silloin 2kk ikäisenä ku poika söi puolen tunnin välein.. ni sain itsekin vähän unta
:eek: Mun tyttö söi pikkuvauvana _todella_ usein. Luulin että se on ihan normaalia. :p
ei sitten korviketta käskenyt lisäksi antaa?Sulla ei tod.näk. tullut riittävästi maitoa.

hah
mun tyttö, ja meidän poika ei ainakaan syönyt.... :D
tää poika nyt syö ja piste.
ymmärrän hyvin, että jos ei täyty rintamaidolla tarpeeksi niin ollaan päätetty antaa lisäksi velliä.
jatkat toki antamista normaalisti. miten itsestäsi tuntuu
jos poika rinnan jälkeen tuntuu ettei olisi tarpeeksi kylläinen, niin kokeile antaa vielä pieniä määriä vellejä täyttään. eli kokeile noin 30-40ml annoksia, tai enemmän jos tuntuu että tarvii.
yösin jos syö tiheesti, niin kannattaa ehdottomasti ruveta tankkaileen vellillä jo hyvissä ajoin ennen nukkumaan menoa.

Alkuperäinen kirjoittaja neljän äiti:
no olisko ihan tyhmää tai edes mitään hyötyä jos nyt kokeilisin ja jättäisin vellit ja soseet pois..?? :/ ja 5kk ikäisenä alottasin puurot ja soseet
Ei kannata täältä palstalta hakea neuvoja, teet niin tai näin niin aina saat paska-äiti leiman otsaan. Jatka vaan vellejä :hug: Mutta jos vauva on tyytyväinen niin en alottais vielä soseita. Jos taas näyttää, että vellejä alkaa kaipaamaan enemmän ja enemmän niin sit vois pikkuhiljaa siirtyä soseisiin varovasti.
samaa mieltä, itse tiedät parhaiten. Kukaan muu ei tunne lastasi niinkuin sinä. Jos vauva tarvitsee tuhdinmpaa aikaisemmin niin sitten annat sitä hänelle.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja neljän äiti:
Ja siis ite oon alottanu niin, että yhtä ruokalajia muutaman päivän ajan. Ekana päivänä ihan vaan pari lusikallista, seuraavana enemmän, sitä seuraavana taas enemmän ja sen jälkeen niin paljo ku syö. Jos maha kestää niin sen jälkeen olen kokeillut uutta lajia. Annan edelleen sitä ensimmäistä ruokaa mutta lisäksi annan sitä uutta ruokaa muutaman lusikallisen. Jos ei tuu huutoa/ihottumaa yms. niin seuraavana päivänä lisää ja kolmantena niin paljo ku haluaa. Suurinpiirtein näin :) Tärkeetä on kuitenki, ettet anna uusia ruokia liian tiuhaan tahtiin vaan rauhassa katsot yhden ruoan kerralla, että sopiiko se vai ei.

vieras
Täh? Miksi sää nyt ne pois jättäisit?
Jätä vaikka sitä velliä hissukseen vähemmäksi, ja ruvetkaa soseihin opettelemaan lusikalla. Järjestys löytyy niistä neuvolan vihkosista.

joo, itsekin silloin koin tunnontuskia mutta loppujen lopuksi kuitenkin äidinvaisto sanoi että toinen tarvitsee vaan enemmän ruokaa ja sillä piste. esikoinen oli yli 4 kg syntyessään eikä oma maito riittänyt alkuunkaan hänelle. tässä linkki yhteen vellikeskusteluun, näitähän on tosin useita täälläkin käyty http://kaksplus.fi/keskustelu/t1673922

Yhteistyössä