vauvaviittomat??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -Miisa-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

-Miisa-

Vieras
elikkäs, onkos teillä kokemusta noista tuki- / vauvaviittomista? minkä ikäiselle ja mitä ja miten? onko hidastanut vaiko nopeuttanut puhetta?

varmaan ko. aiheesta jossain ketjujakin, mutten ihan heti löytänyt, linkkejä otetaan vastaan, jos jollain tallessa..

ehkä et nyt tarkoita tätä mutta meillä ollaan ottamassa käyttöön tukiviittomia, koska puheen kehitys viivästynyt, lapsi melkein 3v. lapsi oppii viittomia melko nopeasti ja on iloinen että voi itse ilmaista mitä tarkoittaa (ennen aina kyseltiin). tukiviittomien sanotaan nopeuttavan puheenkehitystä

Linkkejä en tiedä mutta meillä on viitottu molemmille lapsille. Esikoiselle (down) aletttiin käyttää viittomia ehkä jostain puolen vuoden iästä ja kuopukselle ihan alusta asti. Vaikea sanoa mikä vaikutus noilla on puheenkehitykseen ollut, molemmilla on sillä saralla ongelmia ihan reippaastikin mutta ainakin ne ovat auttaneet löytämään kommunikointikeinon silloin kun sanoja ei ole.

Jos vielä kolmas lapsi saadaan niin toki viiton hänellekin. Ei sillä etteä odottaisin sen tekevän ihmeitä puheenkehityksen suhteen, mutta tuskin siitä haittaakaan on ja ihan hyvä taito tuo on lapselle. Meillä tulee varmasti tuttavapiirissä olemaan myöhemminkin viittovia lapsian (joilta siis puhe ei vielä luonnistu) ja silloin niistä lienee apua. Siinäkin tapauksessa jos isosisarukset siis eivät enää viittomia tarvisi.

Ensi viikolla ti 13.4. klo 12 järjestetään Vantaalla Myyrmäessä info- ja keskustelutilaisuus vauvaviittomista.

Tarkoituksena on mahdollisesti vielä tämän kevään aikana aloittaa kerhomuotoinen vauvaviittoma-klubi, jossa opiskellaan viittomia sekä lauletaan ja leikitään yhdessä vauvojen kanssa.
Sinne siis kaikki kiinnostuneet!

Ilmainen tilaisuus ja kahviakin saa :)
Vauvat ja taaperot mukaan!

Tässä vielä linkki esitteeseen:
http://www.sanamaailma.fi/fileadmin/tiedostot/Infotilaisuus_vauvaviittomista.pdf

18.5.2010 klo 12 järjestetään vielä toinen ilmainen info- ja keskustelutilaisuus Vauvaviittomista Sanamaailman tiloissa Vantaan Myyrmäessä.

Jos missasit ekan infon, niin nyt mukaan!

Vauvaviittoma-klubit alkavat vielä tänä keväänä. Ensimmäiset kerrat ovat ti 25.5. ja ti 8.6.

Esite Infotilaisuudesta:
http://www.sanamaailma.fi/uploads/media/Infotilaisuus_vauvaviittomista.pdf

Itse kävin tukiviittomakurssin opiskelujen puolesta. Sielä sanottiin, että kuvista katsomalla ei voi oppia 'oikein' viittomaan ja suositteli kaikille, että käy sen kurssin. Siis kaikille niille, jotka kiinostunut tukiviittomista yms. Itse aion ottaa seuraavalle tukiviittomat käyttöön. Ja olemme jotain viittomia käynyt lapseni kanssa läpi, kuten kengät, paita...

Kuvista katsomalla on tosiaan hankala hahmottaa viittomien liikkeitä ja suuntia, jos viittomaa ei ole itse koskaan nähnyt viitottuna. Videoista näkee vähän paremmin kun on liike mukana, netistähän löytyy noita videoitakin.
Kaikista paras on kyllä livemalli eli nähdä oikeasti kun joku viittoo ne viittomat ja päästä itse kokeilemaan, niin että joku vielä tarkistaa että viitot itse oikein. Jos opettelee videolta, kannattaa katsoa peilistä tai videoida itseään, että näkee miltä oma viittominen näyttää.

Moi!
Ajattelin jakaa kokemukseni babysigns:ista. Olen täysin vakuuttunut siitä, että babysignsin käyttäminen 5-6 kk ikäisestä saakka auttoi lastani
a) vähentämään turhautumis-itkuisuutta pienenä
b) ilmaisemaan mikä puuttuu (esim. huutaessaan sängyssään, kysyttäessä että mikä hätänä, viittoi "missä?" + "nalle" tai "maitoa" tai "vettä"
c) nopeuttamaan kielellistä kehittymistä, 2 vuotiaana poika puhuu sekä suomea, että ruotsia (kaksikielinen perhe) puheen kehitys oli todella nopeata.

11 kk vanhana lapseni osasi viittoa 40 sanaa. Tästä oli hurjasti apua, ja hän halusi mielellään jakaa kanssamme sen, minkä näki, mitä halusi, mikä puuttui, mikä olotila on.

Puheet siitä, että babysigns myöhästyttäisi verbaalista kehitystä on täyttä puppua, heti kun lapsi oppii puhumaan, niin viittomat jäävät pois. Onhan paljon helpompaa sanoa asia kuin viittoa. Oma lapseni käytti jonkin aikaa sekaisin sanoja ja viittomia. Ja jo ennen kuin osasi puhua viittoi usean sanan lauseita. Titta, mamma + viittomat "perhonen" + "kukka".

Väittäisin myös, ilman mitään tieteellistä faktaa, vain oman kokemuksen perusteella, että kontakti lapseen ja lapsen taito rauhoittua, ja sanoa mitä on sanottavaa on erinomainen.

Viimeistään tänään kyselin, muistaako poika vielä miten näytetään "istua", "lisää", "voinko saada" jne. Muisti osan, osa oli unohtunut.

Suosittelen katsomaan myös www.fireese.com ja Fireese-tytön kehityksesta youtube:sta.

Meille on tulossa toinen vauva ja todellakin aiomme käyttää babyviittomia uudelleen. Itse hankin netistä siis vain jonkun babysigns-start package:n englanniksi, ja aloitin siitä muutamalla helpoimmalla (maito, saisinko, missä, ruoka, lisää).
Sitten keksin viittomia sitä mukaa kun niitä näytti tarvitsevan. Ei siitä mitään kolmatta kieltä tule ellei sitä sitten ylläpidetä, lapsihan unohtaa sen pikkuhiljaa.

Suosittelen jokaiselle vanhemmalle. Oli kivaa nähdä kun vauva viittoi lisää tai maito 8 kk ikäisenä. Suomessa ollaan tässä paljon jäljessä, joten ennakkoluulot ovat kovia. Tyyliin "onko pojassasi jotain vikaa?". No ei ole. (Mutta pystyn kommunikoimaan hänen kanssaan huomattavasti tarkemmalla tasolla kuin mitä sinä vauvasi kanssa..). Ja nyt joku äiti kertoo että "minä ainakin tiedän tarkalleen vauvani tarpeet". Niin varmaan tiedätkin, mutta on ihanaa, että pieni vauva voi näyttää itse omaa persoonaa tarpeitaan ja oppimistaan hyvin hyvin nuorena! Go for it!

Yhteistyössä