Moi!
Ajattelin jakaa kokemukseni babysigns:ista. Olen täysin vakuuttunut siitä, että babysignsin käyttäminen 5-6 kk ikäisestä saakka auttoi lastani
a) vähentämään turhautumis-itkuisuutta pienenä
b) ilmaisemaan mikä puuttuu (esim. huutaessaan sängyssään, kysyttäessä että mikä hätänä, viittoi "missä?" + "nalle" tai "maitoa" tai "vettä"
c) nopeuttamaan kielellistä kehittymistä, 2 vuotiaana poika puhuu sekä suomea, että ruotsia (kaksikielinen perhe) puheen kehitys oli todella nopeata.
11 kk vanhana lapseni osasi viittoa 40 sanaa. Tästä oli hurjasti apua, ja hän halusi mielellään jakaa kanssamme sen, minkä näki, mitä halusi, mikä puuttui, mikä olotila on.
Puheet siitä, että babysigns myöhästyttäisi verbaalista kehitystä on täyttä puppua, heti kun lapsi oppii puhumaan, niin viittomat jäävät pois. Onhan paljon helpompaa sanoa asia kuin viittoa. Oma lapseni käytti jonkin aikaa sekaisin sanoja ja viittomia. Ja jo ennen kuin osasi puhua viittoi usean sanan lauseita. Titta, mamma + viittomat "perhonen" + "kukka".
Väittäisin myös, ilman mitään tieteellistä faktaa, vain oman kokemuksen perusteella, että kontakti lapseen ja lapsen taito rauhoittua, ja sanoa mitä on sanottavaa on erinomainen.
Viimeistään tänään kyselin, muistaako poika vielä miten näytetään "istua", "lisää", "voinko saada" jne. Muisti osan, osa oli unohtunut.
Suosittelen katsomaan myös www.fireese.com ja Fireese-tytön kehityksesta youtube:sta.
Meille on tulossa toinen vauva ja todellakin aiomme käyttää babyviittomia uudelleen. Itse hankin netistä siis vain jonkun babysigns-start package:n englanniksi, ja aloitin siitä muutamalla helpoimmalla (maito, saisinko, missä, ruoka, lisää).
Sitten keksin viittomia sitä mukaa kun niitä näytti tarvitsevan. Ei siitä mitään kolmatta kieltä tule ellei sitä sitten ylläpidetä, lapsihan unohtaa sen pikkuhiljaa.
Suosittelen jokaiselle vanhemmalle. Oli kivaa nähdä kun vauva viittoi lisää tai maito 8 kk ikäisenä. Suomessa ollaan tässä paljon jäljessä, joten ennakkoluulot ovat kovia. Tyyliin "onko pojassasi jotain vikaa?". No ei ole. (Mutta pystyn kommunikoimaan hänen kanssaan huomattavasti tarkemmalla tasolla kuin mitä sinä vauvasi kanssa..). Ja nyt joku äiti kertoo että "minä ainakin tiedän tarkalleen vauvani tarpeet". Niin varmaan tiedätkin, mutta on ihanaa, että pieni vauva voi näyttää itse omaa persoonaa tarpeitaan ja oppimistaan hyvin hyvin nuorena! Go for it!