vauvauinti ilman kaukaloa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aloittelijan hankaluuksia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aloittelijan hankaluuksia

Vieras
Onko jollain "konkarilla" antaa vinkkiä, miten saa suoriuduttua vauvan kanssa suihkussa ilman kaukaloa? Meillä siis 7kk vauva, joka ei vielä osaa istua, mutta on jo liian iso kaukaloon, eli autossa istuin käytössä. Pienempien vauvojen kanssa uivat äidit saavatkin vauvansa oman suihkun ajaksi helposti kaukaloon odottamaan, mutta mites te jotka ette kuljeta kaukaloa mukaan? Tuntuu kurjalta laitta vauva vaan märälle lattialle. Mutta aika riskaabelia on myös alkaa kuoriutumaan omista märistä uikkareista rimpuileva vauva sylissä.. Vinkkejä?!?

Meillä on jo 8kk lapsi joka ei ole ollut kaukalossa piiitkään aikaan, mutta koska käyn yksin vauvauinnissa, on kaukalo mukana. Ne äidit joilla ei ole kaukaloa on usein mies mukana(ainakin meidän uinnissa) ja vauva viedään isälle kun isä on valmis.. Aika vaikeaa se on, jos kainalossa pitää lasta ja pukee/suihkuttaa/pesee itsensä...
Jos et halua, tai kukapa haluaisi, en minä ainakaan, kaukaloa mukaan, yritä aina pyytää jotain toista äitiä hetken pitämään lastasi. Varmasti joku suostuu.

Meillä ei ollut ikinä kaukaloa vauvauinnissa. Aloitimme uinnit vauvan ollessa 4kk ja kävin usein myös yksin. Meidän vauvauintipaikassa oli jumppa-alustoja ja vateja, joihin vauvan saattoi laskea oman suihkun ajaksi. Pukemisen ajaksi laitoin vauvan penkille omalle hoitoalustalle ja seisoin itse muurina edessä. Vessareissut piti tietty hoitaa niin, että joku muu piti vauvaa tai silloin kun oltiin vasta tulossa /pois menossa ja vauva oli jo vaunuissaan. Kun lapsi oli vähän isompi, pidin häntä hoitolaukun matkahoitoalustan päällä lattialla. Jonkun äidin näin kantavan mukanaan sitteriä, mutta helpompaa olisi kantaa mukanaan jumppamaton pätkää, kyllä semmoiselle 7kk ikäisen voi hyvin laskea.

Silmä kovana sitä vauvaa saa tietenkin vahdata ja olla valppaana, mutta ainakin meillä meni aina tosi hyvin.

Vielä tuli mieleen yksi vinkki, minulla oli välillä mukana pala "pisulakanaa", eli froteeta, jossa toinen puoli on muovitettu. Sen voi laittaa pukuhuoneen lattialle ilman, että kosteus tulee läpi. Voisithan sinä ottaa toisen palan suihkuun ja toisen, kuivan palan, pukuhuoneen puolelle, jos pukuhuoneessa ei ole mahdollisuutta laskea lasta muualle kuin lattialle.

Meillä jäi vauvauinti lyhyeen vilkkaan ja liikkuvaisen vauvan kanssa, kaukaloa ei ollut enää 6kk jälkeen vauvan ison koon vuoksi (olisi kaatanut sen). Vauva lisäksi huusi kylmää uinnin jälkeen nopeasti, itsellä tuli epämiellyttävä olo kun suihkutin itseni vain todella lyhyesti vauva sylissä.
Monet muut jättivät vain vauvan lattialle esim juomaan oman suihkun ajaksi... Omani olisi huutanut kylmäänsä tai lähtenyt tutkimusmatkalle. Ai niin, meidän vauvauinti oli koululla, ei uimahallissa...

Minä olen aina ottanut kaverin mukaan vauvauintiin ja hän sitten pitänyt vauvaa perhepukuhuoneessa sen ajan kun itse suihkuttelen. Mikäli kaveria ei olisi ollut, olisin käynyt yleisellä naistenpuolella ja pyytänyt jota kuta pitämään vauvaa sen ajan kun nopeasti peseydyn. Kerran oli sitterikin mukana, mutta aika turha se oli kun oli kaveri sylinä. Muutamasta minuutistahan on kyse, että voihan sen vauvan laskea alustallekin, mutta itse en kyllä lattialle ilkiäisi laittaa.

kaukalon lisäksi ihan kätevä on käyttää tuota edelläkin ehdotettua muovitettua froteeta, jonka päälle vauvan voi laskea. Myös muovinen laatikko on ok, siihen voi laskea sittenkin kun oppii istumaan. Se ei kaadukaan niin helposti kuin pyöreät vadit.

Yhteistyössä