Vauvauinnista..

Tervehdys!

Olen melkein 2kk vanhan pikkuvaavelin onnellinen äiti, ja mua kiinnostaa todenteolla tuo vauvauinti - tai vaikkapa vaan ihan itsekseni menisin uimahalliin vauvan opettelemaan uinnin jaloa taitoa.
Onko jollain kokemusta? Eniten arvelluttaa tuo aloitusikä? Minkäs ikäisenä taikka kokoisena sen voisi aloittaa? Jo 2 kk iässä?
Kertokaa omia kokemuksianne! =)
 
"Paras aika aloittaa vauvauinti on kun
vauva on iältään yli 3kk ja painoltaan vähintään 5 kg. Nämä ohjeelliset rajat varmistavat
osaltaan sen, että vauva jaksaa uintihetken ja lämmönsäätely on riittävän kehittynyt,
jottei hän palele liikaa."
noin lukee ainakin tampereen kaupungin sivuil vauvauinti-infos..
 
Juuei 2kk uimaan vielä. Meillä oli vähän noin 4kk kun aloteltiin ryhmässä ja se oli pojalle hyvä aika alottaa. Ei se alussa jaksanu olla kokoaikaa ja vaikka oli lämmitetty allas nii vilu tuli kumminkin. Suositus on ettei alle 1v vietäisi yleisvuorolla uimaan, meidän mukula on nyt 10k ja ollaan alotettu perheuinti kun ei enää ryhmään haluttu tälle syksyä. Suosittelen vauvauintia, siellä opeteltiin otteet, saatiin paljon tietoa vauvan uimisesta ja sukellus opittua.
Nyt on hyvä jatkaa perheen kesken ja poika on oikea vesihirmu =)
 
Meidän tytsy aloitti vauvauinnin 4 kk:n ikäisenä. Lopetamme kuukauden päästä (vauva silloin vajaa 8kk) viralliset uinnit ja siirrymme yleiseen uimahalliin jossa on lämmitetty lastenallas. Vauvauinnissa on oppinut perusotteita ja saanut varmuutta (tuli aika nopeasti) joten en näe enää syytä käydä ryhmässä.
 
Olen kylpylässä töissä, tai siis nyt mammalomalla :D ja tässä linkki josta löydät hyvää infoa..ja etc..
http://www.valtterinvauvauinti.net/content.php?page=links
http://www.valtterinvauvauinti.net/content.php?page=godtoknow

Suositus on ettei mene ilman vauvauinti ohjaajaa ekat kerrat. Ja tosiaan parempi et yli 3kk.
Meillä alkaa vauvauinti 1.11 ja odotan niin...

Ja uimaopettajana suosittelen vauvauintia, tietysti se ei kaikille sovi..
 
moni kertoikin jo hyviä neuvoja ja noi linkit oli hyviä.
itsellä tuli mieleen vielä muistuttaa että monessa hallissa on yleisillä vuoroilla lastenaltaassakin kylmempää vesi ku vauvauinnissa (+27 kun ohjatussa uinnissa vähintään +32), jopa niin että mun 2-vuotiaskin palelee hetkessä. (käydään hänen kanssa vauvauinnin jatkoryhmässä edelleen)

sit oon kans kuullut et hygieniasyistä ei alle 1-vuotiasta kannattais viedä muualle ku ohjattuun vauvauintiin. esimerkiksi kylpylässä normaaliaikaan on vesi huomattavasti likaisempaa, vaikka lämmintä olisikin. vauvauinnit ku on normaalisti aikaan jolloin altaassa on todella puhdas vesi, esim meillä uinnit on aamulla kun allasta ei ole vielä kukaan muu käyttänyt. ja vielä se että normaalivuoroilla altaassa saattaa olla sairaita ihmisiä, kun vauvauinnissa on ehdottomasti kiellettyä että kukaan tulee muita vauvoja tartuttamaan.
 
Meillä aloitettiin vauvauinti tasan 3 kk iässä eli heti kun vain hallista annettiin lupa tulla mukaan. Lapsi tykkäsi alusta asti kovasti vedessä olosta, vaikka 20 minuutin uinnin jälkeen olikin ihan sippi. Kylmä en huomannut että olisi koskaan varsinaisesti tullut. Kesä oli taukoa, mutta nyt kun lapsi on jo yli puolivuotias tuntuu hän nauttivan ohjatuista jutuista ja sukeltamisesta ihan eritavalla kuin pienempänä ja uimassa nauretaan ja loiskutellaan ihan eritavalla kuin pienempänä. saman tuntuivat huomanneet muutkin äidit kun asiasta keskusteltiin. Eli mitään kiirettä ei uimaan ole, isompanakin ehtii, mutta kyllä minä vauvauinti ehdottomasti suosittelen. Kivaa on.
 

Yhteistyössä