Vauvaperheiden säästövinkkejä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pihi mutsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pihi mutsi

Vieras
En ole tällaiseen vinkkilistaan törmännyt, joten laitettaisiinko sellainen pystyyn. Siis, miten vauvaperheessä voi säästää? Vaatteiden ja vaunujen yms. ostaminen käytettynä ja ruokien tekeminen itse jo tiedetään, mutta millä muulla voi saada rahat riittämään. Millä olet esim. korvannut jonkun kalliin jutun? Mitä olet ehkä väsännyt itse?

- Pisulakanaa eli muovitettua froteeta saa metritavarana halvemmalla kangaskaupasta kuin lastentarvikeliikkeestä.
- Puolitan vanulaput, joilla putsaan esim. vauvan silmät.
- Pinnasänkyyn ostettiin pyörät rautakaupasta eikä lastentarvikeliikkeestä.
- Vaipparoskiksena käytän kannellista muovisankoa (hinta n. 3e, vrt. vaipparoskis lastentarvikeliikkeessä 30-50e!!).

meillä on:
- käytetty kestovaippoja (nuorimmainen vaipatettu edellisen kanssa samoilla vaipoilla) vuoden ikään mennessä ollaan ostettu 4 vaippapakettia.
- luovutettu äidinmaitoa (tällä kertaa 190 l eli n. 3000 e)
- kävellään aina kun voidaan
- käydään (lähi)kaupassa vaan 2 krt/vko
- tehdään ruuat pääsääntöisesti itse, perusruoka on hyvää ja halpaa.

-Meillä käytetään itsetehtyjä (vanhoista college-puseroista ja pyyheliinoista) kestovaippoja. Samat menevät kaikilla lapsilla.
-Esikoisella luovutin äidinmaitoa ja tienasin n. 2500 euroa. En tiedä vielä, jaksanko enää kakkosen kohdalla
-Vaatteet on käytettyjä, saatu ilmaiseksi sukulaisilta ja tuttavilta. Taaperovaiheessa tärkeintä on käytännöllisyys, ei ulkonäkö. Olemme ostaneet vain kengät ja toppahaalarin uutena, mutta nekin tarjouksella.
-Lelut on saatu käytettyinä. Kaikki uuden veroisia.
-Hyödynnän äitiyslomalla ja hoitovapaalla pääkaupunkiseudun ilmaiset bussikyydit rattaiden kanssa. Toisen auton laitamme seisontaan seuraavan hoitovapaan ajaksi.
-Vertailen ruokien hintoja ja ostan edullisimmasta paikasta ja tarjouksista enemmän kerralla pakkaseen
-Vauvalle ja taaperolle riittää kylpy kerran-pari viikossa. Vesilaskua säästyy huomattavasti. Näin olemme säästyneet samalla rasvaamiskierteeltä. Iho on pysynyt hyvänä ilman rasvausta.
-Äitini on ompelutaitoinen, joten teetän hänellä kaikki erikoisjutut, kuten ristiäispuvun, kestovaipat, unipussi, villavaatteet yms.
-Tarjouksia kannattaa seurata. Uuden turvakaukalon ja rintapumpun sain eri kauppoja ja tarjouksia vertailemalla edullisimpaan mahdolliseen hintaan.

Voi kuulostaa hullulta, mutta köyhän ei mielestäni kannata ostaa halpaa.

Meillä on siitä syystä ostettu kunnon rattaat, haalarit, kengät ym, jotka pitävät vettä, kestävät kulutusta ja pesua jne. Leluissa on satsattu yksinkertaisiin ja mielikuvitusta kehittäviin, ei halpaan muoviromuun.

Halpa hajoaa heti eikä kestä muutenkaan pitkään. Tulee vaan kalliimmaksi ostaa monet uudet, kuin yhdet hyvät ja pitkään/koko käyttöajan kestävät.

Uudet merkkivaunut maksaa yli 500 €, käytetyt merkkivaunut saa 100 €:lla. Koska laatutavara on kestävää niin myös käytetyt vaunut ovat ihan hyvät. Sama koskee muuta käytettyä merkkitavaraa, jota kirpputorit pursuavat.

Pieni vauva sitäpaitsi kasvaa niin nopeasti että tavarat eivät ehdi kulua loppuun. Isommilla menijöillä asia onkin sitten eri juttu.

Sinänsä mun mielestä oikeasti isot säästöt syntyvät juuri tuollaisista asioista kuin auton laittaminen seisontaan. Siinä säästyy äkkiä pari sataa euroa kuussa. Samoin jos oikeasti haluaa säästää niin asuu pienessä asunnossa.

Siis miten tuosta äidinmaidon luovutuksesta saa noin paljon rahaa! Tuolla summalla olisin maksanut opintolainani pois! Siis ihanko totta siitä voi saada tuhansia euroja? Kelpaako kuka vaan luovuttajaksi? Onko joku tietty määrä mikä pitää päivässä/viikossa luovuttaa?

Ihani hyviä vinkkejä ja suurimman osan kanssa oon samaa mieltä.

Vanulapuista sellaista, että halvemmaksi tulisi käyttää kestopesulappuja. Itse en sitä älynnyt, ennen kuin kestovaippafoorumin sivuilta luin, että moni käyttää. Sellaisiahan tekisi helposti itsekin esim. lakanakankaasta, jos ois saumuri (mä en ainakaan osaa ompelukoneella ommella niin, että tulis ohuen reunat). Sit löysin tällaisen nettikaupan, jossa ainakin myydään:

http://www.lempi-set.net/pulmu.html

Eikä paljon tuu lisää pyykkiä, siinä menee missä muukin pyykki :)

Tää ei oo varsinaisesti säästövinkki, mutta äitiyslomalainenkin voi tehdä sunnuntaisin töitä ilman että äitiysraha pienenee. Siis jos on mahdollisuus tehdä jotain pientä ja mies on sunnuntaina vapaalla hoitamassa lapsia niin siitä saa mukavasti lisätienestiä. Muina päivinä kuin sunnuntaina ei saa tehdä, tai siis saa mutta se vaikuttaa päivärahaan.

kovasti asian vierestä, mutta joku kirjoitti käyttävästä tavallista ämpäriä vaipparoskiksena.
meille ostettiin kallis vaipparoskis (jossa pyörittää vaipan omaan pussiinsa), minulle on tärkeää, ettei meillä kakka ja pissavaipat haise. siis minustakin kamalan kallis ko roskis, mutta kuitenkin vieraissa olen huomannut, miten tavallinen kannellinen sankö haisee! mulla on kyllä erityisen tarkka nenä ;)

Alkuperäinen kirjoittaja cccccccccccc:
kovasti asian vierestä, mutta joku kirjoitti käyttävästä tavallista ämpäriä vaipparoskiksena.
meille ostettiin kallis vaipparoskis (jossa pyörittää vaipan omaan pussiinsa), minulle on tärkeää, ettei meillä kakka ja pissavaipat haise. siis minustakin kamalan kallis ko roskis, mutta kuitenkin vieraissa olen huomannut, miten tavallinen kannellinen sankö haisee! mulla on kyllä erityisen tarkka nenä ;)

mutta voihan sen vaipan kieräistä itsekin esim vanhaan leipäpussiin!!! Leipäpussit yms saa uusio käyttöä ja ei tarte ostaa kallista roskista. Ja onhan se tavanroskiskin tyhjennettävä joka päivä, joten pussivaippa voi sen hetken odottaa!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Ei haise:
Kannellinen ämpäri ei haise. Lurautan vaippojen sekaan tilkan etikkaa ja vien säkin riittävän usein ulos roska-astiaan.

Varmaankin tämä kommentti koskee kestovaippojen säilytystä, monet säilyttää kestot vesiämpärissä ja etikan on tarkoitus estää hajuja...

Heh, asian vierestä mennään juu, mutta meillä vaipparoskishomma hoidettu aina niin, että terassilla ulkona on pieni sanko, johon käydään vaippa heittämässä. Ei haise sisällä pissi eikä kakka! Tietty joku herkkänahkainen vieras voi suuttua, kun kakit odottaa oven pielessä. Vaan eipä meillä sellasia vieraita käy :-D

Kyllä minä lurautan etikkatilkan ihan kertiksien sekaan. En välttämättä vaippaan, vaan sangossa on muovipussi, johon vaippoja mätän. Silloin tällöin lorautan tilkan vaippojen sekaan. Eihän pussia kuitenkaan tule pitkään säilytettyä.

Alkuperäinen kirjoittaja mää vaan:
Siis miten tuosta äidinmaidon luovutuksesta saa noin paljon rahaa! Tuolla summalla olisin maksanut opintolainani pois! Siis ihanko totta siitä voi saada tuhansia euroja? Kelpaako kuka vaan luovuttajaksi? Onko joku tietty määrä mikä pitää päivässä/viikossa luovuttaa?

No ei se raha siitä ihan helpolla tule, mutta yleensä maidosta maksetaan n. 17 e/l. Ja jos puoli vuotta jaksaa nyhtää n. keskimäärin 8 dl/pv äidinmaitoa luovutukseen, niin kyllä sillä saa tuon 3000 e kasaan.

Kuka tahansa ei kelpaa luovuttamaan. Ei saa polttaa, ei saa olla vegetaristi (tätä mä en ihan hiffaa), ei saa tupakoida eikä käyttää lääkkeitä, myös tuoreen hiv-testin vaativat. Joillakin homma kaatuu siihen, että vaikka kuinka olisi hygieeninen, niin ihon bakteerikanta on niin voimakas, että maito ei kelpaa luovutukseen. Omalle lapselle se maito kelpaa ihan hyvin.

Sit pitää jaksaa: pestä, desinfioida, syödä, juoda, lypsää. Pitää jaksaa odottaa maidonhakijaa tai pitää jaksaa viedä maidot itse, pitää osata organisoida vauvanhoito (ja mahd. isompien hoito) ja pesut. Pitää jaksaa olla lehmänä. Myös miehen pitää jaksaa olla tukena, edes ymmärtää homma.

Eipä tule mulla muuta säästövinkkiä mieleen kuin se et käyn kerran vk kaupassa ns. isoilla ostoksilla. Maitoa ja leipää sitten haen tarpeen mukaan lähikaupasta johon pääsee jalan. Ja pyrin olemaan menemättä nälkäisenä kauppaan niin säästyn heräteostoksilta :)

Täällä ei bussilla pääse vaunujen kanssa ilmaseks. Kirppareilla on lähinnä (kallista) vaatetta ja jos sattuu löytämään vaunut/ rattaat niin ne on joko tosi huonot tai sitten tosi kalliit. Ostin uudet tuplavaunut 540e, kirpparilla samoista pyydettiin 500e....

Alkuperäinen kirjoittaja ??:
Olin ymmärtänyt, että äidinmaitoa voi luovuttaa vain 3kk?

Helsingissä luovutetaan, kunnes vauva on 6 kk. Joskus äidinmaitokeskus kysyy, voisiko luovuttaja jatkaa 8 kk:teen asti. Kohdallani kävi näin, koska maitoa tuli runsaasti ja se oli puhdasta. Maidosta maksetaan 17 euroa/kg. Käytännössä litrasta maitoa saa yli 17 euroa, koska äidinmaidossa on runsaasti rasvaa. Rasvaisesta maidosta siis tienaa paremmin kuin laihasta.

Äidinmaidon luovutus käy tosiaan työstä. Itse lypsin 2-3 kertaa päivässä. Aikaa tuhraantui n. 1 h / lypsy, kun mukaan laskee pumpun tiskaamisen (joka kerta) ja steriloimisen (kerran päivässä). Ei saanut juoda tippaakaan alkoholia, eikä tietenkään polttaa.

Luovutus haittasi myös sosiaalista elämää. Kotona oli oltava aamuisin, (iltapäivällä) ja illalla lypsämässä. En voinut/viitsinyt lähteä 8 kk:teen esim. laivareissulle tai Tallinnaan, koska sielläkin olisi joutunut lypsämään täyteen pakkautuneita rintoja. Maitokuskia varten piti olla kotona perjantai-aamupäivät. Pari kertaa siirsin hakua viikolla, jona aikana pakastin ehti tulla aivan täyteen maitoa.

Ei siis tule raha helposti äidinmaitoa luovuttamalla. Toisen lapsen kohdalla en luultavasti jaksa enää siihen rumbaan ryhtyä, vaikka raha olisikin tarpeen. Katson kuitenkin, että riittävä uni ja levännyt olo äidillä on vielä tärkeämpää. Usein lypsin vauvan päiväunien aikana, mutta nyt aion käyttää ne hetket huilaamiseen tai esikoisen kanssa olemiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja minunvinkkini:
Voi kuulostaa hullulta, mutta köyhän ei mielestäni kannata ostaa halpaa.

Meillä on siitä syystä ostettu kunnon rattaat...

Ei todellakaan kannata ostaa rattaita uusina, ellei aio tehdä vähintään neljää lasta. Me ostimme hyvälaatuiset, käytetyt yhdistelmät, Brio Kombit 250 eurolla. Uutena samasta paketista olisi saanut pulittaa 700 euroa. Vaunut/rattaat ovat olleet todella hyvät ja menevät vielä hienosti pikkukakkosellakin sekä mahdollisella pikkukolmosella.

Pitää ottaa myös huomioon sellainen seikka, että edessä voi olla pian kaksosten rattaiden hankinta, jos toinen lapsi syntyy pian esikoisen jälkeen. Meillä kävi näin ja aiomme ostaa tuplarattaatkin käytettyinä, koska niitä tuskin tarvitaan kovin pitkään, ennenkuin esikoinen jaksaa jo itse pyöräillä tai kävellä.

no tuosta hajusta...
berliinissä asuvuen tuttujemme luona haisi todella pissa (lapsen huoneessa). ovat tarkkaa porukkaa. cityssä asuvat, ei parveketta, roskat ulos vähintään joka toinen pv. ajattelin, että pienen vauvan pissa ja kakka ei niin kamalasti haise, mutta näiden lapsi oli jo yli 2v.
suomessa muutenkin monessa lapsiperheessä haisee pissa, muttta itse asukkaathan ne sitä enimmäkseen haistavat, joten ok...
ps. etikkakin haisee mun nenässä pahalle, sori!

Tuosta vaippa-asiasta. Meillä myös kolmen lapsen kohdalla ollaan käytetty ihan tavallista roskista, joten olemme laittaneet vaipan vanhaan leipä- tai hedelmäpussiin. Sitten jokaisella ulkoilureissulla ollaan viety vaipat roskiin. Ei ole ollut ainakaan meillä iso juttu.

Muita säästövinkkejä:
- ei ostettu hoitopöytää, vaan ainoastaan muovitettu, topattu vaipanvaihtopatja, joka oli pyykinpesukoneen päällä. Kun lähdettiin reissuun, niin otettiin se mukaan

- ei ostettu vauvalle pientä vannaa, vaan isompi. Meillä lapset tykänneet olla 4-5 vuotiaaksi asti isossa vannassa, vaikkeivat ole siihen kunnolla enää sen ikäisenä mahtuneetkaan

- kylvetys vain kerran viikossa = ei tarvitse rasvata ja iho pysyy kauniina

- asutaan pienessä omistusasunnossa ja siirrytään isompaan vasta sitten, kun siihen oikeasti on varaa ilman jättilainaa

- teen töitä työnantajalleni noin 1-2 iltana viikossa kotikoneella

- otan siivoukset ja päiväkävelyt kuntoilun kannalta. Usein myös esim. kauppamatkalla juoksen takaisin kotiinpäin, jotta saa liikuntaa kunnolla. Muuta kuntoilua en juuri ennätäkään tehdä

- alle 1v ikäisen lapsen vaatteita saa kirpputoreilta todella halvalla. Yhden uuden bodyn hinnalla saa helposti hintoja seuraamalla 5 bodya. Säästöä tulee erityisesti kalliimmissa hankinnoissa kuten talvivaatteissa.

- hyvän äitiyden merkki ei ole tavarapaljous. Lapsesta tulee onnellinen ja tasapainoinen myös ilman seisontakärryä, mobilea, sitteriä jne. Kannattaa miettiä, mitä oikeasti tarvitsee.

-kalliimpia ostoksia esim. syöttötuoli voi pyytää myös lahjaksi isovanhemmilta. Joskus laatu on parempi ratkaisu kuin halpahallituote. Meillä esimerkiksi Stokken Tripp-Trapp -tuoli on ollut paras ratkaisu. Tiedän myös, että sen myynnistä saan hyvän hinnan, joten loppujen lopuksi ostos on ollut kannattava.

- kannattaa miettiä, tarvitseeko oikeasti autoa äitiyslomalla. Esikoisen kohdalla kuvittelin, että se on välttämättömyys (palveluihin 1,5 km), mutta nykyään autoa ei tarvitsekaan, vaan menemme matkat kävellen. Vuositasolla siitä tulee iso säästö.

- itsetehty ruoka ja imetys ovat edullisimmat ravinnot. Kunkin tietysti tulee miettiä, mikä on mielenterveydelle ja jaksamiselle paras vaihtoehto. Imettääkö itku silmässä vai ottaa vähän helpommalla ja tarjota pullomaitoa. Esimerkiksi minulle kestovaippakokeilu ei toiminut, vaan mieluummin pidin kertakäyttövaippoja ja sitten opetin lapset mahdollisimman pienenä pottailijoiksi.

Yhteistyössä