Vauvanvaatteet pilalla?? Apua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Meille syntyy parin kuukauden päästä vauva ja aloin tänään kaivamaan esille varastosta esikoisen vauvanvaatteita pesua varten. Esikoinen on pian 2v, joten vaatteet ovat olleet nyt vajaa parisen vuotta äippäpakkauksen pahvilaatikossa ja laatikkoa on säilytetty sisätiloissa. Kauhukseni huomasin, että joka jumalan vaatteeseen on tullut keltaisia läiskiä, joita ei todellakaan ollut silloin kun vaatteet laatikkoon pakattiin. Meidän esikoinen ei edes harrastanut puklailua, joten ei ne voi olla sitäkään. Mitä ihmettä niille on tapahtunut? Miten te muut olette vaatteita säilyttäneet?

Laatikon pohjalle oli unohtunut äippäpakkauksen vaahtomuovipatja ja löytyipä' sieltä avattu paketti vauvanvaippojakin, eli olisiko noista voinut jotain kemikaaleja irrota ja aiheuttaa keltaisia läiskiä vaatteisiin??

Ei auta muu kuin lykätä kaikki pesukoneeseen ja toivoa parasta. Vähän kyllä epäilen, mahtavatko läiskät lähteä pesussakaan. Mitähän pesuainetta kannattaisi kokeilla?

Voi itku, nyt kyllä ottaa päähän!!!

Huomasin saman, suurin osa laatikoissa olleista vaatteista on ikävästi kellertynyt. Veikkaisin että kuitenkin meillä ainakin jotain puklu tai maitojäämiä. Eiköhän nuo vielä pesussa saa kuntoon, toivon :)

Lienevät maidosta tai muusta ruuasta peräisin olevia rasvatahroja, tulevat paremmin näkyviin kun säilytetään pitkään pesemättä. Kyllä ne pesussa vaalenevat, laitat niin kuuman ohjelman kuin vaatteet vain sallivat.

Meilläkin joihinkin vaatteisiin ilmestyi noita, ja niitä on säilytetty tosiaan kotona ja sisällä, aikaa reilu vuosi. Mutta ainakin meillä lähtivät keltaiset muukalaiset pesussa.

Todella toivon, että pesu auttaa! Iso kasa vaatetta muuten pilalla. Tai voihan noita tietysti kotiriepuina käyttää, mutta sen verran epäsiistin näköisiä ovat, etten ehkä kyläily/kaupunkivaatteena kehtaisi käyttää.

Hometta en usko olevan, koska vaatteita on säilytetty aina lämpimässä meillä sisällä, eikä ole ollut muuten mitään homeongelmaa. Ja niitä puklu- tai muita ruokatahroja ne eivät voi olla, koska esikoinen ei puklaillut. Kellastumia on muutenkin ihan satunnaisissa paikoissa, eli joistain vaatteista saattaa olla läikillä kaulus, joistain vaikkapa jalkaosa.

Isommat vaatteet meillä on säilössä sellaisissa isoissa, kannellisissa muovilaatikoissa, en tiedä onko ne sitten parempia säilytykseen. Ehkä tuo äippäpakkaus ei sitten ollutkaan hyvä idea vaatteiden varastointiin.

Meillä ollu ihan samanlaisia ja samaa olen minäkin ihmetellyt... Mulla pienet vaatteet olleet sisällä vaatehuoneessa laatikoissa. Suurimmaksi osaksi ovat pois lähteneet pesussa.

Alkuperäinen kirjoittaja nadine:
Meillä ollu ihan samanlaisia ja samaa olen minäkin ihmetellyt... Mulla pienet vaatteet olleet sisällä vaatehuoneessa laatikoissa. Suurimmaksi osaksi ovat pois lähteneet pesussa.

Niin ja tahranpoistoaineilla olen poistoa aina kokeillut

Ok, sappisaippuaa meiltä löytyykin, joten kokeilen sitä. Entä pesuaine? Meillä taitaa tällä hetkellä olla jotain Miniriskin pesuainetta, joka ei sisällä valkaisuainetta. Onkohan hyvä, vai pitäiskö ostaa jotain "tehokkaampaa"?

en kyllä tajua, mitä ihmeen likaa noihin on voinut jäädä, kun esim juuri ennen säilytystä on pestu 60 asteessa? ehkä se on sitten liian kuuma pesu, niin kuin oon kuullut arveltavan; tahrat "palaa" kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja Sirkkeli:
Jostain syystä meilläkin tulee puhtaissin pitkään säilttyihin tekstiileihin keltaisia läiskiä. En tiedä mistä johtuu, mutta lähtevät kyllä pesussa pois.

Sama homma! mä oon aina luullu että mä oon sittenkin huolimattomuuksissani laitanut ne likaisina säilytykseen. :ashamed: Mut tosiaan on pesussa lähteny ja Ecover Delicatella (hienopesuaine) olen pessyt, en oo käyttäny mitään tahranpoistoainetta.

Yhteistyössä