vauvani hakkaa minua!

Elikkäs tällainen ongelma mulla, että 11kk vanha poikani on aloittanut lyömään minua, ja valitettavasti kaikkia muitakin ihmisiä!!!

Onkohan tämä nyt ihan normaalia? Onko kellään muulla vastaavanlaisia kokemuksia? Poikani lyö myös itseään ja "pukkailee" päälläään, eli kolauttelee päätään päätäni vasten,. seinään, lattiaan yms...

 
no mä oon vähän eri mieltä siitä, että komentaa sillai, että lapsi säikähtää :eek: meillä 11kk poika välillä on vähän kovakouranen ja kielletään kyllä napakasti ja tuimasti, ja yleensä uskoo. mutta en kyllä säikäyttelemään kävisi. ei tuon ikäinen vielä ymmärrä, että se sattuu toista.
 
Toi otsikko oli hauska, ihan kuin "4D - vauvani hakkaa minua"...

Mutta joo, kuuluu kait jotenkin ikään. Meillä nimittäin juuri tuossa iässä alkoi samanlaista: alkoi purra minua! Tai sitten kun suuttui niin ottaa oikein lujasti mua naamasta tai kaulasta kourillaan kiinni. Ei kai siinä auta muu kuin kieltää ja meillä näyttää parhaiten tehoavan se, että alkaa vääntää itkua "Auts! äitiin sattuu... yyh..." Ymmärtää, että se tuntuu äitistä pahalta. Nykyään sanoo itse naama mutrulla että "sattuu" jos vaikka joku lelu kolahtaa lattialle tms. Siinä sitten yritän selittää, että leluja ei satu, ihmisiä vain sattuu.

Kai se on jotain kokeilua, eihän ton ikänen voi mistään vielä tietää miltä toisesta tuntuu.

Meillä on myös tuota, että kolauttelee tahallaan päätään seinään tms. Liittyy siihen, että suuttuu minulle tai sitten haluaa lohduttelua. Jos tekee aivan tahallaan, ja ruikuttaa että sattuu, niin sanon, että tottakai sattuu kun kerran itse päätä hakkaat. En lohduta, mutta huolehdin kuitenkin siitä, ettei satua itseään enempää. Kai se on jotain huomion hakemista ja omien rajojen testailua.
On siis jo 16kk ja ymmärtää jossainmäärin syy-seuraussuhteita.
 
Meillä poika kohta 1v ja tuo pureminen ja lyöminen oli pahimmillaan tuossa vähä yli kuukaus takaperin. Nykysin jos suuttuu, haluaa huomiota niin harrastaa sitten oman pään hakkaamista mm. lattiaan, kaapin oviin yms..
 
Tämäkin kausi menee muuten ohi: meillä nyt 18 kk eikä pitkään aikaan ole enää ollenkaan purrut, joskus oikein kovasti suuttuessaan huitoo käsillään. Päätänsä hakkaa joskus kun suuttuu joskus oikein väsyneenä ja/tai nälkäisenä, mutta nekin saa estettyä kun pitää ruoka- ja uniajoista kiinni.
 

Yhteistyössä