Vauvani ei suostu syömään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mie

Vieras
kiinteitä ruokia lainkaan. Olen yrittänyt kaikki keinot, 5 lusikallista olen saanut väkisin menemään päivässä kiinteitä. Neuvolassa olen asiasta puhunut, neuvoksi vain sitkeää yritystä. Vauvalla ikää 7 kk paino 9,5kg. Onko muilla ollut tälläistä ongelmaa ja miten olette saaneet vauvan syömään?

Älä huoli :hug: Taatusti kiinteät alkavat ajan mittaan maistua. Imetätkö vielä? Tuttavapiiristä löytyy useampikin lapsi, joka on viihtynyt lähestulkoon vain tissillä melkein vuoden ikään...

Meillä oli aivan sama ongelma ja edelleen ongelmia syömisen kanssa ja ikää on 1v8kk. Väkisin ei kannata kuitenkaan syöttää, silä saa vaan enemmän hankaluuksia ja syömisestä tulee negatiivinen kokemus.

Onko tiellä ongelmana että yökkii ruualle, jos ei ole tottunut mitään maitoa kiinteämpää syömään? vai niin ettei maku kelpaa?

En tiiä mitä olet kokeillut, mutta esikoisen kanssa tuli kyllä kokeiltua jos jokin konsti. Oli täysimetyksellä 6kk ja ensimmäiset kuukaudet soseiden kanssa yhtä tuskaa
pistän nyt listaa kikoista, joita muistan
- ei maitoa ennen sosetta
- maito ennen sosetta
- oma maito sekotettuna soseeseen
- ite tehty sose (uppos paremmin)
- leikin avulla (tätä kokeilee varmaan kaikki)
- erilaiset lusikat
- sose velliksi ja nokkiksesta
- kun suostuu soseen syömään, ei maitoa heti perään, ettei vaan sen takia hyljeksi sosetta kun tietää että tulee kuitenkin maitoa tilalle

Kyllä se jossain vaiheessa rupes syömään, ja helteillä oli kyllä aina hankalampaa se syöminen. 9kk jossain vaiheessa teki totaalisen ruokalakon sitten, ei kelvannut kuin rinta ja sitä kesti 1,5 viikkoa, neuvolassa seurattiin

Sitkeää yritystä vaan, jos ei ole mitään allergia epäilyjä taustalla.

kelpaako sormiruoka, jos lusikalla ei kelpaa?

meillä oli sama laitto suun kiinni tai jos sai ruuan suuhun, niin sylki kaiken pois. alkuun me koitettiin totuttaa piiiitkään samaan makuun, ilman tulosta. Lopulta me ostettiin jokaista sosetta mitä kaupasta löyty purkki ja kokeiltiin jos joku kelpais. Meillä se oli mangosose ja se on ollu ainoa sose mitä tuo on ikinä suostunu syömään. jotain muuta missä oli mangoa seassa saatto kelvata kans. välillä suostui syömään niitä valmispuuroja ja niistäkin vaan mangon makuista.

Sormiruoka menee vaihtelevasti, mutta usein kun antaa esim. näkkäriä käteen niin jyrsii siitä edes jonkun verran. Näin oli sillon alle 1v

Alkuperäinen kirjoittaja Heffalump:
kelpaako sormiruoka, jos lusikalla ei kelpaa?

meillä oli sama laitto suun kiinni tai jos sai ruuan suuhun, niin sylki kaiken pois. alkuun me koitettiin totuttaa piiiitkään samaan makuun, ilman tulosta. Lopulta me ostettiin jokaista sosetta mitä kaupasta löyty purkki ja kokeiltiin jos joku kelpais. Meillä se oli mangosose ja se on ollu ainoa sose mitä tuo on ikinä suostunu syömään. jotain muuta missä oli mangoa seassa saatto kelvata kans. välillä suostui syömään niitä valmispuuroja ja niistäkin vaan mangon makuista.

Sormiruoka menee vaihtelevasti, mutta usein kun antaa esim. näkkäriä käteen niin jyrsii siitä edes jonkun verran. Näin oli sillon alle 1v

Tuota sormiruokaa pitää kokeilla.Kiitos vinkistä :)

Mä antaisin myös sormiruokaa. Tuon ikäisen ei välttämättä tarvii saada suuria määriä kiinteitä (painoa on lapsella muuten ihan hyvin). Sun tehtäväs ei ole ajaa niitä kiinteitä vatsaan asti, vaa tarjota terveellistä ruokaa säännöllisin väliajoin :) Omaa tahtiansa kukin. Kunhan se edes suuhun asti sillon tällöin jotain laittaa. Ja saa tarpeeks maitoa.

Täällä kans TODELLA nirson tytön äiti, joten tiedän miten turhauttavia ruokailuhetket on. Mun paras neuvo on, että pidä kiinni ruoka-ajoista, jos ei syö niin älä anna mitään muuta ennen kuin seuraavaan ruoka-aikaan. Suomalainen terve lapsi ei taatusti kuole nälkään!

Alkuperäinen kirjoittaja kokeilija:
jatkaa

- tosiaan kokeiltiin mekin monia eri soseita ja aika harva kelpasi, siksi tein myös itse soseita kun pysty sekottamaan niistä mistä toinen piti

Itsetehtyjä en ole kokeillut, täytyy huomenna tehdä ja katsoa kelpaako. Olen kokeillut eri lusikoilla ja antanut vauvan käteenkin oman lusikankin...

Meillä ihan sama ongelma. Pojallamme myös ikää 7kk ja kiinteitä on nyt kokeiltu maistella pian parin kuukauden ajan. Kaikenlaisia kikkoja olen kokeillut, mutta mikään ei toimi. Poika sulkee tiukasti suunsa,sylkee ruoan pois tai alkaa huutamaan. Välillä tuntuu täysin toivottomalta koko homma. Esikoinen kun söi ensilusikallisesta alkaen innokkaasti ja paljon. Minä myös imetän, ja huvittavinta on, että poikamme osaa sanoa "mamma" ja vaatiikin sitä ponnekkaasti kiinteiden sijaan.

Meillä ei meinaa puuro mennä, suu on tiukkana viivana vaan. "huijaan" lusikan avulla, siis annan pojalle oman lusikan käteen ja siten saa sitä puuroakin hiukan menemään..aika vähän kumminkin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Alkuperäinen kirjoittaja Heffalump:
Suostuuko syömään pullosta velliä? paljpn teillä menee maitoa päivässä?

Vellit ja tuttelit menee pullosta. Noita menee päivässä yhteensä 7-8 purkkia.

no mut sitten kannattaa kokeilla laimentaa jotain sosetta niin paljon että menee tuttipullosta, jotta tottuu makuun. tai sitten katsoa esim. joku valmispuuro joka olisi saman makuista kun velli. Meillä poika ei suostunut juomaan pullosta yhtään velliäkään, vaikka koitettiin sotkea ihan pikkutippa velliä maitoon, niin sylki vaan kaiken pois. Poika on siis ollut korvikkeella koko ikänsä. Tuo on onneksi ihan kohtuullinen maito määrä.

Meille on neuvolassa vaan jankutettu että täytyy pitää nälässä, eli ei saa antaa niin paljon maitoa, että kyllä se sitten rupeaa syömään :headwall: Vaan kun ei syö... sitä kannattaa kyllä kokeilla että saatko syömään paremmin kun on kerennyt tulla kunnon nälkä, mutta meillä se ei todellakaan toimi.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
Täällä kans TODELLA nirson tytön äiti, joten tiedän miten turhauttavia ruokailuhetket on. Mun paras neuvo on, että pidä kiinni ruoka-ajoista, jos ei syö niin älä anna mitään muuta ennen kuin seuraavaan ruoka-aikaan. Suomalainen terve lapsi ei taatusti kuole nälkään!

Näin mäkin luulin ennen, mutta meillä on sellanen nyt 1v8kk poika joka yksinkertaisesti kieltäytyy syömästä, eikä syö vaikka ois kuinka nälkä. Ainoa mikä edelleen aina kelpaa on maito. Itseasiassa tuo usein suostuu syömään paremmin jos ensin antaa vähän maitoa.

Ei meilläkään mitään jatkuvaa napostelua harrasteta, mutta jos oltais tätä ohjetta noudatettu (kokeiltiin toki tätäkin) niin tuo varmaan kuolis nälkään ennemmin kuin söisi :ashamed: Tiedän että on poikkeuksellista että lapsi näin totaalisesti kieltäytyy syömästä, mutta syömisongelmaisten lasten vanhempien kannattaa silti yrittää tarkastella asiaa monelta eri kantilta.

Meillä on edelleen ihan arpapeliä millon poika suostuu syömään. Yleensä tuntuu menevän kausittain että joku yksi ruoka kelpaa, mutta ei mikään muu. |O

Yhteistyössä