vauvan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oksentaminen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

oksentaminen

Vieras
Meidän pikkuinen oksensi viime yönä kaikki ruuat ulos. Onko hälyyttävää vai ihan normaalia? Sen jälkeen on syönyt. Lisäksi hänellä taitaa olla hieman vatsavaivoja, koska välillä on kauheaa ähkimistä ja sitten tulee kiukku. Voisiko liittyä oksentamiseen ja siihen, että maitoa tulee paljon ja hän hotkii? Mielestäni kyse ei kuitenkaan ole koliikista.

Minkäikäinen vauva on?
Mulla on kuukauden vanha tyttö, ja sen lisäksi että hän pulauttelee todella paljon hän on oksentanut pari kertaa.
Lypsän maidon pulloon, ja annan myös korviketta jos ei oma maito riitä. Aluksi luulin että kyseessä on välineiden huono hygienia (olen lintsannut välillä keittämisestä, myönnän) tai jos maito on odottanut pikkusen liian kauan huoneen lämmössä, mutta ei, molemmat on testattu.
Lopuksi ajattelin juuri tuota, että vauva hotkii maidon eikä pidä kunnon taukoja. Ja varsinkin aamuisin on vatsavaivoja, kakka ja röyhtäsy on kovan ähkimisen ja itkun tulos.

Oletko miettinyt, mitä olet itse syönyt silloin, kun lapsi on oksentanut? Ystäväni lapsella allergia ilmenee oksentamisena eli jos ystäväni syö allergisoivaa ainetta, niin lapsi voi pahoin. Tarkemmin en valitettavasti asiasta tiedä, mutta jos oksentamista tapahtuu useammin, tuokin vaihtoehto kannattaa varmaan miettiä.

Meidän rinsesa on reilun 4 viikkoa vanha. Hän on osentanut kolme kertaa todella valtavan määrän. Oksentaminen on siis paljon runsaampaa kuin pulauttelu. Meidän vauvalla ei ole mitään koliikkia ja kakkaakin tulee vähintään 4 kertaa vuorokaudessa! Kakkaaminen ja röyhtäisyt eivät tuota ongelmia. Ite epäilen, että oksentaminen liittyy joko liikasyöntiin, jolloin vauva syö nopeasti ja liikaa tai sitten juuri tuohon, että äiti on syönyt jotain aivan sopimatonta, jota pienokainen ei tahdo sietää. Ite epäilen, että meillä oksentaminen ja toisinaan tapahtuva ähkiminen liittyvät minun suklaan syöntiin. Nyt en ole syönyt tuota namia muutamaan päivään ja onpa meillä iloinen tytteli....

Meillä kans pulauteltiin paljon ja ainaski kerran päivässä tyhjennettiin vatsa oksentamalla. nytten se on vähentynyt vauva kohta 3kk, meille sanottiin että ihan normaalia jos ei kokoajan oksenna ja varsinkin jos syö sen jälkeen uudestaan. Soittelin monta kertaa neuvolaan ja terveyspalveluun asiasta kun se huoletti mut aina sama vastaus normaalia on. Vauvojen vatsanportti on löysä joten siitä johtuu pulauttelut ja siihen oksentamiseen meillä auttoi tutti kun eka oltiin päätetty että ei tuttia niin meitä neuvottiin sen auttavan vähentävän oksentamista. Meillä vauva imi rintaa imemisen ilosta eikä huomannut olevansa jo täysi sitten oksennettiin välillä todella valtavasti.

Yhteistyössä