Vauvan vilja-allergia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vannila
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Vannila

Jäsen
28.01.2010
41
2
8
Hei Te, joiden vauvoille/taaperoille on todettu vilja-allergia. Milloin oireet allergiasta ilmestyivät ja millaisia olivat?

Oma vauva on viittä vaille 5 kk ja puurojen aloittaminen mietityttää. Omalla äidilläni ja enolla on molemmilla keliakia ja vaikka minä ja veljeni olemme säilyneet tältä perinnölliseltä sairaudelta, niin hirvittää jos poika onkin saanut sen verenperintönä vaikkakin tänä päivänä on helposti "hoidettavissa" ruokavaliolla.

Tiesit varmaankin että vilja-allergia ja keliakia ovat kaksi täysin eri sairautta.

Ystävän lapset reagoivat ripuloimalla ja vatsakivuilla keliakiaan.
Miehelläni todettiin vilja-allergia aikuisiällä ja hänellä se oireilee vatsakipuna sekä taiveihottumana.

viljoja suositellaan aloitettavaksi vasta 6kk iän jälkeen kun suolten limakalvot ovat kehittyneet kunnolla..
Ja ei ne allergiat löydy muuta kuin kokeilemalla.. Toivotaan ettei sitä ole, mutta ei se maailmanloppu olisikaan vaikka olisikin =)

Meillä oli tämä sama asia ajankohtainen pari kuukautta sitten, tosin keliakian takia ei allergian. Käytiin dextrassa, Helsingissä, korvakontrollissa keväällä ja kysyin samalla tätä asiaa ja lääkäri kehoitti käymään labrassa geenitestissä. Olin hämmästynyt, että tälläinen testi on olemassa ja käytiin siellä sitten samalla käynnillä. Meidän tytöllä ei keliakia geeniä ollut ja aloitettiin viljat ihan normaalisti, tosin vehnä, ohra ja ruis jätetään myöhemmäksi kuitenkin. Nyt on riisi, tattari ja kaura mukana ja niillä pärjää mainiosti, eikä mitään oireita ole tullut.

Itse olen keliaakikko ja kärsin todella pahoista vatsakivuista jos altistun gluteenille, näin myös ennen totemista. Ja sen vuoksi olin huolissani asiasta, koska en ikinä maailmassa halua lapselleni sellaisia kipuja, jos ne vain jotenkin on vältettävissä.

Lääkäri sanoi, että mikäli tuo geenitesti olisi ollut positiivinen niin sitten olisi laittanut lähetteen lastenlääkärille ja hänen kanssaan juteltu viljoista ja niiden aloittamisesta.

Yhteistyössä