Vauvan vierastaminen, auttaako mikään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lotta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lotta

Vieras
Poika on nyt 8kk ja alkanut vierastaan melkein kaikkia aivan älyttömästi. Harmittaa kun lähtee kaupaan, kylään tai mihin vaan missä joku sanoo poitsulle pari sanaa tai hymyilee, saati koskee niin alkaa aivan mahdoton itku. Olen yh-äiti eli poika on mukanani aina joka paikassa mutta silti vierastaminen ei tunnu hellittävän. Nyt en edes halua mennä kenenkään luo kylään kun toinen itkee lakkaamatta eikä keskustelusta ym. tule mitään.
Lapsi on ensimmäiseni ja olen aivan neuvoton. Autaako vierastamiseen mikään, eli pitäisikö vain sitkeästi kyläillä useammin? Vai meneekö vierastaminen vain ajanmyötä pois? Onko vastaavanlaisia kokemuksia ja kauankohan tämä kestää...

Se on vaihe joka menee ohi, ennemmin tai myöhemmin. Ei siihen mikään auta, vaikka ihmiset kuinka koittaa väittää, että pitäs vaan kyläillä useammin ym. Mutta tuskin sitä on syytä alkaa kyläilyjä välttämäänkään asian takia.

Alkuperäinen kirjoittaja ??:
meillä alkoi tuo vierastaminen noin 10kk iässä nyt on 1v5kk ja vieläkin vierastaa.... koskahan menee ohi??

No meillä alkoi helpottaa vasta siinä reilu 2-vuotiaaana. Kyllä välillä vieläkin tulee lähes 3-vuotiaalle ujostelukohtauksia tietysti. Mutta meillä tosiaan alkoikin tuo vierastaminen jo 3-kuisena (en tiennyt sitä edes mahdolliseksi). Tiedän, että toi voi olla aika hermoja raastavaa, eikä yhtään auta kun toiset asiaa aina päivittelee. Toiset koittaa myös vierittää asiaa vanhempien syyksi. Koittakaa vaan jaksaa, se menee kyllä ohi. Meilläkin on nyt tosi reipas poika.

Olen kuullut että vauvan vierastaminen on älykkyyden merkki. Vauva osaa tunnistaa tutun ja vieraan ihmisen. Ja että vierastaminen on merkki siitä, että lapsella on perusturvallinen kiintymyssuhde vanhempiinsa, jos vain vanhempien läheisyys tuntuu turvalliselta. Joten vierastaminen ei suinkaan ole negatiivinen merkki.

Yhteistyössä